سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

1

نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی

  • کد خبر : 35913
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۳۰
نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی
توجه کنید! فیلم از اتاق خواب شروع می شود و فیلمساز عمدا دوربینش را در زاویه ای زیر پای پیرزن گذاشته تا اندام های افتاده اش به چشم مخاطب بیاید! همین جا وقاحت و بی شرمی بازتولید می شود.

محمدرضا دلیر*- گویی زبان سینمای ژانری در ایران قطع شده است. برخی فیلم سازان به انزوایی شاعرانه بسنده می کنند برخی دیگر از آن سوی بام می افتند و سعی می‌کنند نه براساس ساختار روایت خود، بلکه براساس موتیف های مورد دلخواه جشنواره ها روایت خود را دکوپاژ کنند. انبوهی آثار دیگر نیز در این میان قراردارند که حتی نام بردن از آنها نیز مخاطب را از سینما دور می‌کند.

پس از رخدادهای سال ۱۴۰۱ یکباره با نوعی روایت های سینمایی جشنواره ای مواجه بوده ایم. گاه همچون فیلم «منطقه ای بحرانی» وارد انتزاعی مالیخولیایی می شدیم و گاه همچون «دانه انجیر معابد» سعی بر این بود که جامعه را درون یک خانواده چهارنفره به تصویر بکشند. حال این زوج کارگردان (بهتاش صناعی ها و مریم مقدم) در روایت جدید خود یکی از آن دست درام هایی را به تصویر می کشند که هم ابزوردیسم سینمایی را درخود دارد و هم داستانی ساختارمند را ارائه می دهد که در طی آنها شخصیت ها شکوفا می شوند!

داستان این فیلم درخصوص زنی سالخورده به نام مهین است که دچار نوعی کسالت حاصل از تنهایی شده است؛ نه دوستانی دارد که بتواند با آنها اوقات خود را بگذراند و نه فرزندانش دیگر فرصت مکالمات روزمره را دارند که بهانه‌ ای برای دوری از تنهایی باشد.

کارگردان ها در ۴۰ دقیقه ابتدایی روایت همین تنهایی ناخواسته را تصویر می کنند و شخصیت مهین در روایت لحظه به لحظه شکل می گیرد. در همین بخش است که کمدی – ابزوردی که روی این داستان و شخصیت می نشیند شکل می گیرد و باعث می شود مخاطب در تک تک لحظات مهین را بیشتر و بهتر درک کند. آنچه در این بخش مهم است میزانسن منزل مسکونی مهین است که از آن میزانسن باری به هر جهت و صرفا استودیویی دوری می کند و باعث می شود که خانه مهین همان لوکیشنی شود که قرار است کل بخش سوم را در آن شاهد باشیم.

دربخش دوم روایت به فضای بیرونی می رویم. تصمیم مهین بر این است که بالاخره خود را از این تنهایی بیرون بیاورد و این کار را با همان سادگی که مخاطب در بخش اول از او دیده انجام می دهد؛ در بخش سوم عملا وارد داستانی می شویم که در آن مهین و فرامرز گویی گذری ژانری بر عاشقانه های سینمایی دارند!

از این ها که بگذریم باید بگویم «کیک محبوب من» همانند یک ژانر تبلیغاتی است. در این فیلم کارگردان ها به جای آن که متناسب با درامشان شخصیت مرد را به عنوان شخصیت اصلی انتخاب کنند، باتوجه به التهاب فضا مطرح بودن مباحث مربوط به حقوق زنان، شخصیت زن را به عنوان شخصیت اول فیلم انتخاب کرده است؛ سن زن تعمدا حدود ۷۰ سال انتخاب شده که حواشی کمتری داشته باشد و بی حجابی زن را توجیه کند. فیلم از سویی ادعا هایی دارد و از سوی دیگر تهیه کننده اش ادعا می کند که فیلم براساس موازین شرعی ساخته شده است!

توجه کنید! فیلم از اتاق خواب شروع می شود و فیلمساز عمدا دوربینش را در زاویه ای زیر پای پیرزن گذاشته تا اندام های افتاده اش به چشم مخاطب بیاید! همین جا وقاحت و بی شرمی بازتولید می شود. در ادامه و در سر میز غذا پیرزن ها از پوشک بزرگسالان و محتویات روده بزرگ حرف می زنند! پیر مردها هم در سر میز رستوران از افتادگی اندام تناسلی مردانه تا زانو سخن می گویند! در دیالوگ پیرزن شاهد استیصال جنسی هستیم و نیازش به ارتباط با جنس مخالف!

این فیلم ادعای نوعی رئالیسم دارد و روی این مانور می دهد که می خواهد واقعیت های جامعه ایران را مطرح کند و با تخیلی بی دلیل به پایان می رسد که نه در هندسه مضمونی فیلم ضرورتی دارد و نه با حال و هوای فیلم سنخیت دارد!

*(منتقد سینما)

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35913

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.