سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 21 ذی‌القعده 1446
  • و : Tuesday, 20 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

7
هادی مقدم‌دوست در کارگاه فیلمنامه نویسی جشنواره نماز و نیایش:

برای قصه گویی در فیلمنامه باید دائم کنجکاوانه به دنبال حس نو باشیم

  • کد خبر : 30439
  • ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۸:۴۲
برای قصه گویی در فیلمنامه باید دائم کنجکاوانه به دنبال حس نو باشیم
هادی مقدم‌دوست کارگردان و فیلم‌نامه نویس سینمای ایران در ابتدای این نشست گفت: در فیلم نامه‌نویسی لازم است درمورد شخصیت فیلم تفکر کنیم نویسنده نمی تواند خالی الذهن باشد بلکه باید مخزن شخصیت و تحلیل را پر کند تا بتواند اثر خوبی را بوجود آورد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، نشست تخصصی بخش فیلم‌نامه با عنوان «شما یک قصه‌گو هستید» در حاشیه نهمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در قم برگزار شد.

هادی مقدم‌دوست کارگردان و فیلم‌نامه نویس سینمای ایران در ابتدای این نشست گفت: در فیلم نامه‌نویسی لازم است درمورد شخصیت فیلم تفکر کنیم نویسنده نمی تواند خالی الذهن باشد بلکه باید مخزن شخصیت و تحلیل را پر کند تا بتواند اثر خوبی را بوجود آورد.

وی تصریح کرد: زمانی که بخواهیم درمورد موضوع نماز، نیایش و عبادت اثری را داشته باشیم به تمام ارکان و بخش های نماز خواندن افراد و نیایش توجه می کنیم؛ به عنوان مثال حتی زمانی که یک نویسنده خلاق در مترو نشسته و شخصی زبر لب ذکر می گوید می تواند سوژه ای برای او باشد. اگر کسی علاقه‌مند به نویسندگی باشد سوژه خود را پیدا می کند؛ نخست باید درمورد ایده فکر کرد و تحلیل انجام داد زیرا فکر و تحلیل رکن پیش نیاز علاقه‌مندی به مضامین است.

این استاد فیلمنامه نویسی با بیان اینکه نویسنده اهل تفکر و مشاهده است گفت: روزهای ایده‌یابی روزهای مشاوره است این امر استمرار و پشت‌کار می‌خواهد. زمانی که راجع به یک شخص و طرز رفتار او فکر می‌کنیم مشغول ایده‌یابی هستیم و اگر قرار است فیلم‌نامه بنویسیم باید نویسنده‌ای پژوهشگر باشیم و باید همواره تحلیل کنیم تا قصه‌ای که می خواهیم تعریف کنیم قصه باور پذیرتری باشد.

مقدم‌دوست افزود: اگر نویسنده بخواهد عناصر فیلم وی با مخاطب ارتباط برقرار کند روزهای ایده یابی روزهای بسیار مهمی هستند؛ نویسنده باید دائم درحال ایده یابی و پیدا کردن عناصر داستانی باشد. روزهای ایده یابی مهمترین روزهاست که نویسنده باید به آن اهمیت بدهد و باید از همه اشیاء تاثیر حسی گرفت و باید همواره کنجکاو و به دنبال سوژه بود.

استاد فیلمنامه‌نویسی نهمین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین در پایان کارگاه سه ساعته خود گفت: برای قصه گویی لازم است به صورت دائم کنجکاوانه بدنبال یک حس نو باشیم و اگر بخواهیم شخصیت در فیلم واقعی باشد باید در روزهای ایده‌یابی مشاهده خوبی داشته باشیم و به صورت مستمر کنکاش کنیم.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=30439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.