سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

0

نقد فیلم «مخلوقات خدا»

  • کد خبر : 37755
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۲۵
نقد فیلم «مخلوقات خدا»
این دو کارگردان جوان اما در استفاده از دوربین و گرفتن قاب‌هایی حساب‌شده و گویا نشان می‌دهند که درس‌های سینمایی خود را به‌خوبی آموخته‌اند...

محمدرضا دلیر- «برایان» بعد از چندین سال دوری به خانه بازمی‌گردد و چهره‌ی خسته و آرام مادر، «آیلین»، را شاداب و زنده می‌کند. هیچ‌کس به‌مانند مادر از دیدن برایان خوشحال نیست، نه پدرش و نه خواهرش، «ارین». هیچ‌کس نمی‌داند چه شده که برایان از استرالیا بار دیگر به ایرلند و این دهکده‌ی کوچک بازگشته است. تعجب و البته خوشحالی بیشتر آنجا برای خانواده به‌ویژه مادر رخ می‌دهد که برایان از قصد ماندن خود و سروسامان دادن به کسب و کار پدر و مادرش که پرورش صدف است می‌گوید. اما یک شب و با یک اتفاق همه‌چیز به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

«آنا رز هولمر» و «سااِلا داویس» دو زن جوان کارگردان در اولین تجربه‌ی فیلمسازی جدی خود در سال ۲۰۲۲ دست بر روایتی گذاشته‌اند که امروزه بیش از هر زمانی از آن صحبت به میان است و شبکه‌های اجتماعی و البته پیشرفت فرهنگ و علم باعث شده کسانی که در مواجهه با این گونه اتفاقات تلخ قرار می‌گیرند با شجاعت بیشتری بایستند و از ظلمی که به آنها شده و تجاوزی که به آنها رخ داده سخن بگویند. این دو کارگردان جوان می‌خواهند درباره‌ی تجاوز به یک زن جوان حرف بزنند و روایتی نو را تصویر کنند. روایت آنها از آن جهت نو است که مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های ساخته شده تا کنون نه می‌خواهند از زاویه دید قربانی تجاوز باشد و نه از زاویه دید کسی که این عمل وحشتناک را انجام داده است، بلکه آنها می‌خواهند از زاویه دید اطرافیان و کسانی که این اتفاق را دیده‌اند و به هر دلیلی سکوت کرده‌اند سخن بگویند. آیلین به عنوان مادر کسی که تجاوز را انجام داده در بطن روایت این دو کارگردان قرار گرفته است.

کارگردانان تازه‌کار روایت خود را با مرگ پسر جوانی که در دریا کار می‌کند اما شناکردن بلد نیست آغاز می‌کنند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد در این ناحیه بسیار مرسوم است، اما حتی تکرر رخ دادن این اتفاقات باعث نشده این مردان بیاموزند که یاد گرفتن شنا می‌تواند جان آنها را نجات دهد. در ادامه با ورود برایان مخاطب بیشتر با رابطه‌ی مادر و پسر همراه می‌شود و در این میان جسته ‌و گریخته از رابطه‌اش با پدر و حتی سارا داستان‌هایی گفته می‌شود. تا دقیقه‌ی ۴۳ همه‌چیز به نظر می‌رسد خوب پیش می‌رود، اگرچه در همین دقایق هم به ارین توجه چندانی نشده و تصاویر هرگز به صورت کامل او را نشان نمی‌دهند. درواقع پرداخت این شخصیت و دلیل وجودش در این روایت تا همین‌جا هم ناقص و بی‌هدف است.

نقطه عطف داستان و شبی که تجاوز رخ می‌دهد در دقیقه‌ی ۴۳ است و روایت از این زمان مسیر دیگری را پیش می‌گیرد. مسیری که هر چه جلوتر می‌رود مبهم‌تر و آشفته‌تر است. اینکه چرا مادر به دروغ حضور فرزند را در آن شب در کنار خود اعلام می‌کند با توجه به عشق و علاقه‌ی آیلین شاید پذیرفتنی باشد، اما دلیل شک کردن‌اش به پسر بدون داشتن پیشینه‌ اتفاقی غیرمعقول است. یعنی برایان باید چیزی در گذشته داشته باشد که مادر این چنین به سرعت به فرزند خود، بدون اینکه حتی کلامی با او حرف بزند، شک کند یا حتی خواهر و پدرش از همان ابتدا برایان را مقصر بدانند. کارگردانان جوان نتوانسته‌اند این دلیل محکم را در مسیر روایت قرار دهند و مخاطب را مجاب به پذیرش تغییر احوالات شخصیت‌‌های خود کنند. شخصیت سارا هم پرداخت درستی ندارد و دلیل اینکه او علی‌رغم صحبت‌هایی که می‌کند و صدای زیبایی که دارد چرا باید با مردی زندگی کند که مدام او را آزار و اذیت می‌کند.

این دو کارگردان جوان اما در استفاده از دوربین و گرفتن قاب‌هایی حساب‌شده و گویا نشان می‌دهند که درس‌های سینمایی خود را به‌خوبی آموخته‌اند و در آینده با همین نگاه و البته دقت بیشتر در انتخاب روایت‌های خود می‌توانند فیلمسازانی اثرگذار معرفی شوند. آنها بازیگران بسیار خوبی را هم برای روایت خود برگزیده‌اند که بسیاری از کاستی‌های شخصیت‌پردازی‌های‌اشان را پوشانده‌اند. «امیلی واتسون» یکی از بهترین بازیگرانی است که می‌تواند در سکوت و با چهره‌اش حرف بزند، «اشلینگ فرنچوری» و «پال مسکال» هم بازیگران جوانی هستند که بازی با چهره‌ را به خوبی می‌دانند و می‌توانند کار کارگردان را راحت‌تر کنند

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37755

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.