سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

3
دانیال رحیمی کاشانی مطرح کرد:

برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله

  • کد خبر : 23452
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۰۹
برندبوک جشنواره تهران مدرن اما ایرانی است/ هویت بصری برای یک فستیوال چهل ساله
طراح هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره معیارهای طراحی برندبوک این رویداد گفت: اعتبار بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه تهران ایجاب می‌کرد که این رویداد دارای هویت بصری یکدست و مدرنی بر پایه هنر ایرانی باشد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نقل از صبا، دانیال رحیمی کاشانی طراح برندبوک یا کتاب هویت بصری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره بخش‌ها و معیارهای مورد نظر در طراحی این کتاب بیان کرد: من در دوره سی و نهم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با این رویداد همکاری داشتم. این جشنواره با اینکه مهم‌ترین و بین‌المللی‌ترین رویداد سینمایی ایران است، در هر دوره‌ای به لحاظ هویت بصری متفاوت از دوره دیگر بوده است. البته این مساله در ارتباط با بسیاری از رویدادهای سینمایی ما وجود دارد اما با توجه به اعتبار جشنواره فیلم‌کوتاه تهران و مورد تایید آکادمی اسکار بودن آن، طراحی یک هویت بصری یکدست می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده از این اعتبار و ظرفیت برای نشان دادن قابلیت‌های هنری ایران باشد.

وی افزود: به همین دلیل از پایان دوره ۳۹ به بعد پیشنهادی برای تدوین و تنظیم برندبوک جشنواره مطرح شد که پروژه عظیمی بود زیرا باید دست کم به ۱۰ سال آینده این رویداد نیز فکر می‌کردیم تا خروجی نهایی کار بتواند پاسخگوی نیازهای جشنواره در دوره‌های بعدی نیز باشد، چراکه جشنواره‌ها نیازی جدی به هویت بصری به منظور طراحی محیطی و تبلیغاتی در ابعاد مختلف دارند.

رحیمی کاشانی درباره سازوکارهای طراحی برندبوک جشنواره عنوان کرد: بخشی از طراحی این کتاب را از دوره سی و نهم وام گرفتیم؛ مثلا دو رنگ غالب سال گذشته، سبز و نارنجی ایرانی بود و مورد اقبال هم قرار گرفته بود و اینجا نیز به عنوان رنگ‌های ثابت جشنواره استفاده شد، این رنگ‌ها، دو رنگ از ۹ رنگی هستند که در جهان به نام ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: اما بخش دیگر طراحی برندبوک جشنواره در ارتباط با اقلام بصری بنیادین آن بود؛ مثل نشان و لوگوتایپ جشنواره که نواقصی داشت البته نه به این معنا که در طراحی شان مشکلی باشد بلکه آن‌ها شاید دیگر پاسخگوی نیاز مدرن امروز حوزه طراحی نبودند و در عین حال نمی‌خواستیم طراحی اصلی‌شان تغییری کند، بنابراین بازطراحی در دستور کار صورت گرفت و نشان در قالب جدیدی ارائه شد.

این طراح و مدیر هنری رویدادها تصریح کرد: نوشتار فارسی نیز بر پایه نستعلیق قرار گرفت و چیدمان نیز به نوعی انجام شد که اصالت ایرانی خود را حفظ کند. همچنین جشنواره پیش از این لوگوتایپ انگلیسی نداشت که آن‌هم طراحی شد و از المان برگ سبز که نماد انجمن و جشنواره است، به عنوان المان تزیینی نیز استفاده کردیم و یک نقش تزیینی شمسه با الهام از آن خلق شد که بی‌شباهت به طرح گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان هم نیست و در کل آنچه خلق شده، مجموعه کاملی است که برندبوک جشنواره نام می‌گیرد.

رحیمی کاشانی درباره فرآیند زمانی طراحی برندبوک توضیح داد: طراحی کتاب هویت بصری جشنواره حدود چهار ماه زمان برد اما نیاز به آن واقعا حس می‌شد زیرا این برندبوک دیگر متعلق به یک دوره نیست و تا چند دوره قابلیت استفاده دارد. همچنین هویت بصری جشنواره قابل گسترش در ابعاد و سطوح و متریال مختلف است و برای قابل پیش بینی است تا طراحان دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند؛ بایدها و نبایدهای آن تعریف شده و ایرانی بودن طراحی‌ها نیز مهم است و نوعی طراحی مدرن بین‌المللی با الهام از هنر ایرانی را دربر‌می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: به طور کلی سعی کردیم خروجی کار یکدست باشد تا در هر دوره نیاز نباشد ابتدا چشم مخاطب را به هویت بصری جدیدی عادت دهیم. همچنین تلاش کردیم این برندبوک وابسته به طراحش نباشد و هرکس هویت بصری جشنواره را ببیند بتواند این رویداد را بشناسد و بخش‌های مخالف را نیز به همراه علی مهزیار معصومی طوری طراحی کردیم که امکان خلاقیت را برای طراحان دیگر فراهم می‌کند تا در عین یکدستی و حفظ فرمی ثابت امکان برخی تغییرات جزیی را داشته باشند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=23452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.