سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
کل 8656 امروز 0

خبر فوری

نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم

0

نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد

  • کد خبر : 36875
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد
نشست «نقد کتاب سینمایی»عصر سه‌شنبه ۲۹ آبان در سالن سیف الله داد «خانه­ ی سینما» برگزار و با استقبال علاقمندن مواجه شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت خانه سینما، در این جلسه که مدیریت آن بر عهده­ ی بهنام حسینی رئیس انجمن مدرسان سینما بود، کتاب «روایت و روایتگری در سینما» نوشته­ ی وارن باکلند منتشر شده توسط نشر اطراف مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و ارائه ­ی مطلوب نوید پورمحمدرضا مترجم کتاب و تحلیل­های کارشناسانه­ ی شادمهر راستین (با رویکرد کاربردی) و دکتر محمد هاشمی (با رویکرد نظری)، به طور کلان در مورد حوزه­ ی روایت­ شناسی و روایت گری سینمایی و به طور اخص در مورد کتاب باکلند و ترجمه­ ی پورمحمدرضا، موجب رضایتمندی حاضران شد.

پورمحمدرضا در ابتدای این نشست به روند انتخاب کتاب اشاره کرد و با توجه به تمرکز نشر اطراف بر انتشار کتبی در حوزه­ ی روایت­ شناسی، یافتن کتابی مناسب برای پیوند آن با حوزه­ ی سینما را دشوار توصیف کرد؛ چرا که کتاب­های موجود برای ترجمه، یا بسیار ساده و از جنس راهنماهای فیلمنامه­ نویسی با رویکرد کاربردی بودند و یا کتبی بودند بسیار دشوار که به عنوان نخستین تجربه ­ی این نشر در معرفی شیوه ­های روایت گری سینمایی مناسب نبودند. هرچند در ادامه پورمحمدرضا عنوان کرد: “برخی به من گفتند که این کتاب کمی برایشان دشوار است یا به صورت موجز از برخی مفاهیم عبور می‌کند. از این نظر امروز فکر می‌کنم که شاید این کتاب نیز با وجود ارزش­ها و جذابیت­هایش بهترین انتخاب برای اولین کتاب در حوزه روایت سینمایی نشر اطراف نبود”

در ادامه بهنام حسینی مدرس سینما ایجاز در بیان مطالب را یکی از نقاط قوت این کتاب برشمرد و افزود: “توجه به رابطه­ ی فرم و روایت سینمایی نیز از ویژگی­ های این کتاب است؛ چیزی که کمتر در سایر کتب این حوزه دیده می­شود”.

سپس پورمحمدرضا در تکمیل سخنانش افزود: “نظریه­ های انتقادی می‌توانند وارد ساحت‌های مختلف ازجمله ساحت ایدئولوژی شوند اما کتاب «روایت و روایت گری در سینما» قرار نبود که وارد یک حوزه­ ی خاص از نظریه شود و قصد داشت مروری بر انواع شیوه ­های روایت‌ در سینما داشته باشد”.

در ادامه محمد هاشمی، مدرس دانشگاه و عضو انجمن مدرسان سینما، با اشاره به ویژگی­ شاخص این کتاب، آغاز آن با رویکرد آشکارسازی روایت و بیان چگونگی کارکرد این روایت‌ها در داستان‌ و فیلم‌ و سپس ورود به نظریات انتقادی را شیوه­ای ممتاز دانست. وی افزود: “وجه تمایز این کتاب با سایر کتب این حوزه در این است که معمولا نظریه‌های ساختارگرا در همین محدوده باقی می‌مانند و سراغ معنا نمی‌روند، اما این کتاب از این دایره فراتر می‌رود. هرچند انتقادی که می‌توان به این کتاب وارد کرد این است که در بحث نظریه‌های انتقادی تنها به سمت دیدگاه‌های فمنیستی می‌رود و سایر نظریه­ ها را پوشش نمی­دهد”.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم پرداختن به بحث روایت‌شناسی سینما در دانشگاه‌ها بیان کرد: “باکلند در این کتاب یک‌ کار پژوهشی بزرگ انجام داده و به آدم‌های هم‌عصر خودش نیز در حوزه روایت‌شناسی پرداخته است. هرچند متاسفانه این گفتمان کمتر در ادبیات سینمایی ما در دانشگاه‌ها وارد شده است”.

در ادامه­ ی این نشست شادمهر راستین، فیلمنامه نویس، هدف خود را از صحبت­هایش در این جلسه معرفی کتاب و برشمردن کارکرد آن برای فیلمنامه‌نویسان عنوان کرد. وی با اشاره به این که جهان با روایت زنده است، گفت: “هرچیزی چون روایت می‌شود در معرض توجه و تبدیل شدن به واقعیت قرار می‌گیرد. آدم‌ها از طریق روایت‌ها به جهان نگاه می‌کنند و جهان‌بینی آن‌ها نسبت به تاریخ از طریق روایت ایجاد می‌شود. برای من به عنوان فیلمنامه‌نویس روایت مانند حادثه‌ای می‌ماند که باید آن را دراماتیک کرد. احساس من این است که روایت در آینده به قدری اهمیت می­یابد که به تنها نظریه­ ی باقی در علوم انسانی تبدیل می­شود”.

وی در پایان تاکید کرد: “این کتاب به ما می‌گوید ایده‌ای که داریم به چه فیلمی نزدیک است. این نکته را مدنظر داشته باشید که باید بعد از ایده‌پردازی و نوشتن قصه سراغ این نوع کتاب‌ها برویم تا قصه را ساختارمند کنیم”.

در انتها نیز بهنام حسینی ابراز امیدواری کرد که انجمن مدرسان سینما بتواند با همراهی خانه­ ی سینما و دیگر نهادهای ذیربط به طور مداوم و منظم این سلسله نشست­ها را ادامه دهد.

 

در باره ­ی کتاب و نویسنده­ ی آن

کتاب روایت و روایتگری در سینما نوشتۀ وارن باکلند نسبت و ارتباط بین روایت و سینما را توضیح می‌دهد و از این می‌گوید که فیلم‌های موفق چطور به یک ساختار روایی درست و دقیق می‌رسند و چگونه این روایت را برای تماشاگران فاش می‌کند. این کتاب دربردارندۀ مثل‌های زیادی از فیلم‌های سینمایی مطرح و موفق تاریخ است.

وارن باکلند (Warren Buckland) استاد دانشگاه، پژوهشگر سینما و نویسنده، در سال ۱۹۶۶ به دنیا آمد. او در مقطع کارشناسی در رشتۀ مطالعات عکاسی تحصیل کرد اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشتۀ مطالعات فیلم ادامۀ تحصیل داد و از دانشگاه ایست آنگلیای انگلستان فارغ‌التحصیل شد. باکلند پس از دانشگاه مدتی در دانشگاه‌های لیورپول و کالیفرنیا تدریس کرد اما از اواخر دهۀ ۱۹۹۰ به دانشگاه آکسفورد بروکس آمد و تدریس مطالعات فیلم در این دانشگاه را شروع کرد. او حالا دروسی مثل تئوری فیلم و سینمای مستقل آمریکا را آموزش می‌دهد.

وارن باکلند علاوه بر تدریس، پژوهشگر هم هست و تحقیقات زیادی در مورد روایت‌شناسی، سینمای مدرن و نظریۀ فیلم انجام داده است. گواه این مدعا ده‌ها مقاله‌ای است که در ژورنال‌های مهم علمی به چاپ رسانده. او نویسندۀ پرکاری است و طی حدود ۲۰ سال بیش از ده کتاب نوشته. ضمن اینکه در کتاب‌های دیگری هم به عنوان نویسندۀ همکار حضور داشته است.

به جز کتابی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، تعدادی دیگر از کتاب‌های باکلند به این شرح هستند:

  • نشانه‌شناسی شناختی فیلم، ۲۰۰۰
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۶
  • نظریۀ فیلم و سینمای معاصر هالیوود، ۲۰۰۹
  • فیلم‌های معمایی هالیوود، ۲۰۱۴
  • دایره‌المعارف نظریۀ فیلم راتلج، ۲۰۱۴
  • گفت‌وگو با کریستین متز، ۲۰۱۷
  • جهان داستانی سمبولیک وس اندرسون، 2018
  • چه کسی همشهری کین را نوشت؟، ۲۰۲۳

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.