به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» 18 آذرماه در پردیس سینمایی چارسو کلید میخورد. محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره که از سیزدهمین دوره روی صندلی دبیری این جشنواره نشست، امسال برای ششمین بار به عنوان دبیر انتخاب شده است. فراخوان جشنواره هجدهم، تیرماه امسال منتشر شد و در نهایت در بخش ملی بیش از 600 مستند و در بخش بینالملل بیش از 2000 مستند به دبیرخانه رسید.
چالش بزرگ هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه به فضای سیاسی منطقه، حضور چهرهها و مهمانان بینالمللی است، اتفاقی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم شاهد آن بودیم. در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، چهرههای متعددی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی به خانه جشنواره آمدند. چهرههای سینمای مستند ضد صهیونیسم مانند جیمز لانگلی و هانا پولاک بارها در رویدادهای مختلف جشنواره مواضع انتقادی علیه رژیم اشغالگر قدس داشتند، حال باید دید در جشنواره امسال، تیم برگزاری چگونه این خلا را پرخواهد کرد.
شنیده ها حاکی از رونق دوباره سینمای اجتماعی در جشنواره امسال است، چهرههای شاخص سینمای مستند، امسال متقاضی حضور در «سینماحقیقت» هستند و در فهرست متقاضیان میتوان به نامهایی چون فرهاد ورهرام، سام کلانتری، حسام اسلامی، مرتضی پایه شناس و … رسید که امیدواری نسبت به تماشای آثار متفاوت را بیشتر میکند. از دیگر سو، با رونق سینمای اجتماعی و فیلمسازی درباره مسائل روز، که از ادوار قبل در مرکز گسترش نسبت به آن توجه و ریلگذاری شده است، میتوان امیدوار بود سالنهای خانه جشنواره مملو از تماشاگران مشتاق باشد. اتفاقی که در دوره های قبل به ویژه سالهای آغازین جشنواره، بارها تکرار شده بود.
بررسیهای اولیه، از ثبت نام مستندهای اجتماعی درباره شکاف نسلها، وضعیت زنان در ایران امروز، اعتیاد، محیط زیست، آموزش، تاریخ معاصر، شخصیتهای سیاسی خبر میدهد و همین غربال اولیه، کفه را به سمت سینمای اجتماعی، سینمایی که تماشاگر آن را به دیگر گونهها ترجیح میدهد سنگین میکند. بسیاری از دوستداران «سینماحقیقت» به یاد دارند که نمایش «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق کریمی)، بهترین فیلم یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» چگونه با استقبال تماشاگران و منتقدان روبرو شد یا توجه جشنواره سیزدهم «سینماحقیقت» به «گلوله باران» (مرتضی پایه شناس) چگونه به دیده شدن این مستند متفاوت درباره زندگی، انسان و مقاومت ختم شد. «سینماحقیقت» همواره توانسته به عنوان یک رویداد فرهنگی، تاثیرگذار و جریان ساز باشد، هر چند در دورهای این جریانسازی شدت یا ضعف پیدا کرده است. به نظر میرسد، توجه به مستندهای محیط زیست در یکی دو دوره اخیر، و تمرکز بر تولید آثار مطالبهگر، انتقادی و صریح اجتماعی (قویدل و خانواده خلج) در مرکز گسترش در پنج سال گذشته، در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به سرانجام رسیده و میتوان شاهد رونق تولید مستندهای محیط زیستی خلاقانه و آثار اجتماعی با نگاه انتقادی باشیم. آثاری که دایره تماشاگران سینمای مستند ایران را وسیع کرده و در اکران، مورد توجه قرار بگیرند.
هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در ماههای نخست فعالیت دولت چهاردهم و در اوایل فعالیت رائد فریدزاده، برگزار میشود، باید دید جشنواره امسال نسبت به دوره قبل، تفاوتهای شکلی و محتوایی دارد یا وزش بادها، از تغییر خبر خواهند داد.