به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، انتشارات نظامالملک با همکاری مجموعه تئاتر شهر، آیین رونمایی از دفاتر سوم و چهارم مونودراما را با حضور گروه نویسندگان و اساتید برجسته تئاتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، مصطفی مختاباد امرئی و عطاالله کوپال، جمعه 28 دیماه 1403 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار میکند.
خلیل اسماعیلی دبیر و ویراستار دفاتر مونودراما در این رابطه میگوید: «انتشارات نظامالملک به منظور نشر و ترویج ادبیات تألیفی و نمایشی در کشور و حمایت از نویسندگان و خصوصاً نوقلمان، دیماه 1402 فراخوان پذیرش آثار مونودرام را منتشر کرد. در مجموع 55 اثر به دفتر انتشارات ارسال شد که پس از بررسیهای کارشناسی، درنهایت 33 اثر مورد پذیرش قرار گرفت تا در دفاتر سوم و چهارم مونودراما چاپ و منتشر شوند. لازم بهذکر است که این انتشارات پیشتر دفاتر اول و دوم مونودراما و همچنین دفتر اول متادراما را نیز به صورت مجموعه نمایشنامه چاپ و منتشر کرده است.»
اسماعیلی در رابطه با نمایشنامههای مونودرام گفت: «مونودرامها نمایشهایی تک بازیگر هستند که به شیوههای مختلف اجرا میشوند و از مونولوگها، سولیلوگها و مونوپولیلوگهای جدی گرفته تا پانتومیمها و نمایشهای بیکلام و حتی استندآپکمدیها و پرفورمنسهای تکنفره را نیز شامل میشوند. مونودرامها بهطور کلی بر این نکته کلیدی تأکید دارند که گذارههای نمایشی از ذهنیت تک شخصیت نمایش نشات میگیرند؛ شخصیتی که معمولا همهچیز را از نگاه او میبینیم. این نمایشها به سبب تک بازیگر بودن، پرداختن به موضوعات و داستانهای سیال و غیرخطی و همچنین عدم استفاده آنچنانی از امکانات فنی و هنری، عمدتاً بسیار کوتاهتر و موجزتر از نمایشهای معمول هستند؛ چرا که اگر مدت زمان آنها طولانی شود، ممکن است باعث کسالت و خستگی تماشاگران شوند.»
اسماعیلی در مورد شیوه انتخاب و گزینش آثار گفت: «ما در این دو دفتر نیز همچون دفاتر پیشین تلاش کردهایم آثاری دغدغهمند و در عین حال دراماتیک و متنوع و جذاب را گزینش کنیم. در همین راستا، معیارهایی را مد نظر داشتیم که مهمترین آنها عبارتاند از:
1. نمایشنامهها بیشتر کنشمحور باشند تا دیالوگمحور (مونولوگمحور)؛ چرا که مخاطبان امروز حوصله گفتارها و واگویههای طولانی و فلسفیگونه را ندارند و ترجیح میدهند بیشتر نظارهگر کنشهای نمایشی حتی ساده باشند تا دیالوگهای پیچیده و طولانیِ هرچند زیبا و شاعرانه.
2. نمایشنامهها از قابلیتهای نمایشی و اجرایی بالایی برخوردار باشند؛ یعنی نمایشنامههایی نسبتاً کوتاه و با نیازمندیهای مختصر و محدود تا قابلیت اجرا در سالنهای مختلف را داشته باشند.
3. بهرهمندی از موضوعات، ساختار و فرمهای متنوع و جذاب برای ایجاد ارتباطی پویاتر با مخاطبان.
درنهایت 33 اثر مورد پذیرش قرار گرفت که اسامی آنها بهشرح ذیل است:
1. «آب و آتش» (زهرا جوادی)
2. «آلما» (هانیه بابانژاد)
3. «آهو» (سجاد دهنوی)
4. «اُتاوا» (سعید قاسمی)
5. «استخوان لای زخم» (جهانگیر چالاکی)
6. «برای آنا» (سعید قاسمی)
7. «برج سفید» (کیانوش احمدی)
8. «بهترین دوست من» (سلما رفیعی)
9. «تَب» (جلیل امیری)
10. «جبههی نبرد سرباز ال» (درسا شرفی)
11. «در انتظار آمدن پوری» (فرزانه محبوبینیه)
12. «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصهساز» (شهرام احمدزاده)
13. «درمانده» (محمدحسن محمودی)
14. «رستم و سهراب» (داریوش نصیری؛ مرتضی وکیلیان)
15. «روز جهانی جنگ» (الهه دهقانپیشه)
16. «رویاهایم را نمیفروشم» (عماد عبادی)
17. «زمستان سرد و سخت طولانی» (شهرام احمدزاده)
18. «زنها قبل از چهل سالگی یکبار میمیرند» (الهه محسنی)
19. «ژیوا» (مهشید سلیمانی)
20. «سایههای سکوت» (هلیا مشتاق)
21. «سیگارهای نکشیده» (سعید افخمی نمین)
22. «صید ماهی بزرگ در کمد خالی» (آرام محضری)
23. «طلوع در وطن» (آیسان مرامی)
24. «طهرون ـ سیصد و بیست» (جواد تولمی)
25. «عشق، هندسهی هزارهی سوم» (محمد خراطزاده آستیم)
26. «کارگر کارخانهی مرغ» (محمدحسن محمودی)
27. «لحظههای بیعبور» (مسلم آئینی)
28. «مانیکور» (محمد محمودی)
29. «متولد شده در خون» (مسعود احمدی)
30. «مصائب مارلو» (حامد هادوی)
بههمراه دو نمایشنامه «بر باد رفته» و «ماتریکس» از خلیل اسماعیلی و نمایشنامه «مترسک» از شهرزاد آذرپور مدیریت انتشارات نظامالملک.
گفتنیست که مقدمه این دفاتر با قلمی فصیح و موجز توسط مصطفی مختاباد امرئی نگارش شده و ایشان در این مقدمه مشخصات، ویژگیها و ضروریات مونودرام و تاریخچه و تبارشناسی آن در ایران و جهان را اجمالاً مورد بررسی قرار داده است.
دفاتر سوم و چهارم مونودراما با قیمت 275 هزار تومان عرضه شده و علاقهمندان میتوانند از کتابفروشیها و سایتهای فروش این آثار را تهیه نمایند.