سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
کل 8037 امروز 1

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

4
به بهانه روز دانشجو

ناگفته هایی از «شام آخر»

  • کد خبر : 9987
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۱۷
ناگفته هایی از «شام آخر»
یکی از فیلم‌های عاشقانه سینمای ایران که بخشی مهمی از داستانش در دانشگاه روایت می‌شود «شام آخر» فریدون جیرانی است؛ فیلمی که ۲۱ سال از ساخت آن می‌گذرد و کارگردانش معتقد است که امروز دیگر نمی‌توان قصه این فیلم را در سینما ساخت.

فیلم‌های سینمایی در بستر دانشگاه و فضای دانشجویی ایران بیش از همه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ ساخته شدند که در هر کدام به تناوب پیرنگ‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی یا عاشقانه بیشتر به چشم آمده است. پیش‌تر به بهانه نزدیک شدن به روز دانشجو (۱۶ آذر) به فیلم «اعتراض» مسعود کیمیایی که زمینه سیاسی و دانشجویی پررنگ‌تری دارد، اشاره شد و حالا به یکی از فیلم‌هایی پرداخته می‌شود که در سال ۱۳۸۰ ساخته شده و اگرچه بیشتر عاشقانه شناخته می‌شود اما نگاهی جدی به «زن» به عنوان کنشگر و دوران گذار از سنت به سمت مدرنیته دارد.

«شام آخر» چهارمین فیلم سینمایی فریدون جیرانی است که پس از فیلم‌های «قرمز» و «آب و آتش» به یک سه‌گانه تبدیل شدند و خودش معتقد است این سه‌گانه نام او را در سینما به عنوان فیلمساز مطرح کرد؛ سه‌گانه‌ای که شخصیت‌های اصلی آن نام خانوادگی «مشرقی» را داشتند و البته بعدها در فیلم‌های دیگر این روزنامه‌نگار و فیلمساز تکرار شدند.

بخش مهمی از فیلم «شام آخر» در فضای دانشگاه می‌گذرد تا داستان زندگی یک استاد رشته معماری (میهن مشرقی با بازی کتایون ریاحی) را که سال‌ها در رنج تحمل باورهای خشک و تعصب کور همسرش (با بازی آتیلا پسیانی) بوده و بعد از طلاق با عشق «زمینی» یکی از دانشجویانش (مانی با بازی محمدرضا گلزار) مواجه می‌شود، روایت کند.

جیرانی این فیلم را در دورانی ساخت که از منظر سیاسی، جامعه ایرانی سال‌های خاصی را پشت سر گذاشته بود.

او در گفت‌گویی که سال قبل به بهانه بیست سالگی فیلم «شب آخر» داشت، گفته بود: «شام آخر» محصول پایان دوران اول اصلاحات است و در زمان فیلمبرداری در شمال که بودیم انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد. ما در پایان یک دوره‌ای بودیم که همه چیز عوض شده بود، مثل روزنامه‌نگاری که تقریبا یک سال قبل تعطیل شد، سینما و تئاتر و کتاب و ادبیات تغییر شکل داده بودند و علوم انسانی رشد کرده بود که از  سال ۸۰ به تدریج محدود می‌شوند.

جیرانی با اشاره به دوره‌ای که در آن فیلم‌ها قهرمان‌های زن را به تصویر می‌کشیدند، اظهار کرده بود: «قهرمان زن، محصول دوره‌ کوتاهی است که بهروز افخمی با «شوکران»، تهمینه میلانی با «دو زن»  و بعد منیژه حکمت هم با «زندان زنان» در آن سهم داشتند. این قهرمان زن محصول یک دوره است و به محض اینکه به پاپان اصلاحات دوم می‌رسیم این شیوه و نگاه که زن‌ها از حقوق خود دفاع کنند کم کم از فیلم‌ها بیرون می‌رود و سینمای تلخ اجتماعی بیرون می‌آید که «چهارشنبه سوری» آغاز آن بود. به نظرم این دوره‌ با «قرمز» (سال ۱۳۷۷) شروع و با «شام آخر» (۱۳۸۰) تمام می‌شود. بعد از آن، من هم تغییر مسیر دادم، به دلیل فشارهایی که بعد از «شام آخر» روی این نوع تفکرات وجود داشت.»

این کارگردان سینما درباره این نوع فشارها مثال‌هایی را مطرح می‌کند از جمله تحلیل‌هایی که به زعم او ارتباطی به فیلم نداشتند و نیز شکایتی که یکی از مقامات قضایی از فیلم کرد.

او در عین حال گفته است که «شورا (برای گرفتن مجوز ساخت) وقتی فیلمنامه را خواند ایرادی نگرفت و «شام آخر» از معدود فیلم‌هایی است که تقریبا آنچه نوشتم ساخته شد. البته او تصور می‌کند که اگر قبل از جشنواره فجر پروانه نمایش فیلمش را نگرفته بود، به احتمال زیاد بعد از نمایش در جشنواره، برای «شام آخر» یا اصلاحیه می‌گرفت یا اصلا موفق به گرفتن مجوز اکران نمی‌شد.

جیرانی درباره بازیگران فیلمش نیز با اشاره به اینکه تلاش شده کستنیگ تجاری نداشته باشند، گفته است:‌ در فیلم «شام آخر» کتایون ریاحی بهترین نقش‌ خود را ارائه داد که در کنار او نام‌های جدیدی به بازی گرفته شدند که همین موضوع او را از سوی تهیه‌کننده هم تحت فشار می‌گذاشت. «وقتی گلزار را دعوت کردیم فیلم «سام و نرگس» او را ندیده بودم و «شام آخر» اولین فیلمی بود که از او اکران شد. هانیه توسلی را نازنین مفخم (تدوینگر) معرفی کرد و فیلمی از بازی او به کارگردانی مهدی کرم‌پور نشان داد که الحق‌والانصاف خوب بازی کرده بود. قبل از کتایون ریاحی هم بیتا فرهی آمد و عکس گرفتیم. حتی قرار بود ژاله کاظمی، دوبلور معروف این نقش را بازی کند که با سن و سال نقش ما (میهن مشرقی) فاصله داشت. بعد هم عکسی از خانم ریاحی دیدم که به نظرم بهترین گزینه بود. برای نقش هانیه توسلی هم قرار بود مهناز افشار بازی کند که در عکس‌ها (تست گریم) جور نشد. لیلا حاتمی هم سناریو را خواند و گفت که سن‌ او بزرگتر از این نقش است.»

فیلم «شام آخر» از آن دست فیلم‌هایی است که در دوران جشنواره و اکرانش چندان مورد توجه قرار نگرفت و خود جیرانی درباره آن گفته است:‌ بعضی فیلم‌ها در اکران اول خود خیلی شناخته یا فهمیده نمی‌شوند و زمان می‌خواهند. این فیلم هم از سوی منتقدان یا داوران جشنواره دیده نشد و من کسی را بعد از جشنواره فجر ندیدم که بگوید فیلم را دوست داشته است. «شام آخر» با سردی در جشنواره بیستم مواجه شد و سه تا کاندایدا بیشتر نداشت. حتی در بولتن جشنواره به شکل توهین‌آمیزی با فیلم برخورد شد و کاریکاتور تلخی چاپ کردند که هیچ گاه یادم نمی‌رود.

جیرانی در این فیلم سکانسی دارد که دختر (ستاره) خواب سنگسار شدن مادرش را می‌بیند و در این باره گفته است:‌ این تنها سنگساری است که در سینمای داستانی ایران می‌بینیم و در مجموع اگر «شام آخر» را بخواهیم الان بسازیم دیگر نمی‌توانیم؛ شاید «قرمز» یا «آب و آتش» را بتوان به شکلی ساخت ولی «شام آخر» را اصلا.

او درباره «مشرقی»‌هایش هم گفته است: «مشرقی»‌های اول من قهرمان‌های من بودند ولی آخرِ سر شکل دیگری پیدا کردند. هستی مشرقی، علی مشرقی، میهن و عادل مشرقی همه قهرمان‌هایم بودند اما به تدریج عوض شدند، چون در جامعه هم «مشرقی»‌ها عوض شدند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=9987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.