سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2
درباره نمایش «ابر شلوارپوش» به نویسندگی، کارگردانی و نقش آفرینی «علیرضا اخوان»

رسوب رنج از دست دادن…

  • کد خبر : 33630
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
رسوب رنج از دست دادن…
متن "ابر شلوارپوش" ساختاری خواب واره یا رؤیا محور دارد.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- عنوان نمایش بر گرفته از کتاب شعر «ولادیمیر مایاکوفسکی» هست که اتفاقا در آن سروده هم به مانند متن این نمایش، تم شکست در عشق مطرح است. ابر شلوارپوش مردی است که بر صحنه می گرید.
متن “ابر شلوارپوش” ساختاری خواب واره یا رؤیا محور دارد. نویسنده، کارگردان و بازیگر که هر ۳ یک نفر هستند، یک خواب و رویای یک هفته تکرار و دیده شده و بار آخر، بسیار واضح و با جزئیات در واقعیت، را دراماتیزه نموده است. در واقع، فرآیندی از وضع ناخودآگاه به عرصه خودآگاه آورده شده و سبک کار را شکل داده است. در خلاصه داستان نیز این طور نوشته‌شده‌است: “بازیگری در اتاقش برای جنازه‌ی معشوقه‌اش تئاتر اجرا می‌کند”.
اما این اتاق واقعی، که ما شکل خواب گونه و رؤیایی آن را بر صحنه می‌بینیم، اتاقی در آسایشگاه بیماران روانی و تیمارستان است که مرد جوان برای درمان در آن جا بستری‌ست. بنابراین نمی توانسته جنازه واقعی را با خود در آن جا نگهداری کند. پس بیماری او انگار این است که فکر می‌کند با یک جنازه که متعلق به معشوق او است زندگی می‌کند. به واقع، معشوق نمرده است بلکه ابژه عشق از دست رفته است و برای مرد جوان یا سوژه، تنها کالبدی به جا مانده است.
اساسا در تئاتر است که مرد جوان، مادر و عشق را از دست می دهد و در عین حال تنها تئاتر است که برای او باقی می ماند و روح و نفس او به تئاتر تبدیل شده و هم چنین با تئاتر می تواند در قالب کاراکتر های دیگری برود، از زندگی فاصله بگیرد و حتی در مونولوگی طولانی با استخوان های معشوق صحبت کند و در ذهن خود برای تماشاگرانی فرهیخته چون چخوف، بکت و کامو نمایش اجرا کند.
اشیاء حاضر در صحنه و دکور هم از تلویزیون برفکی و آینه شکسته تا اسکلت انسان و جمجمه تماشاگران که مخاطب تئاترند و همین طور میز نامرتب، هر کدام از نقصی برخوردارند که این حالتِ رویاگونه و روان پریش و شکست خورده سوژه را از عشق به مادر، معشوق و تئاتر نشان می دهند.
وضعیت های وجودی انسان معاصر هم چون رنج، عشق، مرگ، روایت پازل گونه و غیر خطی، سبک نوشتاری غریزی و منحصر به فرد، اجرایی با اتود های تمرین شده، نورپردازی، دکور، ریتم و میزانسن هایی در نسبت مناسب و متانسب با موضوع، ساختار نمایش را تشکیل می دهند.
آرزومند اجرا هایی موفق و با مخاطب برای این گروه نمایش.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33630
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 214 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.