سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

4
«پیرمرد و مستند»/

تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش یازدهم

  • کد خبر : 20187
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش یازدهم
ایونس جوان مثل بیشتر هم‌نسل‌های خود، متأثر از سنت روسی در مستندسازی بود، او سبک و سیاق ورتوف و آیزنشتاین را می‌پسندید و علاقه‌ وافری به دیدن رخداد‌ها، آنطور که واقعاً هستند، داشت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: پیرمرد، در آستانه‌ نود سالگی و کمی قبل از اینکه چشمان همیشه‌ جستجوگرش را بر این جهان ببندد، آخرین اثرش را برای جشنواره‌ فیلم بین‌المللی سائوپائولو فرستاد و البته آنقدر دنیا دیده بود که بداند مورد تمجید منتقدان قرار خواهد گرفت. یوریس ایونس، مستندساز شهیر هلندی، با ساختن همین مستند که «داستان باد» نام داشت، تبدیل به مسن‌ترین فیلمسازی شد که تا آن موقع توانسته بود یک اثر را کارگردانی کند. مستندی که بعدتر جایزه ویژه هیئت داوران را نیز در دومین دوره جوایز فیلم اروپا دریافت کرد.

ایونس از 1912 که اولین اثرش‌ را ساخت تا همین آخری که به 1989 رسید، طیف وسیعی از موضوعات اجتماعی و سیاسی را در بیش از 60 عنوان تولید کرد. او برای ساختن این فیلم‌ها به گوشه گوشه‌ی دنیا از خاور دور تا اروپای جنگ‌زده و آفریقا سفر کرد و در همه‌ی این جهانگردی‌ها، از منظره‌یاب خاص خودش جهان را دید و نشان مخاطب داد. دوران پربار و طولانی فیلمسازی ایونس این شانس را به او داد که در یک روند محسوس تکاملی در کیفیت آثارش قرار گیرد و بتواند به شکل اعجاب‌انگیزی ملت‌ها و دوران‌ها را به هم پیوند دهد.

ایونس جوان هم مثل بیشتر هم‌نسل‌های خود، متأثر از سنت روسی در مستندسازی بود، او سبک و سیاق ورتوف و آیزنشتاین را می‌پسندید و علاقه‌ی وافری به دیدن رخداد‌ها، آنطور که واقعاً هستند، داشت. از همین رو وقتی دو اثر شاخص خود، یعنی «پل» و «باران» را ساخت، مورد توجه پودوفکین، فیلمساز شهیر اهل شوروی قرار گرفت و به دعوت او به کشور شوراها رفت تا برای فیلمسازان سخنرانی کند، در کنار این جلسات به او اجازه داده شد تا از هر موضوعی که می‌خواست فیلم مستند بسازد که ماحصل آن «سرود قهرمانان» شد.

سفرهای ایونس به اسپانیا، چین، ژاپن، اندونزی و دیگر کشورها از او چهره‌ای جهانی ساخت، و وقتی این امر با شجاعت و حضور او در میدان جنگ یا بحران‌ها همراه می‌شد از او شخصیت قهرمان هم در ذهن مردم می‌ماند.

مستندهای منحصر به فرد «چهارصد میلیون»  که در چین ساخته شد و «زمین اسپانیانی» که مشاهدات ایونس در جنگ داخلی اسپانیاست، حتماً در فهرست کلاسیک مستندبازها جای مخصوص به خود را دارند، خصوصاً این آخری که تصاویری از نبرد میان ارتش شورشیان به رهبری ژنرال فرانکو و سربازان حکومت جمهوری‌خواه در نزدیکی مادرید در سال ۱۹۳۷ است، و ویژه‌تر اینکه بدانیم متن تصاویر را ارنست همینگوی بزرگ که خود هم در آن صحنه‌ها حضور داشته، نوشته است.

این فیلم چنان خوب و تأثیر گذار از کار در آمد که برخی از شدت خشونت و تیرگی آن را با ژان دارک مقایسه می‌کنند و نقل است که روزولت پس از دیدن آن حسابی جا خورده‌ بود. پیشینه‌ی درخشان و آثار با کیفیت و فراوان، از یوریس ایونس یک شخصیت ماندگار در تاریخ سینمای مستند ساخته، شخصیتی که به حق نماد استمرار و پیشرفت در تولید آثار است.

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=20187
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 132 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.