سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۸ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 رجب 1446
  • و : Monday, 27 January , 2025 می باشد
کل 9388 امروز 0

خبر فوری

از تصویب عیدی دولت به سینماگران تا نقش جشنواره فیلم فجر در کاهش التهابات اجتماعی رسیتال پیانو فریدون ناصحی در تالار رودکی معرفی مدیرعامل و اعضا حقیقی هیات امناء موزه سینما مسائل سینمایی را باید به مطالبه تبدیل کرد بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران در جشنواره تئاتر فجر انعکاس جشنواره فیلم فجر روی امواج رادیو نقد فیلم؛ اوه، کانادا گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد ️فرهاد آئیش نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر43 را افتتاح کرد نشست پژوهشی دوتار ابداع شده توسط جمشید ولی‌نژاد برگزار می‌شود شب مقاومت جشنواره فجر فرصتی برای بررسی موضوعات مغفول مانده است یادی از سعید کشن‌فلاح در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر همزمان با فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر اسلام (ص) راهیابی انیمیشن کوتاه در سایه سرو به جمع 5 نامزد نهایی اسکار 2025 برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه سرایان در جشنواره چهلم موسیقی فجر صورت گرفت انتشار کتابچه بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مستند برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد فراخوان نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز منتشر شد رونمایی از تصویر تمام شخصیت‌های اصلی«ژولیت و شاه» عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ اجماع و وفاق به وجود آمده در کشور فرمایشی نیست/ نباید هنر را امنیتی کرد نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران فیلم فجر چهل و سوم معرفی شدند امیدواریم بتوانیم بودجه استان‌ها را تقویت کنیم گزارش فروش روزانه سینماهای کشور در دی‌ماه اعلام شد ارائه ۵ مقاله در سمینار علمی-پژوهشی جشنواره تئاتر فجر جشنواره بین المللی موسیقی فجر می تواند به موقعیت رقابتی شدن در بخش بین الملل برسد/ به برکت انقلاب اسلامی موسیقی بر ریل خود قرار گرفت چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر به یاد زنده‌یاد ژاله علو برگزار می‌شود حضور پررنگ نمایش‌های استانی در جشنواره چهل و سوم فجر اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند شبی به افتخار مهمانان خارجی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ میزبانی دانشگاه‌ها از آثار استانی پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نماینده مردم اصفهان به تماشای نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» نشست تقدیر از هنرمندان ارمنستانی با حضور احمد مسجد جامعی پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد ایران کشور تلفیق فرهنگ‌ها است هیات داوران بخش به‌علاوه فجر۲ (هنرمندان دارای معلولیت) معرفی شدند اسکار ۲۰۲۵ و غافلگیری‌ها و شگفتی‌هایش در نشست دبیر جشنواره با صاحبان آثار جشنواره چهل و سوم مطرح شد:در کنار رقابت، رفاقت را حفظ کنیم برگزاری سومین روز جشنواره تئاتر فجر با یاد اکبر رادی مهمانی بزرگان؛ از وزیر تا شوالیه ادب‌ و هنر ایران حضور جدی بانوان موسیقی نواحی ایران در یک رویداد بین المللی/ پرداختن به جوان ها بسیارمهم است انیمیشن کوتاه برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد انیمیشن ایرانی هم در فهرست است تئاتر می‌تواند به وفاق ملی کمک کند برگزاری مراسم سومین روز درگذشت شهرام میراب اقدم ۴۳ فجر با ۱۸ دبیر جشنواره آغاز بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۳ از صبح روز ۱۰ بهمن ماه فراخوان بخش تئاتر و موسیقی تندیس حافظ

0

پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد

  • کد خبر : 39701
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد
پیام روزجهانی تئاتر ۲۰۲۵ به قلم تئودوروس ترزُپولوس منتشر شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، پیام روزجهانی تئاتر ۲۰۲۵ به قلم تئودوروس ترزُپولوس منتشر شد.

در متن پیام آمده است:

«آیا تئاتر می‌تواند صدای نجاتی را که زمانه ما ارسال می‌کند بشنود، در جهانی از شهروندان فقیر که در سلول‌های واقعیت مجازی محبوس شده‌اند و در حریم خصوصی خفه‌کننده خود محبوس شده‌اند؟ در جهانی از وجودهای رباتیک در یک سیستم توتالیتر کنترل و سرکوب در سراسر طیف زندگی؟

آیا تئاتر نگران تخریب زیست‌محیطی، گرمایش جهانی، از دست دادن گسترده تنوع زیستی، آلودگی اقیانوس‌ها، ذوب شدن یخچال‌های قطبی، افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی و رویدادهای آب و هوایی شدید است؟ آیا می‌تواند تئاتر بخشی فعال از اکوسیستم شود؟ تئاتر سال‌هاست که به تأثیر انسان بر سیاره نظاره می‌کند، اما در برخورد با این مشکل دچار دشواری است.

آیا تئاتر نگران وضعیت انسانی است که در قرن بیست و یکم شکل می‌گیرد، جایی که شهروند توسط منافع سیاسی و اقتصادی، شبکه‌های رسانه‌ای و شرکت‌های شکل‌دهنده نظر دستکاری می‌شود؟ جایی که رسانه‌های اجتماعی، به‌اندازه‌ای که آن را تسهیل می‌کنند، بهانه‌ای بزرگ برای ارتباط هستند، زیرا فاصله‌ای امن از دیگری را فراهم می‌کنند؟ حس فراگیر ترس از دیگری، متفاوت و بیگانه، افکار و اعمال ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آیا تئاتر می‌تواند به‌عنوان کارگاهی برای همزیستی تفاوت‌ها عمل کند بدون اینکه به تروماهای خونین توجه کند؟

تروماهای خونین ما را به بازسازی افسانه دعوت می‌کند. و به گفته هاینر مولر: “افسانه یک مجموعه است، یک ماشین که همیشه ماشین‌های جدید و متفاوتی می‌توانند به آن متصل شوند. این انرژی را منتقل می‌کند تا سرعت در حال رشد، میدان فرهنگی را منفجر کند” و من اضافه می‌کنم که میدان بربریت را نیز شامل می‌شود.

آیا پرتوهای تئاتر می‌توانند بر تروماهای اجتماعی نور بتابانند و به‌طور نادرست بر خود نور نتابانند؟

سوالاتی که اجازه پاسخ‌های قطعی را نمی‌دهند، زیرا تئاتر به لطف سؤالات بی‌پاسخ وجود دارد و ادامه می‌یابد.

سوالاتی که از دیونیسوس برانگیخته‌شده‌اند، از زادگاه او، ارکستر تئاتر باستانی عبور کرده و سفر پناهنده خاموش او را از میان مناظر جنگ ادامه می‌دهند، امروز، در روز جهانی تئاتر.

بیایید به چشمان دیونیسوس، خدای شگفت‌انگیز تئاتر و افسانه که گذشته، حال و آینده را متحد می‌کند، نگاه کنیم، فرزند دو زایش، از زئوس و سمل، بیانگر هویت‌های سیال، زنانه و مردانه، خشمگین و مهربان، الهی و حیوانی، در آستانه دیوانگی و عقل، نظم و هرج‌ومرج، یک آکروبات بر مرز زندگی و مرگ.

دیونیسوس یک سؤال بنیادی هستی‌شناختی را مطرح می‌کند: “همه این‌ها درباره چیست؟” سؤالی که خالق را به سمت تحقیقی عمیق‌تر درباره ریشه افسانه و ابعاد چندگانه معمای انسانی سوق می‌دهد.

ما به راه‌های روایی جدیدی نیاز داریم که به پرورش حافظه و شکل‌دهی به مسئولیت اخلاقی و سیاسی جدیدی بپردازند تا از دیکتاتوری چندوجهی قرون‌وسطی امروزی بیرون بیاییم.

تئودوروس ترزُپولوس

ترجمه از یونانی اصلی: یولا کلیتو / مرکز I.T.I. قبرس»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.