سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

3
درباره نمایش «مده آ»; به نویسندگی «مسعود سمیعی» و طراحی و کارگردانی «علی اصغر راسخ راد»

خوانشی مدرن از متنی کهن در سراچه ای وهمناک

  • کد خبر : 33624
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۵۰
خوانشی مدرن از متنی کهن در سراچه ای وهمناک
نمایش مده آ، مده آی «مسعود سمیعی» و به سبب او «علی اصغر راسخ راد» کارگردان اثر، یک نمایش روان با ساختار جامعه شناسانه و روایت و نگارشی جدید از نمایشنامه مده آ (اوریپید)، ایده جذاب و عالی داشت که یک نمایشنامه کلاسیک به سبک مدرن و با ساختار و رویکرد امروزی اجرا شد.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- پرداختن به داستان های «بسیار  پرداخته شده» کار سختی هست. آن هم زمانی که بسیاریِ سخن را در زمان حدود یک ساعت گنجاندن، کار  سخت تر یک گروه است تا بازه زمانی در قواره کار باشد.
رفتن به سراغ متن هایی مثل مده آ، اشراف کامل روی همه بخش های وظایف کارگردانی را می خواهد و اگر این تسلط به میزان کافی نباشد، نتیجه مثبتی به دست نمی آید.
داستان اسطوره ای و تراژیک مده‌آ نوشته ارویپید به سبک و سیاق امروزی توسط «مسعود سمیعی»  دراماتورژی شده و با کارگردانی «علی اصغر راسخ راد» به صحنه آمده است. مده‌آ زنی‌ که همسرش به او خیانت کرده و قرار است با دختر حاکم وقت پیمان زناشویی ببندد، در صدد انتقام است اما انتقام او با همگان فرق دارد …
اجرا با سویه هایی از ژانر وحشت و سبک تراژدی به روایت قصه می پردازد. در این اقتباس، به عنوان یک متن بسیار کهن، عناصر اساطیری کمتری در نوشتار می بینیم. با توجه به متن اصلی، می توانست متن قوی تری داشته باشد.
نمایش مده آ، مده آی «مسعود سمیعی» و به سبب او «علی اصغر راسخ راد» کارگردان اثر، یک نمایش روان با ساختار جامعه شناسانه و روایت و نگارشی جدید از نمایشنامه مده آ (اوریپید)، ایده جذاب و عالی داشت که یک نمایشنامه کلاسیک به سبک مدرن و با ساختار و رویکرد امروزی اجرا شد.
یک اجرای خوب، تمیز و مسلط و متفاوت از متن کلاسیک مده آ، یک اقتباس خوب از متن مده‌آ اورپید و نگاه تازه ای در متن به مده آ بود که برایم جذاب بود و دوست داشتم. با روایت و نگارش و رویکردی جدید به متن مده‌آ روبرو شدیم که روایتی از خشونت زنان علیه زنان و عدم تحمل و تاب نیاوردن جامعه در مقابل قدرت و طغیان و سرکشی های زنانه بود.
متن، مختصر و مفید به خوبی دراماتورژی شده بود و با ایده جدید به نمایش مده آ زیبایی آفرید. البته باید دید اگر کسی داستان مده آ را نداند، از نمایش چیزی می فهمد یا خیر. هم چنین در این که خلاصه ای از متن اصلی است یا نمایشنامه ای جدید برای اجرا، جای تامل دارد.
نوع پرداخت و اجرای آن بسیار بسیار محترم و سنگین است. البته ریتم اجرا، جای کار بیشتری داشت. شروع نمایش می توانست درخشان و جذاب باشد و در ادامه همه چیز بهتر از این، با قاب های زیبا، درست و عالی پیش برود. نحوه روایت داستان نیز می توانست قوی تر باشد. دیالوگ ها هم می توانست پژواک فرامتنی تأثیرگذار در جهان امروز باشد تا آدمی را به خود بیاورد. نمادپردازی ها در بستر فضای آوانگارد پیش کشیده شده، جای کار بیشتری داشت. بازی های بدنی، صدا و بیان و حس دوست داشتنی بازیگرانی که اجرا، هماهنگی بدنی و حضوری پر رنگ داشتند و یک‌دستی بازی‌ها که همه ی بازیگران در یک سطح بودند و حتی یک سطح متوسط، قطعاً شاهد کار بهتری شدیم، بازی های روان و باور پذیر که موید کارگردانی در هدایت بازیگران، درست و حساب شده است که البته بازیگران باید تمپو درونی شان را با بازیگر مقابل در انتقال حس به مخاطب حفظ کنند. حرکت شخصیت ها، مده‌آ را به دنیای معاصر ما پیوند می‌زند.
کارگردانی ساختار شکن و هوشمندانه ای را انجام دادند و فکر می کنم تمام مخاطبان می توانند با اثر کاملا رها و مستقیم ارتباط بگیرند _ چه مخاطب دیروز تئاتر و چه نسل نوین امروز. موسیقی اگر اجرای زنده و اعجاب‌آوری داشت می توانست به کار کمک زیادی کند و به خوبی فضا سازی را برای مخاطب فراهم سازد و با تم نمایش کاملآ هماهنگ باشد. طراحی لباس باید به لباس بازیگران توجه بیشتری می کرد. نورپردازی مناسب (گرچه که می‌توانست قوی‌تر باشد) و صحنه درست کار خودش را انجام داد، لباس و‌ رنگ ها درست بود و در خدمت کار اما از قدرت رنگ ها در اجرا نباید غافل ماند.
نحوه اجرا به لحاظ ساختار و ترکیب بندی، دارای پیوند های خوبی بین صحنه ها است که کارگردانی آوانگارد و هوشمندانه ای را داراست.
یکی از نمایش هایی بود که دوست نداشتم تمام شود. خسته نباشید به کل گروه.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33624
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 277 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.