سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۰ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 رجب 1446
  • و : Wednesday, 29 January , 2025 می باشد
کل 9398 امروز 0

خبر فوری

بانوان در چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور درخشانی دارند حمایت سازمان امور اجتماعی کشور از فیلم‌های جشنواره فجر ۴۳ خروج فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» از جشنواره فیلم فجر چهل و سوم پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوسالانه ملی هنر سرامیک نقش پررنگ دانشجویان و تنوع پژوهش‌ها در بخش رساله‌های جشنواره بین المللی موسیقی فجر آغاز ثبت‌نام کارگاه بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر روز پر نمایش جشنواره تئاتر فجر با یاد محمدعلی کشاورز شب شلوغ هرمزی‌ها در سالروز افتتاح تئاتر شهر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ از تصویب عیدی دولت به سینماگران تا نقش جشنواره فیلم فجر در کاهش التهابات اجتماعی رسیتال پیانو فریدون ناصحی در تالار رودکی معرفی مدیرعامل و اعضا حقیقی هیات امناء موزه سینما مسائل سینمایی را باید به مطالبه تبدیل کرد بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران در جشنواره تئاتر فجر انعکاس جشنواره فیلم فجر روی امواج رادیو نقد فیلم؛ اوه، کانادا گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد ️فرهاد آئیش نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر43 را افتتاح کرد نشست پژوهشی دوتار ابداع شده توسط جمشید ولی‌نژاد برگزار می‌شود شب مقاومت جشنواره فجر فرصتی برای بررسی موضوعات مغفول مانده است یادی از سعید کشن‌فلاح در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر همزمان با فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر اسلام (ص) راهیابی انیمیشن کوتاه در سایه سرو به جمع 5 نامزد نهایی اسکار 2025 برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه سرایان در جشنواره چهلم موسیقی فجر صورت گرفت انتشار کتابچه بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مستند برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد فراخوان نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز منتشر شد رونمایی از تصویر تمام شخصیت‌های اصلی«ژولیت و شاه» عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ اجماع و وفاق به وجود آمده در کشور فرمایشی نیست/ نباید هنر را امنیتی کرد نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران فیلم فجر چهل و سوم معرفی شدند امیدواریم بتوانیم بودجه استان‌ها را تقویت کنیم گزارش فروش روزانه سینماهای کشور در دی‌ماه اعلام شد ارائه ۵ مقاله در سمینار علمی-پژوهشی جشنواره تئاتر فجر جشنواره بین المللی موسیقی فجر می تواند به موقعیت رقابتی شدن در بخش بین الملل برسد/ به برکت انقلاب اسلامی موسیقی بر ریل خود قرار گرفت چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر به یاد زنده‌یاد ژاله علو برگزار می‌شود حضور پررنگ نمایش‌های استانی در جشنواره چهل و سوم فجر اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند شبی به افتخار مهمانان خارجی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ میزبانی دانشگاه‌ها از آثار استانی پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر “محمد یزدی”: «لاله عباسی» عاشقانه ای از جنگ است نماینده مردم اصفهان به تماشای نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» نشست تقدیر از هنرمندان ارمنستانی با حضور احمد مسجد جامعی پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد ایران کشور تلفیق فرهنگ‌ها است هیات داوران بخش به‌علاوه فجر۲ (هنرمندان دارای معلولیت) معرفی شدند اسکار ۲۰۲۵ و غافلگیری‌ها و شگفتی‌هایش در نشست دبیر جشنواره با صاحبان آثار جشنواره چهل و سوم مطرح شد:در کنار رقابت، رفاقت را حفظ کنیم

3
نقدی بر سریال‌های خانگی

خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ!

  • کد خبر : 36321
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۶:۵۰
خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ!
بیشتر سریال‌های تولید شده در این بستر، خشونت را عادی سازی می کنند.

محمدرضا دلیر*- شبکه خانگی وقتی راهش را به خانه مردم ایران باز کرد بسیاری تصور می‌کردند که قرار است با محدودیت های کمتر و با حق اشتراکی که به وی اودی ها پرداخت می کنند در فرایند تولید آثار نقش داشته باشند یعنی قرار بود که خود و نوع باورشان به مسائل روزمره زندگی را در آینه این رسانه ها ببینند ولی شد آنچه نباید می شد.

بیشتر سریال‌های تولید شده در این بستر، خشونت را عادی سازی می کنند. سوال این جاست آیا جامعه ای که ما در آن زندگی می‌کنیم آن قدر خشن و غیرقابل تحمل است که فیلم سازان ما باتوجه به این خصیصه، زندگی مردم را این طور باز نمایی می کنند؟ یا اینکه توسل به زور و خشونتِ لجام گسیخته به شکلی غیر ارگانیک قرار است سرپوشی به نابلدی افراد در قصه گفتن بگذارد و آنها را به شکل عاریه ای رستگار کند.

وقتی به آثار این روزهای شبکه خانگی نگاه می‌کنیم متوجه می شویم که آنها علاوه بر اینکه چندان ربطی به جغرافیا و احوالات مردم ایران ندارند حتی به اقتضائات و لوازم ژانری نیز پایبند نیستند و حجم زیادی از خشونت را تزریق می کنند. برای مثال وقتی یک قصه در قالب ملودرام روایت می شود ما نباید شاهد قتل و خشونت و خونریزی باشیم ولی نه تنها این اتفاق رقم می خورد بلکه فضای مجازی هم به آن آب و لعاب می دهد و کارگردان را در تصور خوب بودن کاری که در حال انجام آن است یاری می دهد!

خشم، قتل، دزدی، موضوعاتی است که این روزها تبدیل به اصلی ترین رکن سریال سازی در نمایش خانگی شده است و فیلم سازان گمان می کنند با روایت داستان‌های این چنینی می توانند مخاطب بیشتری را جذب کنند.

آنها آن قدر روی نشان دادن موضوعات فوق متمرکز می شوند که فراموش می کنند باید برای مخاطب قصه گویی هم بکنند و نتیجه ی آن همین می‌شود که این روزها از شبکه نمایش خانگی پخش می شود؛ آثاری که در شروع آن نوشته شده ۱۵+ و بعضا بالاتر اما شاید برای هیچ رده سنی مناسب نباشد!

4 سریال «گردن زنی»، «بازنده»، «غربت» و «داریوش» در حال حاضر از سه پلتفرم اصلی نمایش خانگی در حال پخش است و تولید کنندگان این آثار در یک هدف مشترک هستند: خشونت!

اما باید پرسید تا کجا این حجم از تولیدات خشونت افزا و مُبلِغ آزار و اذيت می تواند مخاطب را جذب نماید ؟ مردم ایران که در حال حاضر با انواع مشکلات فردی و اجتماعی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند واقعا چه نیازی به دیدن تولیدات این چنینی دارند؟ و آیا از منظر جرم شناسی و روانشناسی اجتماعی در دراز مدت، پخش چنین سریال هایی به قبح زدایی از خشونت و ایضا ارائه طریق به بزهکاران و خشونت طلبان نمی انجامد؟

* منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36321

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.