سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 17 شوال 1446
  • و : Thursday, 17 April , 2025 می باشد
کل 9695 امروز 0

خبر فوری

جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران فراخوان جذب نیروی انسانی در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شد فهرست فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۵ منتشر شد ساخت بزرگترین پردیس تئاتر خاورمیانه در تهران آغاز شد هیات عراقی با مدیران نمایشگاه کتاب دیدار کردند فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در سومین هفته بهار بیش‌ از ۱۰ نمایش کودک و نوجوان در پایتخت روی صحنه است آغاز ثبت‌نام خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران فراخوان هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران منتشر شد حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد فراخوان اجرا در تماشاخانه‌‌‌های حوزه هنری منتشر شد اولین ماه بهار در تئاتر شهر چه‌ خبر است؟ بهار پُررونق تئاتر در استان‌ها مجموعه مصاحبه «پای صحبت استاد فرامرز پایور» منتشر شد تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران مسعود فروتن «بانوی زیبای من» را با حال و هوای سینمایی منتشر کرد حضور بیش‌از ۱۵۰ بانوی بازیگر در نمایش‌های پایتخت سینما میزبان 1 میلیون 50 هزار مخاطب در 13 روز نخست سال شد انتشار فراخوانی برای جشن‌نامه داود گنجه‌ای فراخوان پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا منتشر شد پایتخت ۷؛ در کشاکش تکرار و افت روایت!

6
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بی‌آبان» مطرح شد:

موضوع اصلی فیلم «بی‌آبان» بیدار شدن «وجدان» است

  • کد خبر : 9801
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
موضوع اصلی فیلم «بی‌آبان» بیدار شدن «وجدان» است
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بی آبان» شب گذشته (یکشنبه 13 آذر) در سالن شماره دو پردیس سینمایی چارسو با حضور مهرداد کوروش‌نیا(کارگردان)، فارس باقری(استاد دانشگاه)، محمدرضا مقدسیان(منتقد) برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنروتجربه؛ مهرداد کوروش‌نیا کارگردان، در ابتدا گفت: در دو دهه اخیر کاملا مشغول فیلمنامه‌نویسی بودم و از سال‌های 95 و 96 به صورت جدی فیلمنامه‌های چند سریال را نوشتم. وقتی برای نوشتن فیلمنامه دعوت میشوم باید آن چیزی که سفارش داده می‌شود را نوشت. اما مشکل اینجاست که سوژه، موضوع دلخواه‌ام نیست. همیشه علاقه داشتم آن چیزی که سلیقه‌ام بود را بسازم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود هزینه، مجبور بودیم با سرعت فیلمبرداری را تمام کنیم افزود: روی این سوژه سال‌ها کار کرده بودم و اولین فیلمم را با هزینه‌های شخصی ساختم که بتوانم از آن دفاع کنم.

کوروش‌نیا در ادامه گفت: فیلمی که تعبیرپذیر و تغییرپذیر باشد خوشایند است. طرح مساله‌ی بیدار شدن وجدان، برایم بسیار مهم بود که این اتفاق در شخصیت «آبان» رخ داد.

وی ادامه داد: مسئله اصلی فیلم حقیقتی پنهان شده است و شخصیت اصلی یک حقیقتی را دفن و پنهان کرده است و بعد حاضر است این حقیقت را برملا کند حتی اگر تاوان داشته باشد در این فیلم وجدان موتور محرک و انگیزه‌ای است برای فاش کردن حقیقت است

محمدرضا مقدسیان منتقد این نشست  نیز  با بیان اینکه «بی آبان» یک درام شخصیت محور است گفت: مزیت فیلم «بی آبان» که می‌تواند برای آن همزمان خطرناک هم باشد این است که؛ چیزی که محور اصلی داستان را شکل می‌دهد در قالب دیالوگ‌ها منتقل نمی‌شود و این یک ریسک بزرگ است که کوروش‌نیا انجام داده. در اصل، محور اصلی «داستان» است و «دیالوگ» داستان را شکل نمی‌دهد.

مقدسیان در ادامه افزود: نمایشنامه رادیویی نوشتن و آن را فیلمبرداری کردن، سنت فیلمسازی در ایران است. در این گونه آثار، میتوان تصویر را ندید اما متوجه داستان شد. اینکه مهرداد کوروش‌نیا تلاش کرده تا با تصویر و صدا، داستان خود را روایت کند اتفاق جالب توجهی است و به عنوان فیلم اول، فیلم قابل قبولی محسوب می‌شود.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه برای این فیلم می‌توان دو رویکرد در نظر گرفت گفت: ابتدا رویکرد روایتگری، فیلمنامه نویسی و شخصیت‌پردازی است و سپس بحث درونی مرتبط با نتیجه نهایی فیلم است که نگاه ویژه کارگردان به مسئله روانشناسی است.

مقدسیان گفت: این روزها مسئله‌ای که به آن بسیار فکر می‌کنیم، مسئله تقاص، تاوان دادن، رعایت مرزهای اخلاقی و مسئولیت‌پذیری است که به عنوان کلیدواژه‌های فیلم میتوان از آن یاد کرد.

مقدسیان یادآوری کرد: ایده فیلم بسیار خوب است اما در برخی سکانس‌ها جای کار بیشتری داشت و مطمئنم دومین فیلم مهرداد کوروش‌نیا بهتر خواهد بود. در فیلم کم‌گویی را با ناقص‌گویی اشتباه نگیریم. باید به اندازه حرف بزنیم و با تصویر آن را تکمیل کنیم.

فارس باقری استاد دانشگاه هنر در ادامه این نشست با اشاره به اینکه معماری این فیلم به صورت قرینه‌سازی است گفت:  معماری این فیلمنامه به صورت قرینه است و شخصیت‌های فیلمنامه در مابه ‌ازای یکدیگر هستند و مساله اصلی این داستان، زن است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در بسیاری از جنگ‌ها که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد به دلیل مردگان پیشین است. در اصل زندگان امروز، به دلیل مردگان پیشین با یکدیگر جنگ می‌کنند. گذشته می‌تواند آینده یک شخصیت را تغییر دهد. نیروی محرکه‌ی شخصیت «آبان»، این نیرو را از گذشته می‌گیرد و برای آن می‌جنگد. در واقع موضوع اصلی این داستان بیدار شدن «وجدان» است.

باقری ادامه داد: شخصیت «آبان» مانند یک باستان شناس عمل میکند و ماجرایی را که 15 سال پنهان کرده بود را کاوش می‌کند و دنبال شاهد می‌گردد تا خودش را قاتل معرفی کند و زمانی که ساختار پلیسی فیلم شروع می‌شود کاراکتر «آبان» دنبال خودش می‌گردد.

باقری با اشاره به ایده مرکزی فیلم که بازگشت برای نجات جامعه است گفت: شخصیت اصلی این فیلم یک نجات دهنده واژگون است یعنی میخواهد نظم موجود در جامعه را بهم بزند تا خودش بتواند به جایگاه قبلیش باز گردد زیرا در گذشته چیزی را پنهان کرده که او را رها نمی‌کند

اجرای این نشست را علی زادمهر بر عهده داشت و در پایان آن  عوامل فیلم و منتقد جلسه به پرسش‌های مخاطبان حاضر در جلسه پاسخ دادند.

فیلم سینمایی «بی آبان» هم اکنون در سالن‌های سینمایی گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=9801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.