سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

4
وقایع نگاری یک تابستان/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش بیست و سوم

  • کد خبر : 26148
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۴۳
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش بیست و سوم
تأثیر «وقایع‌نگاری یک تابستان» بر دنیای مستندسازی به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست، چنانکه در نظرسنجی معتبر موسسه «سایت اند ساوند» در سال 2014 از سوی منتقدان به عنوان ششمین فیلم مستند برتر تمام دوران انتخاب شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی‌کیا: وقتی ژان روش مستند «وقایع نگاری یک تابستان» را در 1961 با همکاری یک جامعه شناس هموطنش به نام ادگار مورن ساخت، جامعه هنری آن روز فرانسه شاهد یک گرایش نو در سینما حقیقت یا به قول فرانسوی‌ها سینما وریته شد. در این رویکرد جدید مستندساز یک گوشه نمی‌نشست تا ببیند چه رخ می‌دهد یا اینکه در متن فیلم اعلام موضع کند که با سوژه همدل است یا نیست، این بار مستندساز به صورت یک عنصر فعال و سرعت‌بخش (کاتالیزور) با تحریک سوژه یا ایجاد موقعیت‌هایی که موجب بروز کنش از سوی او شود، به مثابه یک مولفه‌ی برانگیزاننده عمل می‌کرد.

در آن مستند پیشرو، مارسلین که یک پژوهشگر تجاری است در خیابان‌های پاریس دوره افتاده و از عابران می‌پرسد: «شما خوشبختید؟» و در پاسخ جواب‌هایی سطحی و کلیشه‌ای می‌گیرد، اما در ادامه مورنِ جامعه‌شناس با گروهی دیگر از اهالی پاریس می‌نشیند و با سوال و مکالمه چندسویه خود، باعث می‌شود که به تدریج یخ مصاحبه شکسته شود و دانشجویان و دیگرانی که درباره‌ی زندگی خود صحبت می‌کنند کم کم یکدیگر را بشناسند و مستند پیش برود. در پایان حتی بحث به همین فیلم هم می‌رسد. آدم‌هایی که خود الان در همین فیلم هستند با عباراتی مثل «این یه فیلم ناراحت کننده است» یا «فیلم رک و صادقیه» در مورد آن اظهار نظر می‌کنند و در آخر هم خود روش و مورن به ارزیابی کارشان نشسته و نظرات احتمالی دیگران را درباره فیلم پیش بینی می‌کنند.

این همه باعث شده است که «وقایع نگاری یک تابستان» به جای یک درام پرکشش تبدیل به فیلمی درباره‌ی زندگیِ در جریان انسان‌های معمولی باشد. فیلمی که با سوال‌های پیگیر و مصرانه‌ی مورن و حتی حضور آشکار دوربین و عوامل که  عامدانه در برخی نماها هم دیده می‌شود، تبدیل به یک گرایش «نو» در سینما حقیقت شد. این صفت «نو» را هم خود روش در پیش‌نوشت فیلم گذاشت: «تجربه‌ای نو در سینما وریته» و بعدها توضیح داد که با این مدخل، یک رویه جدید پس از سینما حقیقتی که ورتوف بنا گذاشته بود، شروع شد. در این تجربه‌ی نو دوربین‌های کوچکتر و پیشرفت‌های فناورانه و همچنین رویکرد نو در کاوش‌های دقیق‌ و جسورانه در زندگی روزمره، این امکان را به مستندساز می‌داد که پا را از مرز‌هایی که تا آن روز برایش ترسیم کرده بودند فراتر بگذارد.

روش این شیوه‌ جدید را بر خلاف سینمای مستقیمِ لیکاک، نه تنها عامل گسست و ترمز کار نمی‌دید، بلکه درست به عکس، آن را در حکم پدال گاز برای سرعت گرفتن روند رخدادها می‌انگاشت. روش می‌گفت: «به آدم‌ها فشار می‌آرید تا درونیات خودشون رو اقرار کنند، با این کار دوربین همزمان هم آینه و هم پنجره‌ایه که رو به بیرون باز شده»

تأثیر «وقایع‌نگاری یک تابستان» بر دنیای مستندسازی پس از خود به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست، چنانکه در نظرسنجی معتبر موسسه «سایت اند ساوند» در سال 2014 از سوی منتقدان به عنوان ششمین فیلم مستند برتر تمام دوران انتخاب شد.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=26148
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 165 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.