سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

10
نگاهی به انیمیشن «پسر دلفینی»/

پسری در جستجوی مادر

  • کد خبر : 7724
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
پسری در جستجوی مادر
انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» از نظر ساختار و طراحی و کارگردانی در سطح بهترین انیمیشن‌های جهانی است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکزگسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، انیمیشن آنگاه به مقصد رسیده است که خارج از مرزهای کشورِ تولید کننده به فروش برسد. در ابتدا به نظر میرسد که این گزاره محدود کننده کارکردهای انیمیشن به حوزه اقتصاد است. اما آنکه نیک بنگرد، ورای این را خواهد یافت. کارکردهای فرهنگی برای انیمیشن در گروی “فروش کالای فرهنگی” است. به بیان ساده تر، محصول فرهنگی موثر نمی افتد، مگر آنکه مخاطب برای شنیدن حرف تو (دیدن فیلم تو) پول پرداخت کند. و “پسر دلفینی” به این مقام رسیده است.

 این فیلم از نظر کارگردانیِ فنی، کانسبت تصویری، ایده اصلی، طراحی شخصیت و فضا، ریگ و انیمیت، در کلاس بهترین فیلمهای انیمیشنی جهان قرار دارد. دیگر انیمیشنهای ایرانی ده سال اخیر نیز همین گونه بوده است. فیلمنامه آن هم از منظر “طراحی داستان و پیرنگ” عالی است. دکوپاژ سکانسها نیز به صورت مستقل، بی نقص است. به جز چند مورد کوچک. اما شیوه روایت و “چینش پیرنگ” مسیر اشتباهی را طی کرده است. پیرنگ اصلی گم شده و مخاطب در میان پیرنگهای فرعی سرگردان میشود.
اگر قهرمان را پسر دلفینی و پیرنگ را پیدا کردن مادر بدانیم، باید منتظر کشمکشهای پسردلفینی در مسیر یافتن مادر باشیم. کشمکشهایی که موجب رشد شخصیت و آموختن میشود. درحالی که پسر دلفینی با قلاب دختران بیبیزار و با کمترین هزینه و سختی به جزیره و مادرش میرسد. او حتی به اندازهی ناخدا سلیمان هم سختی نمیکشد. کش مکش اصلی داستان درباره آلودگی دریاست و قهرمان اصلی مادر است. غربیه نیز به عنوان آنتیگونیست، مزاحمتی برای پسر دلفینی ندارد. حتی به او کمک میکند. هدف آنتگونیست در ضدیت با تمیزی دریا قرار دارد. در خلال فیلم هم، تنها موردی که به وضوح جواب دارد، همان آلودگیِ دریاست. لذا و بر این اساس میتوان گفت، پیرنگ اصلی “نجات” دریا از آلودگی است  نه “پیداکردن مادر”. پیدا کردن پاد زهر، خرید لنج، شکست دادن اختاپوس و پیدا کردن مادر، پیرنگهای فرعی داستان هستند. این فیلم باید پس رونمایی از سقوط، یک راست به  “جزیرهی سرخ” میرفت. همانجایی که “بیبیزار” و “دختران نیجا” (نام دختران نینجا را من روی آنها گذاشتم) در تلاش برای نجات دریا بودند. یا دست کم در یک مونتاژ موازی داستان جزیره و جستجوی مادر را به یکدیگر می رساند.
در این اثر، غفلت از پیرنگ اصلی جایگزین شدنِ گزاف “یافتن مادر”، آن سوال همیشگی دربارهی “سرنوشت مادرِ قهرمان” را  بیجواب گذاشت. مثل سرونوشت مادرِ چوبین، مادرِهاچ زنبور عسل و خیلیهای دیگر. البته برای مثالهایی که زدم، رد پای ممیزیهای دهه شصست در میان است. چیزی که درباره پسر دلفینی هم به نظر میرسد به شکل دیگری اعمال شده و انتهای چندین پلان قیچی خورده است. پلان نجات مادر توسط ناخدا مرواید (ناخدا سلیمان) و شکست اختاپوس مهمترینِ سکانسهایی بود که انتهای آنها با پرش تصویری همراه بود.

می‌شود به نکات دیگری هم اشاره کرد. مثل اینکه پسر دلفینی، گردنبد مادرش را گم می کند اما اصلا متوجه گم شدن آن نمی شود! یا اینکه موسیقی مخاطب کودک را وادار به دست زدن و ریتم گرفتن نمیکرد. اما همه  اینها قابل چشم پوشی است. به سه دلیل. دلیل اول همان است که در ابتدا گفتم. و دوم تعداد افراد دخیل در پروژه! آنچه هنگام تماشای تیراژ پایانی از آن مطمئن میشویم. اگر پیکسار را به عنوان استانداردِ تولید انیمیشن سینمایی در نظر بگیریم، در تولید هر انیمیشن حدود 600 نفر را مشارکت میدهند. از 1200 کارمند ثابت و سازوکار عریض و طویل آن بگذریم. اما پسر دلفینی، با تکرار اسم یک نفر در چندین بخش نشان میداد که تیم تولید کنندهی این فیلم از 100 نفر تجاوز نمیکنند. این تلاش جای خدا قوت و تعظیم دارد. و دوم طول زمان تولید است. انیمیشن های ایرانی، همین هایی که در این چند سال تولید شده است، طی سه سال تولید می شوند در حالی که استاندارد جهانی آن چهار سال است. این موضوع که اصلاح آن به حامیان تولید انیمیشن باز میگردد می توانند کیفیت و کمیت آثار سینمایی انیمیشن ایران را جهش دهد.
شبیه آنچه برای استودیو اسکای فریم اتفاق افتاد، می تواند برای دست کم ده استودیو ایرانیِ دیگر اتفاق افتد. محمد امین همدانی و محمد خیراندیش کم نظیرند، اما بینظیر نیستند. همین حالا که دارم اینها را مینویسم نام دهها نفر از جامعه انیمیشن ایران جلوی چشمانم رد میشود که میتوانند همین راه را طی کنند. کشور ایران از مقطع هنرستان تا دکتری انیمیشن را پوشش میدهد. کلاسهای آزاد،  دسترسی به انواع نرمافزار و جامعه جوان را، به عنوان فنورزهای این  صنعت، اضافهی فرصتها تولید انیمیشن ایران کنید. آنچه کم است، سازمانهای حامی همچون مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی و مدیرانی مانند احسان محمد حسنی  است. کسی که با یک سازوکار درست، امکان فعالیت و رشد تیم همدانی را فراهم کرد. مرادم از سازوکار، متن جداگانهای میطلبد که هم اکنون از حوصله این متن خارج است.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7724
  • نویسنده :   مجید بزرگ زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 157 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.