سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 30 October - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

3
دانیال رحیمی کاشانی مطرح کرد:

برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله

  • کد خبر : 23452
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۹
برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله
طراح هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره معیارهای طراحی برندبوک این رویداد گفت: اعتبار بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران ایجاب می‌کرد که این رویداد دارای هویت بصری یکدست و مدرنی بر پایه هنر ایرانی باشد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نقل از صبا، دانیال رحیمی کاشانی طراح برندبوک یا کتاب هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره بخش‌ها و معیارهای مورد نظر در طراحی این کتاب بیان کرد: من در دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با این رویداد همکاری داشتم. این جشنواره با اینکه مهم‌ترین و بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است، در هر دوره‌ای به لحاظ هویت بصری متفاوت از دوره دیگر بوده است. البته این مساله در ارتباط با بسیاری از رویدادهای سینمایی ما وجود دارد اما با توجه به اعتبار جشنواره فیلم‌کوتاه تهران و مورد تایید آکادمی اسکار بودن آن، طراحی یک هویت بصری یکدست می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده از این اعتبار و ظرفیت برای نشان دادن قابلیت‌های هنری ایران باشد.

وی افزود: به همین دلیل از پایان دوره ۳۹ به بعد پیشنهادی برای تدوین و تنظیم برندبوک جشنواره مطرح شد که پروژه عظیمی بود زیرا باید دست کم به ۱۰ سال آینده این رویداد نیز فکر می‌کردیم تا خروجی نهایی کار بتواند پاسخگوی نیازهای جشنواره در دوره‌های بعدی نیز باشد، چراکه جشنواره‌ها نیازی جدی به هویت بصری به منظور طراحی محیطی و تبلیغاتی در ابعاد مختلف دارند.

رحیمی کاشانی درباره سازوکارهای طراحی برندبوک جشنواره عنوان کرد: بخشی از طراحی این کتاب را از دوره سی و نهم وام گرفتیم؛ مثلا دو رنگ غالب سال گذشته، سبز و نارنجی ایرانی بود و مورد اقبال هم قرار گرفته بود و اینجا نیز به عنوان رنگ‌های ثابت جشنواره استفاده شد، این رنگ‌ها، دو رنگ از ۹ رنگی هستند که در جهان به نام ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اما بخش دیگر طراحی برندبوک جشنواره در ارتباط با اقلام بصری بنیادین آن بود؛ مثل نشان و لوگوتایپ جشنواره که نواقصی داشت البته نه به این معنا که در طراحی شان مشکلی باشد بلکه آن‌ها شاید دیگر پاسخگوی نیاز مدرن امروز حوزه طراحی نبودند و در عین حال نمی‌خواستیم طراحی اصلی‌شان تغییری کند، بنابراین بازطراحی در دستور کار صورت گرفت و نشان در قالب جدیدی ارائه شد.

این طراح و مدیر هنری رویدادها تصریح کرد: نوشتار فارسی نیز بر پایه نستعلیق قرار گرفت و چیدمان نیز به نوعی انجام شد که اصالت ایرانی خود را حفظ کند. همچنین جشنواره پیش از این لوگوتایپ انگلیسی نداشت که آن‌هم طراحی شد و از المان برگ سبز که نماد انجمن و جشنواره است، به عنوان المان تزیینی نیز استفاده کردیم و یک نقش تزیینی شمسه با الهام از آن خلق شد که بی‌شباهت به طرح گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان هم نیست و در کل آنچه خلق شده، مجموعه کاملی است که برندبوک جشنواره نام می‌گیرد.

رحیمی کاشانی درباره فرآیند زمانی طراحی برندبوک توضیح داد: طراحی کتاب هویت بصری جشنواره حدود چهار ماه زمان برد اما نیاز به آن واقعا حس می‌شد زیرا این برندبوک دیگر متعلق به یک دوره نیست و تا چند دوره قابلیت استفاده دارد. همچنین هویت بصری جشنواره قابل گسترش در ابعاد و سطوح و متریال مختلف است و برای قابل پیش بینی است تا طراحان دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ بایدها و نبایدهای آن تعریف شده و ایرانی بودن طراحی‌ها نیز مهم است و نوعی طراحی مدرن بین‌المللی با الهام از هنر ایرانی را دربر‌می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: به طور کلی سعی کردیم خروجی کار یکدست باشد تا در هر دوره نیاز نباشد ابتدا چشم مخاطب را به هویت بصری جدیدی عادت دهیم. همچنین تلاش کردیم این برندبوک وابسته به طراحش نباشد و هرکس هویت بصری جشنواره را ببیند بتواند این رویداد را بشناسد و بخش‌های مخالف را نیز به همراه علی مهزیار معصومی طوری طراحی کردیم که امکان خلاقیت را برای طراحان دیگر فراهم می‌کند تا در عین یکدستی و حفظ فرمی ثابت امکان برخی تغییرات جزیی را داشته باشند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.