سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 7918 امروز 0

خبر فوری

آغاز به کار‌ سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت تعطیلی سالن‌های نمایشی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد سه نمایشنامه جدید راهی بازار نشر شد از فیلم‌سازی «بدون دیالوگ» تا خندیدن به «قضاوت»/ جشنواره‌هایی که حوصله ندارند! افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌کوتاه تا 250 میلیون تومان صفحه اول روزنامه های دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 معرفی هیئت داوران بخش سینمایی جشنواره فیلم اقوام دومین برنامه‌ی سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت روایت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بنویسید رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد از نقد فیلم کوتاه در سرای «کوشک کتاب» تا معرفی جوایز کتاب محور در سرای «جوایز ادبی» «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد رد شایعات درباره رئیس سازمان سینمایی میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد صفحه اول روزنامه های یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روند ساخت‌‌و‌ساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج نهضت پلاتوسازی در دستور کار است صفحه اول روزنامه های شنبه 8 اردیبهشت1403 برنامه سینمایی «هفت» از شبکه نمایش فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود صفحه اول روزنامه های 5شنبه 6 اردیبهشت 1403 کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه «بازار کتاب» نسبت به ثبت‌نام در بخش مجازی نمایشگاه کتاب اقدام کنند مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج سازمان‌ها و نهادها برای دریافت یارانه اعتبار خرید کتاب ثبت‌نام کنند رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین‌شهر برگزار خواهد شد بیانیه صنفی انجمن فیلم نامه نویسان سینما «فیلم‌جُستار» از هر تعریف و قاعده‌ای فرار می‌کند/ این «واقعیت» نیست! جای حمید سهیلی در میان ما خالی است صفحه اول روزنامه های ۴شنبه ۵ اردیبهشت۱۴۰۳ دور شدن از فضای سرد مجازی با چاشنی پانتومیم  فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم زنده‌یاد میرزایی هنرمندی موثر در روند جریان‌سازی شبیه‌خوانی بود سایت پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در شصتمین دوسالانه هنر ونیز راه‌اندازی شد پوستر ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد تیترهای صفحه اول روزنامه های سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد روایت شصتمین دوسالانه هنر ونیز از زبان کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران از فیلم‌سازی با پول تو جیبی تا آدمی که مگس شد!/ «سینما» خانواده‌اش را انتخاب می‌کند «سوره» میزبان نشست‌های تخصصی «فیلم جُستار» و «ژانرهای ترکیبی» می‌شود نمایش «پیانو» و «ملودی» صفحه اول روزنامه های دوشنبه سوم اردیبهشت 1403 اختصاص جایزه ۴ میلیاردی برای طرح برگزیده “آسمانه هنر ایران” زمان و محل اجرای نمایش‌های منتخب خیابانی تئاتر رضوی اعلام شد جشنواره فجر هنر معماری از امسال در گروه جشنواره‌های فجر برگزار خواهد شد

26
گفتگوی سایت هنروتجربه با یوسف حاتمی‌کیا:

کرونا در «شب طلایی» یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فیلمنامه است/ فیلمم را با سرمایه خصوصی ساختم

  • کد خبر : 3903
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۴۲
کرونا در «شب طلایی» یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فیلمنامه است/ فیلمم را با سرمایه خصوصی ساختم
یوسف حاتمی‌کیا می‌گوید در ایده اولیه «شب طلایی» کرونا وجود نداشت اما زمانی شروع به نوشتن طرح فیلمنامه کرده است که همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد و از آنجایی که فلسفه کرونا و نتایجش بین آدم­ها، قرابت معنایی با موضوع فیلم داشت، به طرح اضافه و به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فیلمنامه تبدیل شد.

سینمایی نیوز- یوسف حاتمی‌کیا می‌گوید در ایده اولیه «شب طلایی» کرونا وجود نداشت اما زمانی شروع به نوشتن طرح فیلمنامه کرده است که همه‌گیری کرونا اتفاق افتاد و از آنجایی که فلسفه کرونا و نتایجش بین آدم­ها، قرابت معنایی با موضوع فیلم داشت، به طرح اضافه و به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فیلمنامه تبدیل شد.

یوسف حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی «شب طلایی» با نام قبلی «شمش طلا» که در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به نمایش در می‌آید، در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه، در جواب به این سوال که ایده این فیلم سینمایی از کجا می‌آید، بیان کرد: چند سال قبل برای یکی از آشنایان دور اتفاقی رخ داد که همه به دنبال گمشده یکی از اعضای آن خانواده بودند. این مساله در آن زمان برایم جالب شد و ایده­ اولیه فیلم «شب طلایی» به ذهنم رسید که آن را در دفترچه ایده­‌هایم یادداشت کردم.

وی ادامه داد: یک سال از آن گذشت و به کل ایده را فراموش کرده بودم تا اینکه اتفاقی چشمم به آن خورد و چنان با احوالات آن روزهایم سازگار بود که در یک روز طرح اولیه آن را نوشتم. موضوع به ظاهر ساده­ می­آمد اما هرچه بیشتر در خانواده داستان عمیق­ می‌شدم، لایه‌­های بیشتری برایم کشف می‌شد و نوشتن آن را بسیار سخت می­کرد.

کارگردان «شب طلایی» تاکید کرد: در ابتدا، تعداد شخصیت­‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی بود که حالا در فیلم حضور دارند اما در نهایت، تمام تلاشم این بود که نزدیک به بیست کاراکتری که در فیلمنامه حضور دارند، تبدیل به شخصیت بشوند و جزئی از درام فیلم باشند.

کرونا یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فیلمنامه است

حاتمی‌کیا در جواب به این سوال که آیا کرونا مساله اصلی اولین ساخته بلند سینمایی شماست یا در طول داستان بدان پرداخته شده؟ مطرح کرد: در ایده اولیه من کرونا وجود نداشت اما زمانی شروع به نوشتن طرح فیلمنامه کردم که در اوج همه‌گیری کرونا قرار داشتیم و از آنجایی که فلسفه کرونا و نتایجش بین آدم­ها، قرابت معنایی با موضوع من داشت، به طرح اضافه و به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فیلمنامه تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه پروسه فیلمبرداری «شب طلایی» در چهل جلسه انجام شد، درباره علت تغییر نام فیلم گفت: این فیلمنامه جزو معدود نوشته‌­هایم است که انتخاب اسم برایش بسیار دشوار بود. زمانی که طرح را نوشتم اسم دیگری داشت و قبل از شروع پیش‌تولید، تبدیل به «شمش طلا» شد اما این اسم هم برایم موقتی بود و مطمئن بودم که آن را تغییر خواهم داد. اسم­های متعددی مطرح شد تا اینکه به ایستگاه انتهایی، یعنی «شب طلایی» رسیدیم.

به غیر از یک بازیگر، دیگر بازیگران «شب طلایی» سابقه همکاری با پدر را ندارند

این فیلمساز با بیان اینکه قصد اولیه‌اش برای انتخاب بازیگران همکاری با بازیگران تئاتر بوده و قصد داشته است که همه نقش‌ها را به آن‌ها بسپارد، توضیح داد: این امر تا زمان پیش‌تولید هم برقرار بود چراکه دلایل مختلفی برای اینکار از جمله توانایی بالای بازیگران تئاتر و همراهی آن‌ها در جلسات متعدد تمرین داشتم از سوی دیگر قرار بود یک فیلم با بودجه پایین بسازیم و سرمایه­ای برای پرداخت به بازیگران سوپراستار نداشتیم.

حاتمی‌کیا ادامه داد: به مرور، کمی استراتژی کار تغییر کرد و به همین دلیل، برای چند نقش اصلی سراغ بازیگران شناخته شده رفتیم. خوشبختانه همه آن‌ها با فیلمنامه ارتباط برقرار کردند و با شرایط مالی ما کنار آمدند. باید از گروه بازیگران که با همه وجود در کار حضور پیدا کردند و خانواده حقیقی فیلم «شب طلایی» را شکل دادند، بسیار تشکر کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور بازیگران شناخته شده در این پروژه به دلیل حضور ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده کار بوده است یا نه، تاکید کرد: درباره این موضوع که حضور آن‌ها به دلیل نام پدر بوده‌ است یا خیر، باید از خودشان بپرسید. البته بجز بهناز جعفری، هیچ‌کدام از بازیگران سابقه همکاری با پدرم را نداشته‌­اند.

ساختن فیلم بلند سینمایی در مقایسه با تجربه‌های پیشین، جهان دیگری‌ست

کارگردان «شب طلایی» درباره تجربه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود اظهار کرد: این فیلم در هر حوزه­ای برای من یک چالش بزرگ بود؛ از کار با تعداد زیادی بازیگر تا فیلمبرداری در یک شرایط محدود. زمانی که کسی فیلم اولش را می‌سازد تماما در تردید و شک است که آیا راهی که می­‌رود، درست هست یا نه. این حس در دیگر عوامل فیلم­ هم وجود دارد و در پس نگاهشان یافت می‌شود.

حاتمی‌کیا افزود: فیلمساز در این شرایط باید چندین برابر انرژی صرف کند تا گروه را با خود همراه سازد و به آن‌ها اطمینان دهد که راه درست همین است. همچنین باید آن‌ها را مدیریت و کاری کند که خودشان را جزئی از کار بدانند و مشارکت کنند. در حقیقت این تنها شانس برای اثبات فیلمساز است که به این باور برسد که توانایی به تصویر کشیدن حرفش روی پرده نقره­‌ای را دارد یا نه.

وی تاکید کرد: با قاطعیت به شما می­گویم که ساختن فیلم بلند سینمایی در مقایسه با تجربه‌های پیشین، جهان دیگری‌ست با قواعدی که فیلمساز زمانی متوجه آن‌ می­شود که دیگر بر صندلی کارگردانی تکیه زده‌ است و همه نگاه­هایی را به سمت خود می‌بیند که منتظر است بگوید باید چه کاری انجام شود البته با تمام سختی­هایش، زیباترین اتفاق است چراکه فیلمساز عده­ای را در کنار خود می­بیند که با حرفش ارتباط برقرار کرده­، همراه شده و آن را متعلق به خودشان دانسته‌اند و تمام تلاششان را می­کنند تا به بهترین شکل ارایه­اش دهند. این روند برای من به مانند یک غزل همانقدر شیرین، پیچیده و دلنشین است.

به دنبال جذب مخاطب حداکثری هستم

این فیلمساز با اشاره به اینکه هر فیلمی را که پشت آن فکر و ایده­ای قرار داشته باشد، هنر و تجربه می­داند حتی اگر یک فیلم عظیم به لحاظ پروداکشن باشد، گفت: در عین حال، از همان زمانی که فیلمنامه را می‌نوشتم به دنبال جذب مخاطب حداکثری بودم و سعی کردم از زاویه‌ه­ای به موضوع نگاه کنم که سلیقه‌های بیشتری را زیر چتر خودش قرار بدهد از جمله تماشاگران سخت‌پسند و حرفه­ای گروه هنر و تجربه. امیدوارم که به این هدف رسیده باشم.

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سرنوشت فیلم «اسکورت» به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی تصریح کرد: در تلاش برای تامین مالی فیلم هستیم و امیدوارم این اتفاق به زودی رخ بدهد.

فیلمم را با سرمایه خصوصی ساختم

وی در جواب به این سوال که آیا برچسب آقازادگی به ایشان به واسطه تهیه‌کنندگی فیلمش توسط ابراهیم حاتمی‌کیا خورده است یا نه، اظهار کرد: اگر آقازادگی به معنای استفاده از رانت است، من فیلمم را با سرمایه خصوصی ساختم اما اگر منظور تهیه‌کنندگی پدرم در فیلم است، با یک سرچ ساده می­توان دریافت که من چند دفعه گذشته که تلاش کردم فیلم بسازم و هر کدام به دلایل مالی متوقف شدند، اسم چه اشخاصی به عنوان تهیه‌کننده ذکر شده بود.

این کارگردان سینما ادامه داد: در فیلم «شب طلایی» هم، مجریان طرح کار که سرمایه فیلم را تامین کرده بودند، کارت تهیه‌کنندگی نداشتند و برای همین سراغ پدر رفتیم که با مهربانی پذیرفت همراه ما باشد و از ایشان ممنونم که تمام تلاشش را کرد تا من فیلم خودم را بسازم. تنها دوبار کوتاه سر صحنه فیلمبرداری حاضر و حاصل آن چند عکس یادگاری شد.

حاتمی‌کیا یادآور شد: فارغ از همه این نکات، من یاد گرفتم که اگر حرفی ندارم بهتر است فیلمی نسازم، چرا که سینما، هنری دموکرات است و اگر فیلمساز حرف و دغدغه‌ه­ای نداشته باشد و نتواند آن را به بهترین شیوه ارایه دهد تا مخاطبان با رضایت از سالن خارج شوند، حیات هنری­‌اش رو به اتمام می­‌رود. پس به نظرم کمی صبر کنیم. فیلم را ببینیم و بعد از آن بهتر می­توان در این موارد صحبت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سایه کرونا از سر مردم سرزمینم و جهان برداشته بشود. ماسک­ها را برداریم و صورت هم را ببینیم چراکه از روزی که صورت­های هم را فراموش کنیم، می­ترسم.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3903
  • نویسنده : سپیده شریعت‌رضوی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 379 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.