سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
کل 8770 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند جوایز ویژه بیست‌ودومین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» اعلام شد نقد فیلم «امیلیا پرز» «گردباد» به شبکه چهار رسید 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند «کاپیتان میلر» به شبکه سه می رود هنرمند باید دارای بینش باشد فراخوان سومین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر منتشر شد تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های نمایش در روز پنج شنبه آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد دبیران پژوهش و آموزش معرفی شدند نمایش‌ها دو روز روی صحنه نمی‌روند بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند بیمه «فرهنگ و هنر» درگذشت سه هنرمند تئاتر تشریح جزئیات برگزاری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» نقد فیلم «لبخند» رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند انتشار فراخوان جشنواره فیلم مقاومت حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند فرهاد فخرالدینی با سیمرغ خاطره ساز شد برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد

3
یادداشت هوشنگ توکلی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت

افزایش تماشاگران تئاتر، امیدوارکننده است

  • کد خبر : 23251
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
افزایش تماشاگران تئاتر، امیدوارکننده است
هوشنگ توکلی: آماری که از طرف اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره تعداد اجراها مخاطبان تئاتر در طول یک‌سال گذشته منتشر شده، بسیار امیدوارکننده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، هوشنگ توکلی: آماری که از طرف اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره تعداد اجراها مخاطبان تئاتر در طول یک‌سال گذشته منتشر شده، بسیار امیدوارکننده است. اجرای 4500 نمایش و جذب بیش از سه‌میلیون تماشاگر در یک سال (از یکم شهریور 1401 تا 31 مرداد 1402)، خارج از اعتقادات و دیدگاه من در روند توسعه تئاتر در ایران نیست. من معتقدم تئاتر در ایران زنده و پویاست و به‌رغم موانع و سختی‌هایی که سر راه دارد برای رسیدن به موفقیت کمی و کیفی تلاش می‌کند.

من خیلی به آینده هنرهای نمایشی در ایران اعتقاد و اعتماد دارم و به باورم، زیربنای تئاتر در ایران با وجود همه مشکلات، خوب ریخته شده است. در شرایط فعلی درباره ساخت‌وسازهای یک آلیاژ فلزی قدرتمند به نام تئاتر صحبت می‌کنیم و اینکه تنوع در آثار نمایشی‌مان، باعث استحکام بیشتر این هنر می‌شود. به نظر من آمار استقبال مردم از تئاتر در شرایط فعلی بیشتر از چهاربرابر اعلام شده افزایش دارد و این اتفاق خوبی است.

به شخصه توقع دارم این آمار در سال آینده همچنان افزایش پیدا کند و شاهد رشد و استقبال بیشتر تماشاگران از تجربیات نو در تئاتر باشیم.

همچنین ما شاهد افزایش تعداد آثار تولیدی هستیم. کیفیت این تولیدات به‌ویژه در حوزه تجربیات نسل جوان خوب است. ممکن است بابت مهارت‌های تکنیکی، آن‌ها اندکی ضعیف باشند اما در زمینه ارائه راهکارهای جدید و نوآورانه قابل قبول‌اند.

ویژگی تئاتر زنده بودن است و با نفس مخاطب رابطه مستقیم برقرار می‌کند و طبیعتا با توجه به شرایط امروز ما در جامعه بسیار رشد کرده است. مخاطب تئاتر کنونی ما با مخاطب دو سال پیش و قبل از کرونا متفاوت است. مهم‌ترین ویژگی تئاتر امروز ایران ضد عادت بودن است. در تئاتر امروز، عادت‌های مرسوم که تبدیل به تحجر شده بود، کم شده است. نوآوری‌ها خود را نشان می‌دهند و مخاطب جدید با این نوآوری‌ها ارتباط مستقیم برقرار می‌کند. اگر یکی از ویژگی‌های تئاتر را همین حرکت ضد عادت‌های قدیمی بدانیم، تئاتر ما پیشرو است و بسیاری از عادت‌هایی را که دیگر کاربرد ندارد، زیر پا گذاشته است.

تئاتر ایران، آماتوری است؛ ما تئاتر حرفه‌ای نداریم. این آماتور بودن نه به معنای منفی بلکه به عنوان نکته‌ای مثبت در مسیر نوآوری و طرح ایده‌های جدید در حوزه شکل‌گیری کیفیت آثار است. در واقع من هیچ اثری را دور از کیفیت نمی‌بینم. حتی آثار دانشجویی که برای بار اول به صحنه می‌آیند، دارای نوآوری‌های ارزشمند و قابل توجه هستند.

این تجربیات، ریشه‌ها و زیرساخت‌های اصلی تئاتر ما را تشکیل می‌دهند و ما به این ریشه‌ها احتیاج داریم.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.