سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل 8037 امروز 0

خبر فوری

هنرجویان رشته هنر تعداد شان زیاد اما توان مالی اندک و درآمد ناچیز برای خرید کتاب دارند رکورد فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب طی چهار روز/ نمایشگاه کتاب، دانشگاهی یازده روزه است رئیس سازمان سینمایی با حفظ سمت دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد “سیدجواد میرهاشمی”:انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، دو بال حمایتی برای سینماگران علاقه مند به ساخت فیلم کوتاه اقتباسی هستند فروش ۱۴۲ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب طی ۳ روز تلاش همدلانه برای پیشرفت تئاتر کشور بازدید رئیس جمهور از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌های تئاتر شهر 3 میلیارد فروخت “سید مجید رحیمی”: عرضه کتب با قیمت چاپ قبلی هدیه مرکز گسترش به دوست داران کتاب است “حمید رضا بشیری فراز”: “جان تروبی” مهمان ویژه بخش نمایشگاه کتاب در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال ۱۴۰۳ خواهد بود فروش ۷۴ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز دوم ثبت ۳۹ هزار و ۱۰۰ سفارش در بخش مجازی/ مردم از نمایشگاه راضی هستند دوره پررونق فرهنگ و ادب کشور را تجربه می‌کنیم سازمان سینمایی کشور با 158 عنوان کتاب در سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین المللی تهران معرفی شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر فرهنگ از رضا رویگری عیادت کرد نشست‌های فرهنگی روز نخست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است موافقت شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ۴ فیلم‌نامه کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد آیین افتتاح سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود تعرفه‌های پستی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام شد حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی شد فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی منتشر شد «رمزینه پاسخ سریع» غرفه‌ها راهی برای آگاهی بیشتر از کتاب‌های ناشران قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور ترویج کتاب‌خوانی با ویژه برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» کاظم نظری از اداره‌کل هنرهای نمایشی رفت برگزیدگان رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند همواره دغدغه ساخت فیلم درباره کودکان را دارم کارگاه بین‌المللی «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» با حضور کنان سوباشی برگزار می‌شود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ نمایشگاه مجازی کتاب منجر شده تا دسترسی کتاب منحصر به تهران نباشد سایت بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس قرار گرفت مترو راحت‌ترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است «احمد به تنهایی» در سینماتک خانه سینما مراسم یادمان استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد ناشران آماده‌سازی غرفه‌های خود را به ساعات نزدیک به افتتاح موکول نکنند «نجوای عشق» در تالار وحدت می‌پیچد فیلمی علیه نژاد پرستی در قاب شبکه نمایش «پرایان به پیش» شبکه تهران رفت ارکستر سمفونیک هنرستان موسیقی پسران به تالار رودکی می‌آید خراسانی‌زاده به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب شد انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود/ نامه هشت‌هزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ آغاز اکران تبلیغات شهری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی تهران از ۶۰ نقطه پایتخت بنیاد رودکی، میزبان اجراهای موسیقی سنتی تالار وحدت، برج آزادی و رودکی حضور مرکز گسترش با 22 کتاب در نمایشگاه کتاب تهران ۴ فیلم‌کوتاه در موضوع حجاب ساخته شد

1
گزارش سمینار پژوهشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

از تاکید بر مطالعات اجرا تا توجه به هویت ملی تئاتر ایران

  • کد خبر : 31382
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
از تاکید بر مطالعات اجرا تا توجه به هویت ملی تئاتر ایران
پژوهشگران در سمینار پژوهشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ارائه پیشنهاداتی بر تغییر روند سیاست‌گذاری این رویداد، اهمیت حفظ هویت ملی تئاتر ایران و توجه به مقوله مطالعات اجرا تاکید کردند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، سمینار پژوهشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به دبیری نرگس یزدی، ساعت 15 روز گذشته (شنبه 30 دی)، با حضور مهدی حامدسقایان (دبیر جشنواره) و جمعی از پژوهشگران، هنرمندان و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه پژوهش در تالار مشاهیر برگزار شد.

بهروز بختیاری و سپیده ضیایی، محمدرضا رسولی، سیدجواد روشن، ماروین کارلسن و بروس مک‌کناچی پژوهشگرانی بودند که در این رویداد هنری به ارائه پژوهش خود پرداختند.

تاکیدی بر تغییر روند سیاست‌گذاری جشنواره فجر

«نقش جشنواره‌های تئاتر در سیاست‌گذاری فرهنگی براساس نظریه سیاستگذاری رویداد با نگاهی به تحلیل محتوای کیفی جشنواره بین‎‌‌المللی تئاتر فجر و جشنواره آوینیون»، عنوان اولین پژوهشی بود که توسط محمدرضا رسولی ارائه شد.

در این پژوهش، به مقایسه 6 عنصر تاثیرگذار بودجه، مدیریت، همکاری و همراهی نهادهای خصوصی، مداخله دولت، رویکرد و فراخوان در دو جشنواره تئاتر فجر و آوینیون پرداخته شد.

رسولی بر این موضوع اشاره داشت که سیاست‌گذاری رویداد در جشنواره تئاتر فجر، موقتی و در جشنواره تئاتر آوینیون به صورت دوره‌ای با بازه مشخص زمانی است.

پژوهشگر در نتیجه این مقایسه بر لزوم توجه و نگاه حمایتی دولت به جشنواره، همراهی بخش خصوصی، اعلام جزئیات بودجه و شفاف‌سازی، تغییر در اساسنامه جشنواره تئاتر فجر  و سیاست‌گذاری رویداد تاکید کرد.

پیشنهادات اجرایی براساس نیازهای امروز تئاتر ایران

سیدجواد روشن، در ادامه این برنامه به ارائه پژوهش «بررسی ساختاری و روند تغییرات در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی دوره‌های 32 تا 42 با تمرکز بر بخش نمایش‌های صحنه‌ای» پرداخت.

او در این بررسی‌ براین نکته تاکید داشت که «جشنواره بیش از آنکه متکی بر سیاست‌های کلان هنرهای نمایشی باشد، قائم به نظر مدیران وقت تئاتر و دبیران جشنواره در ادوار مختلف است».

پژوهشگر با روش توصیفی-تحلیلی و همچنین روش جمع‌‌آوری اطلاعات براساس تحقیقات میدانی و مطالعات و گردآوری کتابخانه‌ای با نگاهی کاربردی به بررسی ساختار جشنواره فجر پرداخته بود و در ادامه پیشنهاداتی برای برگزاری موثرتر جشنواره تئاتر فجر متناسب با انتظارات و نیازهای امروز تئاتر ایران در سال‌های آتی ارائه داد.

اهمیت حفظ هویت ملی در مقوله جهانی شدن تئاتر

سومین پژوهش اراده شده در این رویداد، «پژوهشی آسیب‌شناسانه در باب تاثیر عملکرد جشنواره تئاتر فجر بر جهانی شدن تئاتر ایران» به نویسندگی مشترک سپیده ضیایی‌نژاد و بهروز محمودی‌بختیاری بود.

در این پژوهش، اهمیت حفظ هویت ملی در مقوله جهانی شدن به عنوان پدیده‌ای چند بعدی که بیانگر محو شدن مرزهای جهان و حرکت تدریجی به سوی همگونی در عرصه‌های مختلف است، مورد توجه قرار گرفت.

این پژوهش در راستای ارائه تحلیل و بررسی برای جهانی شدن تئاتر ایران به‌منظور افزایش تاثیر مادی و معنوی این هنر در جهان معاصر بود.

توجه به مطالعات اجرا از زبان پژوهشگران بین‌الملل

پس از پایان این بخش، نوبت به ارائه دو پژوهشگر بخش بین‌الملل، ماروین کارلسن و بروس مک‌کناچی (از آمریکا) رسید تا به ارائه مقالات خود در زمینه مطالعات اجرا به عنوان مقوله‌ای بینارشته‌ای و پیوندی بین پژوهش و اجرا بپردازند.

ارائه پژوهش‌های این دو پژوهشگر از طریق ویدیو انجام شد.

ماروین کارلسن، نظریه‌پرداز آمریکایی در حوزه مطالعات تئاتر و همچنین مولف آثاری چون «پرفورمنس: درآمدی انتقادی»، «صحنه تسخیر شده»، «تئاتر و اسلام» و «نظریه‌های تئاتر» است.

کارلسن در این سمینار، پژوهش خود با عنوان «مطالعات اجرا و تمرکززدایی از متن دراماتیک» را ارائه داد.

او در این پژوهش با بیان اینکه تئاتر به لحاظ سنتی، متضمن فرم و سنت خاص غربی است از تاکید این هنر بر به اجرا درآوردن متن و تاکید بر ادبیات نمایشی سخن گفت.

این پژوهشگر، با اشاره به نگاه متفاوت هنرمندان قرن حاضر تعریفی از مفهوم اجراهای جدید ارائه داد و به توضیحاتی درباره تفاوت اجراهای مدرن با اجراهای سنتی در نگاه‌شان به ادبیات دراماتیک و متن پرداخت.

براین اساس، اجرا در قرن حاضر، معنای گسترده‌تری را شامل شده و تمامی رویدادهای شفاهی فرهنگی را که در فرهنگ‌های مختلف به شیوه های گوناگون به نمایش گذاشته می‌شود، در برمی‌گیرد. در واقع این تمرکززدایی از متن به سمت اجرا، دایره وسیع‌تری را به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی شامل می‌شود.

توجه اجراهای تئاتر کلاسیک بر متن و اجراهای تئاتر قرن حاضر بر فرم و حرکت با نگاهی به تعزیه به عنوان هنری اجرایی که تاکید بر متن را از بین برده است، پایان بخش این پژوهش بود.

بروس مک‌کناچی، استاد مطالعات تئاتر و اجرا در دانشگاه پیتسبورگ آمریکا و مولف آثاری چون «تفسیر گذشته تئاتری»، «اجرا و شناخت» و «درگیر کردن مخاطبان: رویکردی شناختی به تماشاگری در تئاتر»، دیگر پژوهشگر شرکت‌کننده در این رویداد بود که با ارائه پژوهش خود پرونده این رویداد را به پایان رساند.

او در نشست پژوهشی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با ارائه پژوهش «چشم‌اندازی تکاملی و شناختی بر لذت بردن از جشنواره‌های تئاتری بین‌المللی» به توصیف توانایی‌های شناختی و تکاملی  مخاطبان در مواجهه با اجرا پرداخت.

بر اساس این پژوهش، مخاطب برای فهم و درک یک اجرای تئاتری می‌تواند به سه عنصر اصلی داستان، همدلی و عواطف توجه داشته باشد.

به گفته او، اپیزودهای عاطفی مهم، بخش‌های اصلی معناسازی در تئاتر هستند که تماشاگر می‌تواند برای درک بهتر تئاتر به آن مراجعه کند.

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=31382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.