سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۹ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 رجب 1446
  • و : Tuesday, 28 January , 2025 می باشد
کل 9396 امروز 0

خبر فوری

بانوان در چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور درخشانی دارند حمایت سازمان امور اجتماعی کشور از فیلم‌های جشنواره فجر ۴۳ خروج فیلم سینمایی «زمانی در ابدیت» از جشنواره فیلم فجر چهل و سوم آغاز ثبت‌نام کارگاه بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر روز پر نمایش جشنواره تئاتر فجر با یاد محمدعلی کشاورز شب شلوغ هرمزی‌ها در سالروز افتتاح تئاتر شهر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۳ از تصویب عیدی دولت به سینماگران تا نقش جشنواره فیلم فجر در کاهش التهابات اجتماعی رسیتال پیانو فریدون ناصحی در تالار رودکی معرفی مدیرعامل و اعضا حقیقی هیات امناء موزه سینما مسائل سینمایی را باید به مطالبه تبدیل کرد بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران در جشنواره تئاتر فجر انعکاس جشنواره فیلم فجر روی امواج رادیو نقد فیلم؛ اوه، کانادا گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد ️فرهاد آئیش نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر43 را افتتاح کرد نشست پژوهشی دوتار ابداع شده توسط جمشید ولی‌نژاد برگزار می‌شود شب مقاومت جشنواره فجر فرصتی برای بررسی موضوعات مغفول مانده است یادی از سعید کشن‌فلاح در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر همزمان با فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر اسلام (ص) راهیابی انیمیشن کوتاه در سایه سرو به جمع 5 نامزد نهایی اسکار 2025 برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه سرایان در جشنواره چهلم موسیقی فجر صورت گرفت انتشار کتابچه بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مستند برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد فراخوان نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز منتشر شد رونمایی از تصویر تمام شخصیت‌های اصلی«ژولیت و شاه» عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ اجماع و وفاق به وجود آمده در کشور فرمایشی نیست/ نباید هنر را امنیتی کرد نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران فیلم فجر چهل و سوم معرفی شدند امیدواریم بتوانیم بودجه استان‌ها را تقویت کنیم گزارش فروش روزانه سینماهای کشور در دی‌ماه اعلام شد ارائه ۵ مقاله در سمینار علمی-پژوهشی جشنواره تئاتر فجر جشنواره بین المللی موسیقی فجر می تواند به موقعیت رقابتی شدن در بخش بین الملل برسد/ به برکت انقلاب اسلامی موسیقی بر ریل خود قرار گرفت چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر به یاد زنده‌یاد ژاله علو برگزار می‌شود حضور پررنگ نمایش‌های استانی در جشنواره چهل و سوم فجر اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند شبی به افتخار مهمانان خارجی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ میزبانی دانشگاه‌ها از آثار استانی پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر “محمد یزدی”: «لاله عباسی» عاشقانه ای از جنگ است نماینده مردم اصفهان به تماشای نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» نشست تقدیر از هنرمندان ارمنستانی با حضور احمد مسجد جامعی پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد ایران کشور تلفیق فرهنگ‌ها است هیات داوران بخش به‌علاوه فجر۲ (هنرمندان دارای معلولیت) معرفی شدند اسکار ۲۰۲۵ و غافلگیری‌ها و شگفتی‌هایش در نشست دبیر جشنواره با صاحبان آثار جشنواره چهل و سوم مطرح شد:در کنار رقابت، رفاقت را حفظ کنیم برگزاری سومین روز جشنواره تئاتر فجر با یاد اکبر رادی مهمانی بزرگان؛ از وزیر تا شوالیه ادب‌ و هنر ایران

3
نقدی بر فیلم «زود پز»

اثری ناچیز!

  • کد خبر : 36317
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
اثری ناچیز!
نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

محمدرضا دلیر*- نوستالژی یا عشق به گذشته صرفا مخصوص آدم های عادی نیست و سینمای ایران نیز در سال‌های اخیر میل زیادی به گذشته نشان داده است و بارها از آن به عنوان دستاویزی برای ساخت فیلم بهره برده است.

داستان زود پز در رجعت به گذشته و دهه ۶۰ و در دوران دفاع مقدس روایت می شود. قصه، ماجرای دو باجناق به نام‌های سیروس (محسن تنابنده) و شاهین (نوید محمد زاده) است که قصد دارند جنازه پدر زن نزول خوار، محتکر و بدنامشان قدرت (محمود جعفری) را به جای شهید شهری که در پی موشک باران صدام از دنیا رفته است جا بزنند!

تمام انرژی فیلم در همان ابتدا صرف حادثه محرک و کنش اصلی فیلم، یعنی ترکیدن زودپز و در نتیجه آن مرگ قدرت می شود. بعد از این اتفاق سیروس و شاهین در تلاش‌های شکست خورده، گرد شهر می چرخند تا هر طور شده پدر زن خود را در پستویی پنهان کنند تا شاید بخت و اقبال به آنها رو کند و اوضاع، با شهید اعلام شدن قدرت ختم به خیر شود اما فیلم هیچ ادله روشنی به مخاطبانش ارائه نمی دهد که این دو چرا علی رغم ترسی که از جبهه و جنگ دارند مصرانه می خواهند وارد مهلکه شوند و از قدرت شهید بسازند؟

استفاده فیلمساز از گذشته در زودپز هیچ ارتباطی با فیلم‌های رویاپرداز و نوستالژی زده ندارد و بیشتر خود را به کرانه های یک اثر ضد نوستالژی نزدیک می کند و با محور قراردادن رویکرد کلیشه ای (شوخی با همه چیز) صرفا ایده ای را که بدان باور دارد خرج اثر می کند!

زودپز در دسته شبه ژانری است که اساسا یکی از اصلی ترین دلایل ایجادش، وجود سانسور در سینمای ایران است! با شل شدن تدریجی پیچ سانسور در سال‌های دهه۹۰، تولیدکنندگان بخصوص در آثار سینمایی و نمایش خانگی کم کم از الفاظی استفاده کردند که پیش از آن حتی نزدیک به استفاده از آنها هم نمی شدند. تماشاگر ناگهان چیزهایی را روی پرده سینما دید که تا آن زمان فقط در جمع دوستان هم جنس و هم سن خود با آنها روبرو بود.

در این شرایط فیلمسازان کمدی مسیری هموارتر را در مقابل خود دیدند و دست به استفاده از شوخی های جنسی و بعضا سیاسی زدند تا بتوانند با این حربه، مخاطبان را پای آثار خود بنشانند! آنها با پایین آوردن سطح کمدی صرفا با گذشتن از روی خطوط قرمز مخاطب جذب کردند. اما اکنون باگذشت بیش از یک دهه، وقت آن است که این روند به پایان برسد، تاکی قرار است فیلمسازان با توسل به ختنه کردن! (که در فیلم زودپز بارها گفته می شود) از تماشاگر گدایی خنده کنند؟

رامبد جوان در آخرین اثر خود، به شدت در خنداندن تماشاگر ناتوان است و فیلمش نمی تواند رسالت و هدف اصلی خود را به عنوان یک اثر کمدی به انجام برساند. فیلم نامه کم جان است و نمی‌تواند ببیننده را روی صندلی میخکوب کند. هیچ شخصیتی عمق پیدا نمی کند و فیلم در بسیاری موارد حتی از تیپ سازی هم ناتوان است. در زمینه بازیگری هم با هرج و مرج و شلختگی روبرو هستیم. نوید محمدزاده یکی از بدترین بازی های عمر خود را در زود پز داشته است. محسن تنابنده هم یکی دیگر از بازی های کلیشه ای و تکراری اش را به نمایش می گذارد و شیرین اسماعیلی نیز حتی از نزدیک شدن به تیپ یک زن بسیجی ناتوان است!

فیلم (زودپز) در نگاه کلی کمدی ضعیف و حتی دارای پیام‌های ضد ارزشی و ضدمیهنی است!

ایده اصلی فیلم نیز در سربه نیست کردن جنازه از نیمه فیلم تکراری و خسته کننده می شود و در ساختار دراماتیک نیز دارای اشکالات جدی است!

در نهایت باید گفت در بلبشوی سینمای کمدی ایران یکبار دیگر شاهد اثری سطحی و ناچیز هستیم.

*منتقد و پژوهشگر سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36317

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.