سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

2

نقد فیلم «لبخند»

  • کد خبر : 37061
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۹:۲۰
نقد فیلم «لبخند»
در فیلم اول شاهد بودیم که او چگونه توانست انتزاعی از ترومای گذشته را در تلفیق با نفرینی انگل‌وار تبدیل به لولوخورخوره‌ی بزرگسالان کند و از این طریق مخاطب را به تقابل کاراکترها با این نفرین درونی ببرد.

محمدرضا دلیر- در مرور فیلم «لبخند» به مسیری که «پارکر فین» در سینمای دلهره طی کرده اشاره کردیم. او از همان فیلم اول نشان داد که برای این داستان مسیری بلندمدت را طرح‌ریزی کرده است. در فیلم اول شاهد بودیم که او چگونه توانست انتزاعی از ترومای گذشته را در تلفیق با نفرینی انگل‌وار تبدیل به لولوخورخوره‌ی بزرگسالان کند و از این طریق مخاطب را به تقابل کاراکترها با این نفرین درونی ببرد.

آقای فین در روایت دوم بسیار جسورتر و حتی تجربه‌گونه وارد ادامه‌ی داستان خود شده است. هر چه روایت اول گویی احتیاط کارگردان را در همراهی با کلیشه‌ها به‌همراه داشت، این روایت از همان آغاز و بدون اتکا به بخشی از پایان روایت قبل مخاطب را به شش روز پس از آن حوادث می‌برد.

کاراکتر «جوئل» که نفرین را در خود دارد سراسیمه به منزل دو توزیع‌کننده‌ی مواد مخدر می‌رود و سعی دارد از طریق راه‌حلی که در فیلم قبل به‌همراه کاراکتر «رز» به آن دست یافته از شر این موجود انتزاعی رها شود. اما طرح او با شکست مواجه می‌شود و نفرین این‌بار به یک ساقی مواد مخدر با نام «لوییس» منتقل می‌شود تا روایت از طریق او به زندگی «اسکای» ورود کند. آنچه که مشخص است اسکای نیز همانند رز و دیگران دچار ترومایی است که او را تبدیل به میزبانی قابل اعتنا می‌کند؛ او در سال پیش به همراه دوست‌پسر خود و بر اثر مصرف کوکایین در جاده تصادف می‌کند، به کما می‌رود و در نهایت پس از یک سال به عرصه‌ی خوانندگی بازمی‌گردد.

آقای فین به مخاطب این فضا را می‌دهد که همراه با این کاراکتر روایت را زیست کند. او از همان ابتدای ورود به زندگی اسکای خط روایی را به گونه‌ای طراحی می‌کند تا این کاراکتر تبدیل به میزبان شود و این‌بار برعکس روایت قبلی مخاطب آن هفت روز را بهتر و بیشتر و در نزدیکی عمیق‌تری با شخصیت اصلی از سر بگذراند.

همین طراحی خط جدید روایت باعث می‌شود تا آقای فین به‌راحتی مخاطب را روی خط اتصال بین این موجود انتزاعی و اسکای قرار دهد. آنچه مخاطب از لحظه‌ی ورود این موجود تا لبخند دهشتناک آخر اسکای مشاهده می‌کند جز انتزاعی که درون ذهن این کاراکتر می‌گذرد نیست. او با جسارتی قابل احترام مخاطب را درگیر این انتزاع می‌کند تا به‌اندازه‌ی یک ساعت و نیم درون این هزارتوی دلهره‌آور و هیجان‌انگیز سر کنند؛ آن هم بدون حتی یک سکانس برون‌رفت از دایره‌ی این انتزاع. چنین اقدامی آن هم در سینمای تجاری و آگاهی از مخاطبی که این سینما را دنبال می‌کند بدون شک جسارت می‌طلبد و آقای فین نشان می‌دهد که روایت خود را می‌شناسد و از پیشبرد خط روایی آن اطمینان کامل دارد.

اما آقای فین در انتهای این اثر نیز به مخاطب نوید آشوبی فراگیرتر را در فیلم بعدی می‌دهد. این آشوب از یک‌سو می‌تواند روایت را وارد فضایی جدید کند و با توجه به نگاه اکستریم کارگردان حتی می‌توان انتظار شکوفایی خونین دیگری در این سری فیلم‌ها را داشت. اما از سویی دیگر این آشوب و نگاه غالب استودیویی می‌تواند روی دیگری نیز داشته باشد و آن از دست رفتن تسلط فیلمساز روی خط روایی خود است.

باید منتظر بود و دید تصمیم آقای فین برای عبور از انزوای مفرط کاراکترهای خود در دو فیلم اول به‌سوی آشوبی مملو از هرج و مرج در اثر بعدی چه تأثیری روی این روایت خواهد گذاشت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37061

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.