سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
کل 8657 امروز 0

خبر فوری

به دنبال تخصصی‌سازی جشنواره‌های رسانه‌ای در سطح ملی هستیم نشست خبری رویداد صاحبدلان برگزار شد/ رشت میزبان بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان شب یادبود احمد آقالو برگزار شد فروش نهایی دوره سوم گروه سینمای فرهنگ اعلام شد رائد فریدزاده: مرور زمان اصالت بنیاد فارابی را بیش از پیش نمایان می کند گلاب آدینه جدیدترین نمایش خود را به صحنه می‌آورد سرپرست بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد کتاب تاریخ موسیقی استان همدان رونمایی شد یک کمدی در قاب شبکه نمایش معرفی آثار راه‌یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق» نقدی بر انیمیشن «ببعی قهرمان» سلین حسین‌پور بازیگر فیلم‌های کوتاه «کودکی»، «نگاه» و «رخ» درگذشت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه سوم آذر ۱۴۰۳ سفر استانی مدیرکل به پایتخت فرهنگی ایران حسین نوروزیان درگذشت فروش ۲۰۵ میلیارد تومانی سینماها در آبان مازیار سیدی دچار حمله قلبی شد گمشده اصلی ما گفت‌وگو است فروش ۵ میلیارد تومانی «باغ کیانوش» ابراهیم قادری درگذشت کدام مستند تندیس حافظ را تصاحب می کند؟ عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ نشست کارنامه حرفه ای و آثار عزت الله انتظامی در خانه سینما برگزار شد نخستین نشست «نقد کتاب سینمایی» به همت «انجمن صنفی مدرسان سینما» برگزار شد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه مجمع عمومی انجمن صنفی انیمیشن برگزار شد نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب اعضای هیئت‌علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شدند مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است

11

از ملانصرالدین تا تهران 1500/ نگاهی به «انیمیشن ایرانی»

  • کد خبر : 7013
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
از ملانصرالدین تا تهران 1500/ نگاهی به «انیمیشن ایرانی»
مستند «انیمیشن ایرانی» اولا طبق خط تاریخی رشد و نمو پویانمایی در ایران و ثانیاً به تفکیک حوزه‌هایی نظیر تبلیغات، تلویزیون، سینمایی، پویانمایی مستقل و غیره پیش می‌رود.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی: سابقه‌ی میل به پویانمایی در تمدن ایرانی به 5000 سال پیش برمی‌گردد. آنجا که نقاش هنرمندی از شهر سوخته، پنج نما از تصویر بزی را روی یک سفالینه کشید و برای اولین بار یک شبه‌پویانمایی را ثبت کرد. اما سابقه‌ی پویانمایی به معنای مصطلح و امروزی آن به دهه‌های بیست و سی قرن پیش بازمی‌گردد، زمانی که اولین بار «موسیقلمو» ساخته شد و از آن میان تنها یک اثر پانزده ثانیه‌ای به نام «ملانصرالدین» باقی مانده است.

ما پیش از این مرجع پژوهشی قابل اتکائی در حوزه‌ی پویانمایی نداشته‌ایم و جسته و گریخته اطلاعاتی از پیشروان و پیشکسوتان این عرصه‌ی هنر در دست بود، اما اکنون به یُمن تلاش 4 ساله‌ی مهرداد شیخان، پژوهشگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی مستند «انیمیشن ایرانی» یک اثر درخور توجه با موضوع تاریخچه‌ی پویانمایی در ایران از ابتدا تا کنون وجود دارد که به واسطه‌ی آن می‌توان با مشاهیر این هنر، آثار ابتدایی، سیر تحول، زمینه‌های پیشرفت، نسبت آن با جامعه‌ی مدنی و سیاسی و مصائبی که بر آن رفته آشنا شد.

شیخان از عباس توفیق، پرویز اوصانلو، اسفندیار احمدیه، پروین تیموری، تجارتچی و دیگرانی می‌گوید که هر کدام سهمی از گام‌های اول در هنر پویانمایی داشته اند و تصاویری از پویانمایی‌های آن‌ها مثل «موش بااراده»، «زندگی»، «امیر حمزه دلدار»، «گور و دلگیر» و غیره را نشان‌مان می‌دهد که پیداست برای گردآوری‌شان مشقت بسیاری را متحمل شده؛ از همین روست که نتیجه چنان مجذوب‌کننده شده که می‌تواند حتی مخاطب عام را 90 دقیقه پای اثر نگه دارد.

مستند «انیمیشن ایرانی» اولاً طبق خط تاریخی رشد و نمو پویانمایی در ایران و ثانیاً به تفکیک حوزه‌هایی نظیر تبلیغات، تلویزیون، سینمایی، پویانمایی مستقل و … پیش می‌رود، مستندساز ضمن مصاحبه با بزرگان و کارشناسان این هنر، متنی پر از اطلاعات تألیف کرده که ارزش علمی یک جستار دقیق را داراست. این مهم را می‌توان ناشی از تسلط وی بر موضوع دانست که خود متأثر از سه دهه فعالیت مهرداد شیخان در حوزه‌ی پویانمایی است.

همین ژرف‌نگری است که باعث شد تا در دوره‌ی چهاردهم جشنواره‌ی سینمای مستند ایران «سینما حقیقت» جایزه‌ی بهترین پژوهش را کسب کند و البته در همان سال نامزد جایزه‌ی بهترین مستند دوازدهمین جشنواره‌ی سینمای مستقل ایران و نامزد بهترین مستند بلند سینما حقیقت نیز شده باشد.

درست است که مستند «انیمیشن ایرانی» به فراخور موضوع، بیشتر داده‌ی تاریخی ارائه می‌دهد و روایت خطی ساده‌ای دارد اما به نظر می‌آید که کارگردان خود این تصمیم را اتخاذ کرده تا ما با مرور بیش از 70 سال تاریخ پویانمایی در ایران، هویت غنی آن را درک ‌کنیم و با نگاه به ریشه‌ها، جوانه‌هایی که می‌رود موج نوی پویانمایی ایران را رقم بزند، بهتر دریابیم.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.