سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

2
درباره نمایش «مده آ»; به نویسندگی «مسعود سمیعی» و طراحی و کارگردانی «علی اصغر راسخ راد»

خوانشی مدرن از متنی کهن در سراچه ای وهمناک

  • کد خبر : 33624
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۵۰
خوانشی مدرن از متنی کهن در سراچه ای وهمناک
نمایش مده آ، مده آی «مسعود سمیعی» و به سبب او «علی اصغر راسخ راد» کارگردان اثر، یک نمایش روان با ساختار جامعه شناسانه و روایت و نگارشی جدید از نمایشنامه مده آ (اوریپید)، ایده جذاب و عالی داشت که یک نمایشنامه کلاسیک به سبک مدرن و با ساختار و رویکرد امروزی اجرا شد.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- پرداختن به داستان های «بسیار  پرداخته شده» کار سختی هست. آن هم زمانی که بسیاریِ سخن را در زمان حدود یک ساعت گنجاندن، کار  سخت تر یک گروه است تا بازه زمانی در قواره کار باشد.
رفتن به سراغ متن هایی مثل مده آ، اشراف کامل روی همه بخش های وظایف کارگردانی را می خواهد و اگر این تسلط به میزان کافی نباشد، نتیجه مثبتی به دست نمی آید.
داستان اسطوره ای و تراژیک مده‌آ نوشته ارویپید به سبک و سیاق امروزی توسط «مسعود سمیعی»  دراماتورژی شده و با کارگردانی «علی اصغر راسخ راد» به صحنه آمده است. مده‌آ زنی‌ که همسرش به او خیانت کرده و قرار است با دختر حاکم وقت پیمان زناشویی ببندد، در صدد انتقام است اما انتقام او با همگان فرق دارد …
اجرا با سویه هایی از ژانر وحشت و سبک تراژدی به روایت قصه می پردازد. در این اقتباس، به عنوان یک متن بسیار کهن، عناصر اساطیری کمتری در نوشتار می بینیم. با توجه به متن اصلی، می توانست متن قوی تری داشته باشد.
نمایش مده آ، مده آی «مسعود سمیعی» و به سبب او «علی اصغر راسخ راد» کارگردان اثر، یک نمایش روان با ساختار جامعه شناسانه و روایت و نگارشی جدید از نمایشنامه مده آ (اوریپید)، ایده جذاب و عالی داشت که یک نمایشنامه کلاسیک به سبک مدرن و با ساختار و رویکرد امروزی اجرا شد.
یک اجرای خوب، تمیز و مسلط و متفاوت از متن کلاسیک مده آ، یک اقتباس خوب از متن مده‌آ اورپید و نگاه تازه ای در متن به مده آ بود که برایم جذاب بود و دوست داشتم. با روایت و نگارش و رویکردی جدید به متن مده‌آ روبرو شدیم که روایتی از خشونت زنان علیه زنان و عدم تحمل و تاب نیاوردن جامعه در مقابل قدرت و طغیان و سرکشی های زنانه بود.
متن، مختصر و مفید به خوبی دراماتورژی شده بود و با ایده جدید به نمایش مده آ زیبایی آفرید. البته باید دید اگر کسی داستان مده آ را نداند، از نمایش چیزی می فهمد یا خیر. هم چنین در این که خلاصه ای از متن اصلی است یا نمایشنامه ای جدید برای اجرا، جای تامل دارد.
نوع پرداخت و اجرای آن بسیار بسیار محترم و سنگین است. البته ریتم اجرا، جای کار بیشتری داشت. شروع نمایش می توانست درخشان و جذاب باشد و در ادامه همه چیز بهتر از این، با قاب های زیبا، درست و عالی پیش برود. نحوه روایت داستان نیز می توانست قوی تر باشد. دیالوگ ها هم می توانست پژواک فرامتنی تأثیرگذار در جهان امروز باشد تا آدمی را به خود بیاورد. نمادپردازی ها در بستر فضای آوانگارد پیش کشیده شده، جای کار بیشتری داشت. بازی های بدنی، صدا و بیان و حس دوست داشتنی بازیگرانی که اجرا، هماهنگی بدنی و حضوری پر رنگ داشتند و یک‌دستی بازی‌ها که همه ی بازیگران در یک سطح بودند و حتی یک سطح متوسط، قطعاً شاهد کار بهتری شدیم، بازی های روان و باور پذیر که موید کارگردانی در هدایت بازیگران، درست و حساب شده است که البته بازیگران باید تمپو درونی شان را با بازیگر مقابل در انتقال حس به مخاطب حفظ کنند. حرکت شخصیت ها، مده‌آ را به دنیای معاصر ما پیوند می‌زند.
کارگردانی ساختار شکن و هوشمندانه ای را انجام دادند و فکر می کنم تمام مخاطبان می توانند با اثر کاملا رها و مستقیم ارتباط بگیرند _ چه مخاطب دیروز تئاتر و چه نسل نوین امروز. موسیقی اگر اجرای زنده و اعجاب‌آوری داشت می توانست به کار کمک زیادی کند و به خوبی فضا سازی را برای مخاطب فراهم سازد و با تم نمایش کاملآ هماهنگ باشد. طراحی لباس باید به لباس بازیگران توجه بیشتری می کرد. نورپردازی مناسب (گرچه که می‌توانست قوی‌تر باشد) و صحنه درست کار خودش را انجام داد، لباس و‌ رنگ ها درست بود و در خدمت کار اما از قدرت رنگ ها در اجرا نباید غافل ماند.
نحوه اجرا به لحاظ ساختار و ترکیب بندی، دارای پیوند های خوبی بین صحنه ها است که کارگردانی آوانگارد و هوشمندانه ای را داراست.
یکی از نمایش هایی بود که دوست نداشتم تمام شود. خسته نباشید به کل گروه.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33624
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 198 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.