سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

8
درباره نمایش «شب بیست و یکم»؛ با متن «محمود استاد محمد» و طراحی و کارگردانی «مهدی رضایی»

برادرکشی خوفناک در شب بیست و یکم/ وضعیتِ اسف‌بار تجارت کلان اعتیاد

  • کد خبر : 33821
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
برادرکشی خوفناک در شب بیست و یکم/ وضعیتِ اسف‌بار تجارت کلان اعتیاد
انتخاب لانه حیوانات برای محل ترک اعتیاد دو برادر و اتفاق وحشتناک، هولناک و غافلگیر کننده پایانی، طراحی هوشمندانه ای است که چگونه خوی انسانی تبدیل به جنون و توحش می شود.
سینمایی نیوز؛ سرویس تئاتر، تورج اردشیری نیا- نمایشنامه رئالیستی شب بیست و یکم در سال 1352 و در ۲۳ سالگی مرحوم شادروان محمود استاد محمد در فضای پایین شهر تهران نوشته شده است.
قلب این اجرا، بازیگران قوی نقش های فریدون و فرخ با بازی واقع گرا و خیره کننده شان با انتقال حس های مختلف بودند. البته گریم و بازی بازیگر نقش کودک (فرهاد) جای تمرکز و دقت بیشتری داشت و ای کاش از احساسات گرایی در نقش او پرهیز می شد.
یکی از بهترین اعتیاد هایی بود که روی صحنه به نمایش کشیده شده است؛ آن هم از نوع شدید، تزریقی و خطرناک آن آمیخته به جنایت که از مسائل مبتلا به امروز جامعه نیز هست.
متن پر کشش بود و تماشگران چه حرفه ای های تئاتر چه اقشار عادی را تا به انتها همراه می کرد. کار با تمرین های بیشتر و کسب تجارب به اجرای بهتری می رسد.
ریتم در آغاز و انتهای نمایش خوب بود اما در میانه کار بد می شد. دکور در عین بی پیرایه گی به درستی بر زمینه نمایش می نشست. انتخاب لانه حیوانات برای محل ترک اعتیاد دو برادر و اتفاق وحشتناک، هولناک و غافلگیر کننده پایانی، طراحی هوشمندانه ای است که چگونه خوی انسانی تبدیل به جنون و توحش می شود. نور در جا هایی متوسط و در بخش هایی نیز خوب بود. دیالوگ ها هم خوب و محاوره ای و در زیست جنوب شهری شادروان «محمود استاد محمد» و بافت قدیمی و سنتی تهران ریشه داشت.
با خاطره خوب از سالن خارج شدم. دیدن این نمایش ایرانی و دغدغه مند و نقادانه را در عمارت نوفل لوشاتو شدیدا پیشنهاد می کنم.
با یادکردی از زنده یاد «خسرو شکیبایی» در این نمایش که پاییز سال ۱۳۵۸ به کاگردانی شادروان «محمود استادمحمد»، نقش فریدون را بازی می‌کرد و «بهروز به‌نژاد» نیز نقش فرخ را داشت و در سینما تئاتر کوچک اجرا شد و «خسرو شکیبایی» در همین اجرا توسط مسعود کیمیایی برای فیلم ماندگار “خط قرمز” انتخاب شد.
درود بر تمامی هنرمندان هنر های نمایشی که در این روز های سخت کرونایی و معیشتی، عاشقانه پای تئاتر ایستادند.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.