سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 8322 امروز 0

خبر فوری

شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب و داوری سینما و معدن! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ سالن‌های نمایش ۵ شب اجرا ندارند سینماهای سراسر کشور تعطیل می‌شود کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند میزبانی ویژه چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران از دانشجویان/ نام‌نویسی آغاز شد فهرست آثار پویانمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران منتشر شد/ معرفی هیات انتخاب و داوری آشغال دوست داشتنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ فیلم‌های داستانی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ معرفی هیات انتخاب فیلم‌های تجربی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/معرفی هیات انتخاب و داوری خبرهای تازه از «سینماحقیقت 18» نخستین گام‌های جشنواره «تهران» با اولین تجربه‌های فیلمسازی عیاری و جعفری‌جوزانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ آغاز چهارمین هفته فیلم چین در بنیاد سینمایی فارابی اریک اشپیتزر، «الماس سفید» و ورنر هرتزوگ چهره‌های سینمایی در قاب «جشنواره تهران» از «فیلم کوتاه» چه گفتند؟ / فیلم کوتاه درجه یک است تسلیت به ایران… عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ «در آغوش درخت» به اسکار2025 معرفی شد «در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار 2025 محمد خزاعی: «نخبه‌گرایی» را جایگزین «نخبه‌کشی» در سینما کردیم/ معرفی برگزیده‌های «راژیا» رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان المپیاد به دوره نوجوانی خود رسیده است آغاز اکران یک مستند درباره سینماگر قدیمی هفتادمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قزوین-راژیا آغاز به کار کرد نمی‌خواستیم «پرتاب» زیر سایه «سینماحقیقت» باشد فراخوان جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد علاقه‌مندان به عضویت در «باشگاه مخاطبان انجمن» تنها تا پایان شهریور فرصت دارند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ برگزاری کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان/ از تدوین موبایلی تا شناخت ابزارهای هوش مصنوعی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش بسته می‌شود پوستر هفتادمین «جشنواره منطقه‌‌ای سینمای جوان قزوین – راژیا» رونمایی شد نام‌نویسی دوره هفت‌ماهه فیلم‌سازی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد آغاز اکران «شه‌سوار» با انتشار تیزر این فیلم صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد/ معرفی برگزیده‌های «مهروشید»

2

سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

  • کد خبر : 35342
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار
در میان ژانرهای گوناگون سینمای جهان ژانر جنگی تنها ژانری است که در سینمای ایران به خوبی بومی شده است.

محمدرضا دلیر*- در میان ژانرهای گوناگون سینمای جهان ژانر جنگی تنها ژانری است که در سینمای ایران به خوبی بومی شده است. تجربه جنگ هشت‌ساله که پر است از لحظات و حوادث دراماتیک باعث شده ایرانیان تجربه ملموسی از پدیده جنگ داشته باشند. همین تجربه ملموس هم به کمک کارگردانان ایرانی آمده تا بتوانند فیلم‌های درخشانی بسازند که هرکدام از آنها گنجینه فرهنگی این کشور به حساب می‌آیند.

اگر نگاهی به فهرست فیلم‌های جنگی ماندگار سینمای ایران بیندازیم متوجه می‌شویم اکثر این فیلم‌ها به سال‌های دور تعلق دارند و بیشتر متعلق به دهه‌های 60 و 70 هجری شمسی‌اند. «دیده‌بان»، «مهاجر»، «هور در آتش» و «افق» متعلق به این دورانند. دورانی که کارگردانان بیشتر از آنکه به پروداکشن عظیم توجه داشته باشند به روابط انسانی مبتنی‌بر فرهنگ بومی بچه‌های جبهه و جنگ توجه داشتند.

اما از میانه دهه 80 و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد که نگاه ایدئولوژیکی به فرهنگ داشت و بنای خود را بر رقابت با هالیوود و فرهنگ غربی گذاشته بود رویکردها و به دنبال آن سیاست گذاری‌ها در حوزه جنگ عوض شد. مدیران تازه از راه رسیده تصمیم گرفتند با مداخلات خود سیاست‌های متفاوتی را درباره سینمای جنگ پیش بگیرند. این گروه تصمیم گرفتند با تخصیص بودجه فیلم‌هایی تولید کنند که به لحاظ پروداکشن عظیم باشند و به قول خودشان با فیلم‌های هالیوودی رقابت کنند. دیگر چندان مهم نبود که آیا این فیلم‌ها به لحاظ دراماتیک هم فیلم‌های اثرگذاری‌اند یا خیر. کافی است آثار کارگردانان ایرانی در دهه‌های 80 و 90 را با فیلم‌های دهه‌های قبل مقایسه کنیم تا پی ببریم بر اثر سیاستگذاری‌های غلط در اواسط دهه 80 (که متاسفانه در دهه‌های بعد هم ادامه پیدا کرد) چه بلایی بر سر سینمای جنگ آمده است.

وقتی فیلم‌های جنگی در دهه 90 را در گوگل سرچ می‌کنیم منهای یکی دو عنوان تاثیرگذار مانند «ایستاده در غبار» و «شیار 143» به فوجی از فیلم‌های گمنام و بی‌هویت برمی‌خوریم که هیچ‌کدام از آنها نه توانسته‌اند موجی ایجاد کنند، نه توانسته‌اند بر جامعه دگرگون‌شده ایران تاثیر بگذارند. نه «تنگه ابوقریب» توانست یاد و خاطره «سفر به چزابه» مرحوم رسول ملاقلی‌پور را زنده کند، نه حتی فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا مانند «خروج» و «بادیگارد» که هنوز متاثر از فرهنگ جبهه و جنگند توانستند به اندازه فیلم‌های دهه‌های 60 و 70 این کارگردان در جامعه تاثیرگذار باشند.

دلیل این اتفاق را باید دقیقا در همان سیاستگذاری‌های غلط مدیران فرهنگی جست‌وجو کرد که ضمن خودی و ناخودی کردن فیلمسازان ایرانی برای ساختن فیلم جنگی بودجه‌های هنگفتی را در اختیار کسانی گذاشتند که توانایی درک و انطباق با جامعه معاصر را نداشتند. سیاست هرچه گنده‌تر بهتر مسئولان ختم شد به فیلم‌هایی مانند «سرو زیر آب»، «چ» و تنگه ابوقریب که بعید است اکثریت جامعه ایران حتی نام این فیلم‌ها در خاطرشان مانده باشد چه برسد به اینکه بخواهند سراغ تماشای فیلم‌های جنگی بروند. این درحالی است که زمانی برای تماشای «آژانس شیشه‌ای» و «از کرخه تا راین» جلوی سینماها صف تشکیل می‌شد.

این اتفاق نتیجه رویکرد مدیرانی است که ایدئولوژی را به جای آزادی و سرمایه را به جای اندیشه نشاندند و روند طبیعی تولید در ژانر جنگی را مختل کردند تا شاهد این باشیم که فیلم عظیم و به قول فرنگی‌ها بیگ‌پروداکشن «آسمان غرب» فروش 10 میلیاردی را تجربه کند که در قیاس با فروش سایر فیلم‌ها شوخی به نظر می‌رسد. شکست این فیلم و سایر فیلم‌های کم‌نام‌و‌نشان سینمای جنگ در سال‌های اخیر نشان می‌دهد سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت‌ها و سایر نهادهایی که خود را متولی سینمای جنگ می‌دانند سال‌هاست که شکست خورده است.

* (پژوهشگر سینما)

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35342

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.