سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 1 January - 2025
کل 9022 امروز 18

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ شب کیمیایی/ بزرگداشت کانون کارگردانان برای سینماگر همیشه آخرین وضعیت از شرایط جسمی و درمانی رضا آشفته نخستین مرحله داوری ۲۵ دی ماه برگزار می‌شود اصلاح «سند موسیقی» در دستور کار شورای هنر قرار گرفت نزدیک به ۲۰ نمایش در مشهد روی صحنه است کتاب «صولت مرگ» منتشر شد توسعه فرهنگی جزیی از باورهای ماست “سرزمین‌های سپید” اجرای زمستانی ارکستر سمفونیک تهران استقبال 10 هزار نفری از نمایش مستندهای منتخب «سینماحقیقت» بیش از دو هزار منتقد و اهالی رسانه منتقدانی که منتخبان را برگزیدند خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر! «کاروان زرد» یکی از بنیان‌گذاران سینمای اکتشافی است «عطرآلود» اکران آنلاین می‌شود کارگاه‌هایی برای مستنددوستان ایران اعلام آثار نهایی بخش مرور تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر معرفی هیات انتخاب و اعلام اسامی آثار نهایی بخش مسابقه تئاتر خیابانی فجر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ صالحی: بازی و‌ موسیقی ورودیِ تغییراتِ فرهنگی و اجتماعی است فهرست کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان آذر ماه ۱۴۰۳ فیلم های سینمایی «مرد خانواده» و «زندگی شگفت انگیز» از شبکه نمایش هیأت داوران فیلم‌های مستند معرفی شدند همه آنچه از هیات انتخاب ۴۳ دوره فیلم فجر باید بدانید رائد فریدزاده درگذشت جهانگیر رجبی‌خواه را تسلیت گفت بیش از 300 هنرمند پیشکسوت به پویش 2 درجه کمتر پیوستند یک «مامور شناسایی» به شبکه تهران می آید نشست رسانه‌ای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود معرفی هیات انتخاب و اعلام آثار منتخب جشنواره‌های تئاتر استانی اعضای شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی انتخاب شدند سینمایی «مایل های سخت» را از شبکه یک سیما ببینید ضرورت تأسیس سازمان نظام صنفی سینما “تعهد رئیس‌جمهور ‌به سینماگران” نشان ملی گریم ایران ثبت می شود دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک افتتاح می‌شود معرفی هیات انتخاب آثار بخش مرور تئاتر ایران جشنواره فجر دیدار صمیمانه بهروز شعیبی با مدیران و معاونان «انجمن» / گزارش تصویری عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان قلب تپنده سینمای ایران است دبیران هنری و اجرایی هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معرفی شدند فراخوان ششمین جشنواره ملی تئاتر خندستان منتشر شد گرمای اجراهای استانی در شب‌های سرد زمستان رونمایی از پوستر «پروین» در آستانه اکران فریدزاده: ملاک ارزیابی فیلم‌ها «شرع، قانون و اخلاق» است «جهنده» در قاب شبکه نمایش سیما کدام زنان سینماگر در هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر رکورددار هستند؟ اکران ویژه فیلم‌های جشنواره چهل و سوم برای «توانخواهان» اعلام آثار بخش دیگر‌گونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر 43 آغاز ثبت‌نام رسانه‌های دیداری و شنیداری در جشنواره تئاتر فجر همراهی معاونت امور هنری با هنرمندان تجسمی برگزیدگان پنجاه‌وچهارمین دوره

0

تجلیل از استادی که صحنه با طراحی‌اش جان می‌گیرد

  • کد خبر : 38242
  • ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
تجلیل از استادی که صحنه با طراحی‌اش جان می‌گیرد
مراسم رونمایی کتاب «صحنه عشق من است» و تقدیر از ادنا زینلیان، با حضور هنرمندان، مدیران هنری و هم‌وطنان ارمنی‌تبار در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، مراسم رونمایی کتاب «صحنه عشق من است» و تقدیر از مادر طراحی لباس صحنه تئاتر، عصر جمعه 7 دی‌ماه با حضور هنرمندان، مدیران هنری و هم‌وطنان ارمنی‌تبار در تالار رودکی برگزار شد.

در این مراسم هنرمندانی چون ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، شکرخدا گودرزی،‌ مریم معترف، حسن فتحی، کاظم هژیرآزاد، فرهاد آییش، مانده طهماسبی، بهزاد فراهانی، فهیمه رحیم‌نیا، مجید جعفری، تاجبخش فناییان، محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی، شقایق فراهانی، اصغر نوری، نازنین گودرزیان، فروغ قجابگلی، زری اماد، رضا مهدی‌زاده، مژگان عیوضی، حسین علی‌کرمی و مدیرانی چون اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، ابراهیم کریمی رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، عباس عظیمی مدیرعامل موسسه پیشکسوتان هنر، ایساک یونانسیان رییس هیات مدیره موسسه ترجمه و تحقیق هور، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، مهدی میردشتی مدیرمسئول نشر میردشتی، کاوه علینقی مدیرمسئول نشر کتاب آبان و اسماعیل حسن‌زاده مدیرمسئول نشر پارسه، احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها) ایران و … حضور داشتند.

مراسم با اجرای قطعات پیانو توسط آندره مرادیان آغاز شد و سپس فیلم کوتاهی از گفت‌وگو با ادنا زینلیان در سالن پخش شد.

در این فیلم مستند، زینلیان علاقه به طراحی در خودش را از زمان بچگی دانست و گفت: «من به این رشته و طراحی از بچگی علاقه داشتم. من فقط به‌صرف کار و انجام‌وظیفه، طراحی نمی‌کنم، بلکه طراحی، عشق من است. سال 1356 استخدام وزارت فرهنگ و هنر، در بخش اپرای تالار رودکی شدم و از سال 1358 مشغول به طراحی لباس تئاتر هستم. در بیش از صد نمایش، همکاری داشته‌ام و جوایز متعددی هم گرفته‌ام.»

زینلیان درباره سبک‌کاری خودش چنین توضیح داد: «من ابتدا در فکرم به نمایش و طراحی فکر می‌کنم، شبانه‌روز با آن نمایش زندگی می‌کنم، سر تمرین می‌روم، با کارگردان صحبت می‌کنم، نظراتم را ارائه می‌کنم تا به نتیجه مشترک برسیم. خوشبختانه نمایش‌هایی که طراحی کرده‌ام، موردتوجه مردم هم بوده که باعث شده خستگی‌ام در برود. چون ما برای مردم، کار می‌کنیم. عشق را با مردم به‌واسطه کار هنری، تقسیم می‌کنیم. بعد از طراحی، سراغ بیشتر پارچه‌فروشی‌ها می‌روم تا آنچه موردنظرم است را تهیه کنم و به کارگردان ارائه ‌دهم. بعدازآن وارد مرحله آخر می‌شویم که دوخت لباس است. در این مرحله، طراحی و جنس پارچه را به خیاط ارجاع می‌دهیم.»

زینلیان در ادامه درخواستی را مطرح کرد و گفت: «خواهش من این است که مسئولان و دست‌اندکاران هنری اگر می‌توانند یک کارگاه ثابت خیاطی تأسیس کنند و خیاط‌هایی که تجربه‌ دارند را آنجا جمع کنند تا طراحان لباس این‌قدر مجبور نباشند دور تهران و خیابان‌ها برای پیدا کردن خیاط مناسب، بگردند. خواهش می‌کنم این موضوع را یک‌بار برای همیشه برای طراحان لباس، حل کنند.»

این هنرمند طراح درباره شروع تدریس رشته طراحی لباس در دانشگاه، اظهار داشت: «من تدریس در دانشگاه را از سال 63 در دانشگاه الزهرا شروع کردم،‌ از 64 در دانشگاه تهران، سال 67 در دانشگاه آزاد، سپس دانشگاه سوره و هنر و در بیشتر دانشگاه‌هایی که رشته طراحی لباس داشته‌اند، تدریس کرده‌ام.»

ادنا زینلیان که جزو هم‌وطنان ارمنی ایران است، در ادامه، سال نوی مسیحی را تبریک گفت و آرزو کرد سال جدید سالی پر از صلح، خصوصا برای کشور عزیزمان ایران باشد.

در ادامه، قطب‌الدین صادقی بازیگر،‌کارگردان و مدرس تئاتر با حضور روی صحنه تالار رودکی، ضمن اشاره به چهل‌سالگی برگشتش به کشور گفت: «تقریبا یکی دو ماه دیگر چهل سال می‌شود که من از اروپا برگشته‌ام. یک از نخستین کسانی که این شانس را داشتم، در برگشتم به کشور،‌ به‌عنوان طراح لباس در نمایش‌هایم حضورداشته باشد، ‌ادنا زینلیان بود.»

او با اشاره به اینکه طراحی لباس از مهم‌ترین اصول اجرای تئاتر است، چنین تصریح کرد: «در تئاتر ما چند اصل مهم داریم؛ برداشت، توالی، کار با بازیگر و طراحی. در بخش طراحی، یکی از مهم‌ترین وجوه نمایش، طراحی لباس است که در کنار طراحی دکور و موسیقی و … بسیار مهم است. «لباس» بسیار مهم است؛ چون هم تاریخ است، هم جغرافیا هم خودش معرف و سبک است. ما نمی‌توانیم از لباس در تئاتر صرف‌نظر کنیم و مدعی اجرای یک نمایش خوب شویم.»

این مدرس دانشگاه «لباس» را فراتر از و مهم‌تر از موارد دیگر در تئاتر برشمرد و بیان داشت:‌ «لباس حتی فراتر از سایر عناصر تئاتر است. لباس معرف شخصیت‌های تئاتر روی صحنه است. حتی جنس و رنگ پارچه هم در این شناسایی و معرفی، مؤثر است. به خاطر دارم که برای انتخاب یک پارچه گاهی تمام خیابان سعدی و کوچه برلن را می‌گشتیم تا چیزی پیدا کنیم که بهترین شکل ارائه و معرفی بازیگر را در جنس، بافت و رنگ داشت باشد.»

بازیگر «کلاه انگلیسی»، درباره خصوصیات حرفه‌ای زینلیان اظهار داشت: «در چند نمایشی که شانس داشتم در گروه تئاتر ما باشند، صادقانه بگویم او جزو شریف‌ترین کسانی بود که در این حرفه دیدم. احساس مسئولیت او به‌قدری زیاد بود که گاه طراحان دیگر احساس تنگنا می‌کردند. رفتار دقیق، وسواس گونه و اخلاقی ادنا زینلیان فراتر از کار بود.»

در ادامه صادقی به ذکر خاطره‌ای از علی منتظری، مدیرکل اسبق هنرهای نمایشی پرداخت و بیان کرد: «علی منتظری که یادش به خیر باشد و هرجا هست، سلامت باشد، در زمان تصدی مدیرکلی و در توصیف ادنا زینلیان می‌گفت اگر ایشان مرد بود و مسلمان،‌ من پشت سرش نماز می‌خواندم.»

صادقی با انتقاد از تخریب کارگاه‌های روبه‌روی تالار وحدت و همچنین اداره تئاتر گفت: «زمانی که هنوز کارگاه‌های بزرگ لباس و دکور روبه‌روی تالار وحدت تخریب نشده بود. اداره تئاتر هم سرجایش بود و هنرمندان آواره نشده بودند، خانم زینلیان شبانه‌روز در این کارگاه‌ها بالای سر خیاط‌ها بود. این مسئله به خاطر احساس مسئولیت شغلی‌اش بود و من هیچ‌کدام را فراموش نکرده‌ام.»

کارگردان «یادگار زریران» در توصیف مادر طراحی لباس صحنه ایران گفت: «او فقط مکمل یک اثر نمایشی نبود، بلکه سازنده بود. گاهی ایده‌هایی داشت که از ایده‌های کارگردان، جلوتر بود. من روش‌ام این بود که همه عناصر تئاتر (هسته مرکزی نمایش) را در ابتدا تعریف می‌کردم و خلاقیت را به طراحان می‌سپردم. زینلیان تخیل ناب خود را به‌عنوان مجری با منِ کارگردان هماهنگ می‌کرد و گاهی جلو هم می‌زد، چنان‌که میزانسن‌ها به بهترین شکل در نمایش،‌ به شکلی درخشان ارائه شود. تربیت خانوادگی، نژادی، فرهنگی ادنا زینلیان خاص است و ازجمله همکارانی است که همیشه از او به نیکی یاد می‌کنم. حیف است که با این تجربه، او گوشه خانه بنشیند، تازه شروع پختگی او در کار است. الان باید شرایطی فراهم شود که شاگردان بیشتری تربیت کند. شاگردانش هم مثل خودش مسئولیت‌پذیر و قابل‌احترام‌اند.»

صادقی ضمن تقدیر از چاپ کتاب «صحنه، عشق من است» که بهانه تقدیر از ادنا زینلیان هم شد،‌ گفت: «زینلیان چیزی به فرهنگ و تئاتر ما اضافه کرده است که جای تقدیر و ستایش دارد و از همه همکارانش که کمر همت بستند و مجلس تقدیر امروز را ترتیب دادند، تشکر می‌کنم.»

در ادامه مراسم، گفت‌وگوی مستند دیگری پخش شد که زینلیان جوایز دریافتی خود در سال‌های کاری‌اش را برشمرد و تصریح کرد: «جوایز زیادی از خانه تئاتر و سایر مراکز دریافت کرده‌ام اما یک جایزه برایم از همه مهم‌تر است. جایزه‌ای که سال 98 طی مراسم بزرگداشتی در تالار وحدت به من ارائه شد و برایم بسیار ارزشمند است.»

او درباره انتقال تجربه و لزوم ادامه چرخه آن گفت: «من در این مدت تدریس، تلاش کردم هرچه بلد بودم، به دانشجویانم ارائه دهم. حالا دارم به‌تدریج نتیجه‌اش را می‌بینم که نتیجه بسیار خوبی هم شده است. امیدوارم شاگردان ما هم تجربیاتشان را به نسل بعدی ارائه دهند.»

زینلیان بخشی از این تجربه را که شکل مکتوب گرفته و در قالب کتاب آمده معرفی کرد و بیان داشت: «بخشی از این تجربه کاری و سال‌ها طراحی‌ام، به‌صورت چکیده در کتاب «صحنه عشق من است»‌ آمده است. از کسانی که در تهیه این کتاب کمک کرده‌اند هم می‌توان به مژگان عیوضی، غزاله مهربان یکتا، فریبا مهبد و حسین فرخی نام برد. چاپ هم توسط نشر ایشکا به مدیرمسئولی علی زارعی انجام‌شده است.»

او سپس از دو اپرایی که در آن همکاری داشته است، نام برد و توضیح داد: «من فقط در تئاتر طراحی لباس نکرده‌ام، بلک در دو اپرا هم همکاری داشته‌ام، یکی «فلوت سحرآمیز»‌ به کارگردانی دایانا آداما که اپرای موفقی بود و «اپرای هانسل و گرتل» به کارگردانی هادی قضات.»

مهرانه مهین‌ترابی که 22 سال پیش با نمایش «در مصر برف نمی‌بارد» به کارگردانی علی رفیعی، روی صحنه تئاتر بوده، با حضور روی صحنه تالار رودکی گفت: «بله من افتخار شاگردی این بانوی نازنین را داشته‌ام. الان داشتم به صحبت‌های دکتر قطب‌الدین صادقی گوش می‌کردم، شما درست می‌گویید آقای دکتر! چیزی درون بعضی آدم‌ها هست که دیگران را جلب و جَلد می‌‌کند. من سال 1358 در دوران تحصیل در دانشگاه، استاد زیاد داشتم و چون در فرودگاه مهرآباد، شب‌کاری می‌کردم و بعد می‌آمدم دانشکده، انتظار داشتم کلاس‌ها چیزی به دانسته‌های من اضافه کند.  استادی داشتیم که بااینکه سه کلاس با سه موضوع متفاوت داشت، سر کلاس‌ها چند جمله و حرف مشترک می‌زد و من معترض بودم نسبت به برگزاری کلاس‌هایش. او از من بدش می‌آ‌مد و من هم متقابلا از او بدم می‌آمد. من از سر خستگی و لج، سر کلاس آن استاد می‌خوابیدم؛ اما یادم می‌آید روز اولی که خانم زینلیان به کلاس آمد، با یک استاد با انرژی، پرجنب و جوش و باانگیزه فوق‌العاده روبه‌رو شدم. از همان موقع مهرش به دل من نشست. اهل ادا و دروغ نبود چون نمی‌توان یک‌چیزهایی را ادایش را درآورد یا تظاهر کرد. انرژی‌ای که از آدم‌ها ساطع می‌شود، حقیقی بودن و راست بودن آن‌ها را برملا می‌کند. همیشه از این بانوی بزرگ، انرژی و حس خوب دریافت کرده‌ام. ممنونم از زحماتی که برای من کشیده‌اند. آرزو می‌کنم سال‌های سال ایشان و قیافه خندان و این انرژی خوب و مصمم بودنش را ببینیم.

سپس مجری مراسم از علی زارعی به‌عنوان تهیه‌کننده تئاتر، مدیرمسئول نشر ایشکا و متخصص چاپ کتب نفیس و همچنین ناشر کتاب «صحنه عشق من است»‌ دعوت کرد تا روی سن حضور پیدا کند.

علی زارعی نیز در توضیح مراحل تهیه و چاپ کتاب «صحنه عشق من است» گفت: «در اینجا بر خود لازم می‌دانم از تلاش و همکاری و راهنمایی عزیزانی که در این مسیر همراه و یاور ما بوده‌اند، قدردانی کنم که اگر نبودند این کار شاید به سرانجام نمی‌رسید. من ‌بسیار خوشحالم در زمانه‌ای زیست می‌کنم که ستاره‌ای به نام استاد ادنا زینلیان را در خود دارد. چاپ کتاب «صحنه عشق من است» که چکیده‌ای از زندگی، آرا، تفکر و آثار ایشان است، کاری است که دیر انجام پذیرفته اما خوشحالم که نشر «ایشکا» آغازگر این راه بوده است. چقدر خوشبخت هستم که سال‌ها در محضر استاد  به کار تولید تئاتر پرداختم، با لباس‌های شما صحنه‌ها جان می‌گرفت و غرق در شور می‌شد و چقدر لذت‌بخش و حرفه‌ای بود همکاری با شما و سپاسگزار تمام حمایت‌ها و مهربانی‌های شما هستم.»

زارعی سپس به فقدان کسانی چون سمندریان که در کتاب «صحنه عشق من است» یادی از طراحی لباس نمایش‌اش شده، اشاره کرد و گفت: «وقتی دیشب کتاب را ورق می‌زدم بسیار حسرت خوردم، حسرت نبودن کسانی که نام و تصویرشان در کتاب هست ولی دیگر بین ما نیستند، استاد حمید سمندریان، هما روستا، پری صابری، احمد آقالو، رضا کرم‌رضایی، مصطفی عبدی و … بر خود واجب دانستم امروز یادی از این بزرگان کنم ‌که جایشان در این مجلس بسیار خالی است. در آخر با حفظ احترام به بزرگان عرصه طراحی لباس، باید بگویم شاگرد ایشان بودن، افتخاری است که بسیاری از دانشجویان دیروز و استادان امروز به آن اذعان دارند. به‌یقین چنین گوهری معلمانی بزرگ به خود دیده است که به این درجه از کمال و هنر رسیده است. من از تمام بزرگواران خواهشمندم بایستند مادر نازنین خانم دکتر زینلیان، نخستین استاد مادر طراحی لباس صحنه ایران، خانم سدا قازاریانس را تشویق کنند و یادش را گرامی بدارند.»

سپس عباس عظیمی به نمایندگی از معاون امور هنری، ضمن دعوت از هنرمندان پیشکسوت برای تقدیم تقدیرنامه ادنا زینلیان گفت: «ما با این تقدیر، چیزی به شان شما اضافه نمی‌کنیم بلکه فقط می‌خواهیم ارادت خود را به شما ثابت کنیم.»

در پایان،‌ حمیدرضا نعیمی که در بیشتر آثارش از طراحی لباس ادنا زینلیان بهره برده است و کارگردانی مراسم را نیز به عهده داشت، با خوانش یادداشتی که در کتاب «صحنه عشق من است»‌ نیز آمده است، جلسه را به پایان برد.

ادنا زینلیان نیز در پایان از همه هنرمندان، حاضران، مدیران و ناشران، گروه تحقیق و نشر ایشکا، برای برپایی این مراسم، تشکر کرد.

اجرای مراسم برعهده ملیحه شعبانیان بود و اجرای قطعات موسیقی در خلال برنامه نیز توسط گروه موسیقی «امروز» انجام گرفت.

عکاس: علی چاشنی‌گیر

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.