سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

2
درباره نمایش «ابر شلوارپوش» به نویسندگی، کارگردانی و نقش آفرینی «علیرضا اخوان»

رسوب رنج از دست دادن…

  • کد خبر : 33630
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
رسوب رنج از دست دادن…
متن "ابر شلوارپوش" ساختاری خواب واره یا رؤیا محور دارد.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- عنوان نمایش بر گرفته از کتاب شعر «ولادیمیر مایاکوفسکی» هست که اتفاقا در آن سروده هم به مانند متن این نمایش، تم شکست در عشق مطرح است. ابر شلوارپوش مردی است که بر صحنه می گرید.
متن “ابر شلوارپوش” ساختاری خواب واره یا رؤیا محور دارد. نویسنده، کارگردان و بازیگر که هر ۳ یک نفر هستند، یک خواب و رویای یک هفته تکرار و دیده شده و بار آخر، بسیار واضح و با جزئیات در واقعیت، را دراماتیزه نموده است. در واقع، فرآیندی از وضع ناخودآگاه به عرصه خودآگاه آورده شده و سبک کار را شکل داده است. در خلاصه داستان نیز این طور نوشته‌شده‌است: “بازیگری در اتاقش برای جنازه‌ی معشوقه‌اش تئاتر اجرا می‌کند”.
اما این اتاق واقعی، که ما شکل خواب گونه و رؤیایی آن را بر صحنه می‌بینیم، اتاقی در آسایشگاه بیماران روانی و تیمارستان است که مرد جوان برای درمان در آن جا بستری‌ست. بنابراین نمی توانسته جنازه واقعی را با خود در آن جا نگهداری کند. پس بیماری او انگار این است که فکر می‌کند با یک جنازه که متعلق به معشوق او است زندگی می‌کند. به واقع، معشوق نمرده است بلکه ابژه عشق از دست رفته است و برای مرد جوان یا سوژه، تنها کالبدی به جا مانده است.
اساسا در تئاتر است که مرد جوان، مادر و عشق را از دست می دهد و در عین حال تنها تئاتر است که برای او باقی می ماند و روح و نفس او به تئاتر تبدیل شده و هم چنین با تئاتر می تواند در قالب کاراکتر های دیگری برود، از زندگی فاصله بگیرد و حتی در مونولوگی طولانی با استخوان های معشوق صحبت کند و در ذهن خود برای تماشاگرانی فرهیخته چون چخوف، بکت و کامو نمایش اجرا کند.
اشیاء حاضر در صحنه و دکور هم از تلویزیون برفکی و آینه شکسته تا اسکلت انسان و جمجمه تماشاگران که مخاطب تئاترند و همین طور میز نامرتب، هر کدام از نقصی برخوردارند که این حالتِ رویاگونه و روان پریش و شکست خورده سوژه را از عشق به مادر، معشوق و تئاتر نشان می دهند.
وضعیت های وجودی انسان معاصر هم چون رنج، عشق، مرگ، روایت پازل گونه و غیر خطی، سبک نوشتاری غریزی و منحصر به فرد، اجرایی با اتود های تمرین شده، نورپردازی، دکور، ریتم و میزانسن هایی در نسبت مناسب و متانسب با موضوع، ساختار نمایش را تشکیل می دهند.
آرزومند اجرا هایی موفق و با مخاطب برای این گروه نمایش.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33630
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 201 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.