آیتیکت بهعنوان چهارمین سامانه بلیتفروشی آنلاین، از روز گذشته بهطور رسمی آغاز به کار کرد تا علاوه بر شکستن انحصار در این حوزه، با عملکردهای دیگر خود، زمینه گسترش مخاطب برای سینمای ایران را فراهم آورد.
شاید در نگاه نخست، اینگونه به نظر آید که آیتیکت در کنار ۳ سامانه فعال دیگر یعنی سینماتیکت، گیشه ۷ و ایرانتیک، تنها یک فعالیت موازی دارد و در شرایطی که سینمای ایران از کمبود مخاطب رنج میبرد، تعدد سامانههای فروش بلیت اینترنتی، کمکی به وضعیت فعلی سینما و رشد اقتصاد سینما نخواهد کرد اما سامانه جدید دربردارنده مزیتهایی است که آن را یک سر و گردن بالاتر از ۳ سامانه دیگر قرار میدهد.
نخست آنکه آیتیکت تجمیع حسابهای مالی را هر شب انجام میدهد و این اتفاق سبب میشود تا فرآیند تسویهحساب با صاحبان فیلمها، سریعتر از زمان کنونی صورت بگیرد. این بند علاوه بر پیشرفت در زیرساختهای سامانههای بلیتفروشی آنلاین، قطعا با استقبال بسیار خوب تهیهکنندگان، سرمایهگذاران و دفاتر پخش مواجه خواهد شد که طی این سالیان، همواره نسبت به بدقولی سامانههای آنلاین، اعتراضهایی داشتند.
نکته دوم به طرح تبلیغاتی گستردهای برمیگردد که آیتیکت در تعامل با پلتفرمهای پرمخاطب فارسی به انجام خواهد رساند. به این ترتیب که بستر خرید بلیت سینما برای مخاطبان برخی از اپلیکیشنهای پرکاربر نظیر اسنپ، تاپ، ایزیپی، فام، آیگپ، روبیکا و . . . فراهم میشود و این اپلیکیشنها با طراحی قسمتی در سایت و دیوار خود، مخاطبان خود را تشویق به خرید بلیت سینما میکنند.
این مزیت به تنهایی، یک اتفاق بزرگ در حوزه بلیتفروشی آنلاین محسوب میشود.تا پیش از این، مخاطبان سینما میبایست با مراجعه به سایت یا ۳ اپلیکیشن فعال در حوزه سینما، نسبت به خرید بلیت اقدام میکردند اما اکنون و با تخصیص بخشی از فضای اپلیکیشنهای پرمخاطب فارسی به فروش بلیت سینما، علاوه بر اینکه تبلیغات گستردهای در این حوزه به عمل میآید بلکه مخاطبان خاکستری سینما که آشنایی چندانی با سه سامانه و سایت تخصصی خرید بلیت نداشتند و یا اساسا سینما به دلیل مشغلهها، در سبد آنها وجود نداشته، از این اتفاق استقبال کرده و قطعا از این مجرا، بر تعداد مخاطبان سینما افزوده خواهد شد.
این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که تجمیع این اپلیکیشنهای پرمخاطب فارسی، بخش گستردهای از جامعه ایران را در برمیگیرد که تاکنون سابقه نداشته یک سامانه بلیتفروشی سینما، در معرض این میزان مخاطب هدف قرار بگیرد.
نکته سوم به شکل مرجع و ترمینالگونه آیتیکت بازمیگردد. این سامانه در قدم نخست، بلیتهای سینما را پوشش داده و در قدمهای بعدی، بلیتهای تئاتر و کنسرت را نیز به فروش خواهد رساند که همین اتفاق سبب میشود تا مخاطبان سینما، تئاتر و موسیقی، با خرید از این ترمینال، آن را بهعنوان شاهراه خرید بلیت در خاطر سپرده و به این ترتیب بلیتهای سینما در معرض نگاه و انتخاب بخشی از مخاطبان تئاتر و موسیقی نیز قرار بگیرد.
آیتیکت توسط موسسه سینماشهر طراحی و مهندسی شده است که پیشتر و قبل از سمفا، عهدهدار اعلام فروش سینمای ایران بود. قطعا این موسسه با این ابتکار، قدم رو به جلویی برداشته که همانگونه که عنوان شد، علاوه بر پیشرفت در زیرساختهای این حوزه، زمینه مواجهه و عرضه بلیت سینما را برای شهروندان بسیاری فراهم خواهد آورد.