سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

2

نقد فیلم «ماده»

  • کد خبر : 36324
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۱۵
نقد فیلم «ماده»
این فیلم طعنه‌ای هجوآمیز است به دنیایی که شبکه‌های اجتماعی برای زن تصور کرده‌اند.

محمدرضا دلیر*- بارها و بارها طی سه دهه‌ی اخیر سینماگران در تلاش بوده‌اند تا به آن خط فکری‌ای که جنس مؤنث را دارای تاریخ انقضاء می‌داند و دختران و زنان را وادار به مصرف بی‌رویه‌ی داروهای مختلف و انجام عمل‌های زیبایی بی‌رویه می‌کند تشرهای محکمی بزنند. در این میان هم کم نبوده‌اند آثاری که از آن‌ سوی بام افتاده‌اند و تحت تأثیر ووکیسم عملاً از آب گل‌آلود ماهی‌های تازه گرفته‌اند تا خود واژه‌ی زیبایی را زیر سوال ببرند. اما اگر بخواهیم به نزدیک‌ترین مثال سر بزنیم باید انیمه‌ی «آب زیبایی»، محصول کره‌ی جنوبی، را مثال بزنیم. حال خانم «کورلی فرژا» در دومین اثر خود وارد مهلکه‌ای شده که در آن مخاطب با تصویری عریان‌تر از این همهمه‌‌های تجاری و تلقین‌های مختلف روبه‌رو می‌شود.

روایت با سادگی و از نمای بالای سنگفرش ستاره‌های هالیوود آغاز می‌شود؛ جایی که برای یک بازیگر با نام «الیزبث اسپارکل» ستاره‌ای را تعبیه می‌کنند و فصل‌ها و سال‌ها می‌گذرد و ترک‌های زمان روی این یادبود می‌نشیند. خانم فرژا با این گذر ساده‌ی زمانی مخاطب را از جوانی به میانسالی الیزبث می‌برد و روایت خود را با کاراکترها آغاز می‌کند.

شاید رمان معروف اسکار وایلد با نام «تصویر دوریان گری» را مطالعه کرده باشید. در آن رمان با مردی مواجه هستیم که در معامله‌ای با شیطان سعی دارد تصویر زیبای پرتره‌ی خود را به‌جای کالبد اصلی‌اش دچار پیری و زوال کند و این کار تبعات زیادی را برای او به همراه دارد. داستان خانم فرژا اما در باب زنی است که مدیا دیگر او را نمی‌خواهد و همین اعتیاد به دیده شدن است که باعث می‌شود او رو به استفاده از ماده‌ای مرموز بیاورد که هم‌زادی جوان و زیبا را از درون کالبدش بیرون می‌کشد.

رابطه‌ای که خانم فرژا بین الیزبث و «سو» برقرار می‌کند نیازش را از شلوغی‌های سرسام‌آور بیرونی برطرف می‌کند. او با این ایده عملاً مخاطب را از طریق یک کالبد در برابر تضاد پیری و جوانی قرار می‌دهد. کارگردان در روایت خود به نهایت فرار انسان و به‌خصوص جنس مونث را از پیری و سالخوردگی تصویر می‌کند. او در این روایت سعی ندارد از طریق نگاهی که آلوده یه سانتمانتالیسم زرد است مخاطب را در برابر داستانی یک‌سویه و افراطی قرار دهد. خانم فرژا در عوض این افراط را به درون دلهره‌ی جسمی و گاه غیر قابل تحملی می‌برد که در برخی از لحظات باعث رو گرداندن مخاطب از تصویر پیش رو می‌شود.

خانم فرژا در این داستان مرزها را می‌شناسد و هر جا که بخواهد از آن‌ها عبور می‌کند. به‌طور مثال در تصویر کردن تضاد بین بدن چروکیده و بدن شاداب و جوان هیچ مرزی را متصور نیست، اما حتی برای ثانیه‌ای هم مخاطب را درگیر اروتیسم نمی‌کند. از سویی دیگر در پا گذاشتن به درون خون‌افشانی‌های آثار اسپلتر هم مرزها را رد می‌کند و تصویری جنون‌آمیز از کالبدی ارائه می‌دهد که دیگر قرار نیست همان فرم ساده‌ی الیزبث را داشته باشد و در نهایت تبدیل به هیولایی چندوجهی می‌شود.

این فیلم طعنه‌ای هجوآمیز است به دنیایی که شبکه‌های اجتماعی برای زن تصور کرده‌اند. خانم فرژا در روایت خود تأکید بسیاری روی این مسئله دارد که بدن زن تاریخ انقضاء ندارد و تلقین‌های تجاری صرفاً برای اسیر نگاه داشتن این بدن در دنیایی هستند که مردان – که کاراکتر هاروی در این فیلم یکی از آن‌هاست – مدت بهره‌کشی از آن را تعیین می‌کنند.

جای روایت‌های فمینیستی از این دست در سینمای کنونی بسیار خالی است؛‌ روایت‌هایی که وابسته به هیچ نحله‌ی فکری خاصی نیستند و صرفاً ترکیب زیبایی از ذهن فیلمساز خالق خود را ارائه می‌دهند. باید دید که اسکار امسال برای این اثر زیبا چه جایگاهی را در نظر خواهد گرفت و آیا هالیوود اصلاً جایی را برای آن در میان دیگر آثار متصور است یا خیر؛ چرا که این روایت هجوی بی‌پرده در باب عروسک‌های دست‌ساز هالیوودی روی سن‌های کنسرت‌ها و درون قاب آثار سینمایی است و عملاً مخاطب را متوجه استثمار جنسیتی در جای‌جای جهان می‌کند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36324

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.