سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 14 November - 2024
کل 8540 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ هیچ تمدنی وجود ندارد که محل تجمیع تمام علوم روزگار خود نباشد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه «شکارچی روح» در شبکه نمایش قتل یک ژانر! پخش «خطوط ناموزون» با شرح صحنه و زیرنویس سینمایی «عزرا» را از شبکه چهار سیما ببینید احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت سه نمایش برای مستند «99-19» در یک هفته معرفی آثار بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت ۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق رسید نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی نقد فیلم «ماده» نقد فیلم «افسر کمربند مشکی» خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ مراسم دومین جایزه ملی استاد روح الله خالقی در برج آزادی پایان یافت فیلم سینمایی «چارلز دیکنز، مردی که سرود سال نو را نوشت» در قاب نمایش شبکه نمایش «مخزن» دار می‌شود سمینار تخصصی «سِمَت‌ها، نقش‌ها و وظایف در تیم فیلمبرداری» در شب «آدم‌های با معرفت سینما» چه گذشت؟ بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد گفت‌وگو با با کارگردانان نسل جدید سینمای ایران در «تجربه‌نگاری فیلم اول» خدمتگزار حضور دوباره‌ استاد هستیم رونق مستندهای اجتماعی در سینماحقیقت جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری می‌شود همنوازان وَداد با «ننشیند خموش» به صحنه می‌آید تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما‌ها در پایان هفته «خانواده خلج» به گروه «هنر و تجربه» می‌آید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معارفه شد انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب در هفته کتاب اثری ناچیز! توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم درباره لغو یک کنسرت در شهر قم شب بزرگداشت بازیگران بدلکار سینمای ایران برگزار می شود ساماندهی و تسهیل فرآیند صدور مجوزهای وزارت فرهنگ/ مجوز زدایی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد فروش مجازی و حضوری کتابفروشی‌های عضو سامانه بازار کتاب/یارانه خرید کتاب برای هر ایرانی «برج تاریک» در شبکه نمایش جزییات فراخوان موسیقی و رسانه از زبان دبیر جشنواره شبکه نمایش «مجازات» می کند پیش‌بینی «همشهری» از سینماحقیقت18 آمار تماشاگران دو نمایش تالار هنر اعلام شد بخش فضای باز جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک سرنوشت مستندهای پرمخاطب «سینماحقیقت ۱۷» چه شد؟ سینما امید کوهدشت رسماً افتتاح شد «کهنه سرباز» به دانشگاه هنر و سوره می‌رود روزی روزگاری سینما/ غبار روبی از خاطرات تاریخ شفاهی سینمای ایران/ سینه سوخته قدیمی سینما هستم! «اشکِ باران» منتشر شد

2
نقدی بر فیلم «زود پز»

اثری ناچیز!

  • کد خبر : 36317
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
اثری ناچیز!
نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

محمدرضا دلیر*- نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

داستان زود پز در رجعت به گذشته و دهه ۶۰ و در دوران دفاع مقدس روایت می شود. قصه، ماجرای دو باجناق به نام‌های سیروس (محسن تنابنده) و شاهین (نوید محمد زاده) است که قصد دارند جنازه پدر زن نزول خوار، محتکر و بدنامشان قدرت (محمود جعفری) را به جای شهید شهری که در پی موشک باران صدام از دنیا رفته است جا بزنند!

تمام انرژی فیلم در همان ابتدا صرف حادثه محرک و کنش اصلی فیلم، یعنی ترکیدن زودپز و در نتیجه آن مرگ قدرت می شود. بعد از این اتفاق سیروس و شاهین در تلاش‌های شکست خورده، گرد شهر می چرخند تا هر طور شده پدر زن خود را در پستویی پنهان کنند تا شاید بخت و اقبال به آنها رو کند و اوضاع، با شهید اعلام شدن قدرت ختم به خیر شود اما فیلم هیچ ادله روشنی به مخاطبانش ارائه نمی دهد که این دو چرا علی رغم ترسی که از جبهه و جنگ دارند مصرانه می خواهند وارد مهلکه شوند و از قدرت شهید بسازند؟

استفاده فیلمساز از گذشته در زودپز هیچ ارتباطی با فیلم‌های رویاپرداز و نوستالژی زده ندارد و بیشتر خود را به کرانه های یک اثر ضد نوستالژی نزدیک می کند و با محور قراردادن رویکرد کلیشه ای (شوخی با همه چیز) صرفا ایده ای را که بدان باور دارد خرج اثر می کند!

زودپز در دسته شبه ژانری است که اساسا یکی از اصلی ترین دلایل ایجادش، وجود سانسور در سینمای ایران است! با شل شدن تدریجی پیچ سانسور در سال‌های دهه۹۰، تولیدکنندگان بخصوص در آثار سینمایی و نمایش خانگی کم کم از الفاظی استفاده کردند که پیش از آن حتی نزدیک به استفاده از آنها هم نمی شدند. تماشاگر ناگهان چیزهایی را روی پرده سینما دید که تا آن زمان فقط در جمع دوستان هم جنس و هم سن خود با آنها روبرو بود.

در این شرایط فیلمسازان کمدی مسیری هموارتر را در مقابل خود دیدند و دست به استفاده از شوخی های جنسی و بعضا سیاسی زدند تا بتوانند با این حربه، مخاطبان را پای آثار خود بنشانند! آنها با پایین آوردن سطح کمدی صرفا با گذشتن از روی خطوط قرمز مخاطب جذب کردند. اما اکنون باگذشت بیش از یک دهه، وقت آن است که این روند به پایان برسد، تاکی قرار است فیلمسازان با توسل به ختنه کردن! (که در فیلم زودپز بارها گفته می شود) از تماشاگر گدایی خنده کنند؟

رامبد جوان در آخرین اثر خود، به شدت در خنداندن تماشاگر ناتوان است و فیلمش نمی تواند رسالت و هدف اصلی خود را به عنوان یک اثر کمدی به انجام برساند. فیلم نامه کم جان است و نمی‌تواند ببیننده را روی صندلی میخکوب کند. هیچ شخصیتی عمق پیدا نمی کند و فیلم در بسیاری موارد حتی از تیپ سازی هم ناتوان است. در زمینه بازیگری هم با هرج و مرج و شلختگی روبرو هستیم. نوید محمدزاده یکی از بدترین بازی های عمر خود را در زود پز داشته است. محسن تنابنده هم یکی دیگر از بازی های کلیشه ای و تکراری اش را به نمایش می گذارد و شیرین اسماعیلی نیز حتی از نزدیک شدن به تیپ یک زن بسیجی ناتوان است!

فیلم (زودپز) در نگاه کلی کمدی ضعیف و حتی دارای پیام‌های ضد ارزشی و ضدمیهنی است!

ایده اصلی فیلم نیز در سربه نیست کردن جنازه از نیمه فیلم تکراری و خسته کننده می شود و در ساختار دراماتیک نیز دارای اشکالات جدی است!

در نهایت باید گفت در بلبشوی سینمای کمدی ایران یکبار دیگر شاهد اثری سطحی و ناچیز هستیم.

*منتقد و پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36317

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.