سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
کل 8770 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند جوایز ویژه بیست‌ودومین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» اعلام شد نقد فیلم «امیلیا پرز» «گردباد» به شبکه چهار رسید 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند «کاپیتان میلر» به شبکه سه می رود هنرمند باید دارای بینش باشد فراخوان سومین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر منتشر شد تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های نمایش در روز پنج شنبه آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد دبیران پژوهش و آموزش معرفی شدند نمایش‌ها دو روز روی صحنه نمی‌روند بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند بیمه «فرهنگ و هنر» درگذشت سه هنرمند تئاتر تشریح جزئیات برگزاری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» نقد فیلم «لبخند» رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند انتشار فراخوان جشنواره فیلم مقاومت حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند فرهاد فخرالدینی با سیمرغ خاطره ساز شد برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد

1

چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی

  • کد خبر : 37191
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی
گروه موسیقی «چهارگان» با اجرای چهارنوازی در موسیقی ایرانی سومین تجربه از طرزِ تازه را با اجرایی درخشان و متفاوت در تالار رودکی رقم زد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، گروه موسیقی چهارگان که بر پایه چهارنوازی سازهای زهی آرشه‌ای در موسیقی ایرانی از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است با رویکردی نوین در آهنگسازی و اجرای موسیقی برپایه این نوع از ساز، شامگاه پنج‌شنبه و جمعه ۸ و ۹ آذر ماه، طی دو شب در تالار رودکی روی صحنه رفت و قطعاتی از آهنگسازان مختلف را در دو بخش اجرا کرد.

این کنسرت با اجرای قطعه desert varnish به آهنگسازی آدام گودوین آغاز شد که فضایی بسیار متفاوت در اجرا با سازهای ایرانی را ایجاد کرده بود. پس از آن قطعات «چهارگاه» و «محلی 8» به آهنگسازی شریف لطفی اجرا شدند.

«گل پامچال» (واریاسیون روی ملودی محلی گیلکی) اثر سعید هنرمند و «چارتکه» (فوک ایرانی برای چهارصدا) از همین آهنگساز نیز قطعات بعدی بودند که گروه چهارگان نواخت.

بخش اول کنسرت با اجرای قطعه «عزیز» که احسان ذبیحی‌فر آن را بر اساس ملودی محلی ساخته است به پایان رسید.

یکی از ویژگی‌های گروه چهارگان محدود نبودن به یک ژانر موسیقی است و طی اجرا، هم قطعاتی از آهنگسازی مدرن و آکادمیک و هم قطعاتی از موسیقی ردیف-دستگاهی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

نکته قابل توجه دیگر در فعالیت این گروه، انحصاری بودن قطعات اجرایی آنها است و آهنگسازان، این قطعات را صرفا برای این گروه و ساختارِ سازی آن نوشته و تنظیم کرده‌اند.

قسمت دوم کنسرت با عنوان «برنامه دشتی» با تکنوازی قیچک بم و اجرای پیش‌درآمد دشتی اثر یوسف فروتن آغاز شد. این قطعه بدون وقفه به اجرای قطعه بعدی متصل شد و نوازنده قیچک آلتو، چهارمضراب دشتی از آثار ابوالحسن صبا را نواخت.

سپس گروه، تصنیف «چشم نرگس» با تنظیم احسان ذبیحی فر را اجرا کرد. ذبیحی‌فر این تصنیف را بر اساس تنظیم فرامرز پایور، تنظیم کرده است. در ادامه «کمانه‌ها» (بیات راجه، اوج و فرود) به آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر نواخته شد.

کنسرت با قطعه «رِنگ» با تنظیم احسان ذبیحی فر به پایان رسید. این قطعه بر اساس رِنگ دشتی رضا محجوبی تنظیم شده بود. 

 احسان ذبیحی‌فر (کمانچه اول)، مشکات نصیری (کمانچه دوم)، آزاده شمس (قیچک آلتو) و محمدمهدی بصیرت‌منش (قیچک بم) نوازندگان کوارتت چهارگان را تشکیل می‌دهند.

شریف لطفی، بابک خضرایی، کارن کیهانی، مینا افتاده، حمید قنبری، احسان امامی، زمان خیری، هومان رومی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی، بهرنگ آزاده، پوریا اخواص، حمید خبازی، محمدرضا تفضلى، حمید عسکرى و حمید دیبازر از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این کنسرت نشستند.

“طرزِ تازه” عنوان طرحی است که در آن بنیاد فرهنگی هنری رودکی از ایده‌های گروه‌های موسیقی در سبک‌های مختلف از جمله ردیف_دستگاهی، موسیقی نواحی و کلاسیک غربی حمایت‌های ویژه‌ای بعمل می‌آورد.

پیش از این نیز در نخستین تجربه کنسرت «تریو + یک» در تالار وحدت و پس از آن در دومین تجربه کنسرت «ننشیند خموش» توسط گروه همنوازان وداد در تالار رودکی برگزار شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.