سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

8
هومن مرادی کرمانی:

تمرکز مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی/ افزایش دوبرابری تقاضا داشتیم

  • کد خبر : 22035
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
تمرکز مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی/ افزایش دوبرابری تقاضا داشتیم
مدیر مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرآیند ثبت تقاضای تولید از سوی مستندسازان، از بالا بودن گرایش به موضوعات اجتماعی خبر داد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره وضعیت ثبت طرح، قرارداد و رجوع مستندسازان به مرکز گسترش توضیح داد: اگر بخواهیم تعداد طرح‌هایی که امسال به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ارائه شده را با سال گذشته مقایسه کنیم، تا این مقطع زمانی افزایش دو برابری داشته است و همچنین توانسته‌ایم تعداد قراردادهای بیشتری منعقد کنیم. تمایل مستندسازان هم بیشتر در حوزه اجتماعی است.

وی در پاسخ به اینکه شائبه که اعلام اولویت‌های حمایتی از سوی مرکز، به معنای آن است که از تولید مستند با موضوع‌های دیگر حمایت نمی‌شود هم توضیح داد: قطعاً ما سعی می‌کنیم به اکثر موضوعات مهم و موضوعاتی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بپردازیم، البته موضوع «آب» و «جمعیت» از موضوعاتی هستند که در حال حاضر مهم و جزو مسائل روز کشور هستند و امسال یک نگاه ویژه‌تری به این دو موضوع در تولیدات خود خواهیم داشت.

فرآیند ارائه طرح‌های مستند به «مرکز» چگونه است؟

مرادی کرمانی درباره فرآیند ارائه طرح به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی هم گفت: مرکز از ۲ سال گذشته به دو شکل مستند تولید می‌کند. مورد اول مستندهای استانی و مورد دوم مستندهای ملی؛ فرآیند تولید مستندهای استانی به این شکل است که حتماً فیلم‌ساز باید بومیِ استان باشد و موضوعاتی که ارائه می‌کند هم به همان استان مرتبط و همچنین در آن استان مستند ساخته شود. مستندسازانی که در استان حضور دارند، باید طرح‌هایشان را به اداره کل ارشاد آن استان ارائه کنند و اداره کل ارشاد طرح‌ها را به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی معرفی کند و همزمان طرح‌شان را در سامانه مرکز، در بخش استانی ثبت کنند.

تمرکز مستندسازان بر سوژه‌های اجتماعی/افزایش دوبرابری تقاضا داشتیم

وی افزود: بعد از آن طرح‌ها در کارگروه استانی بررسی می‌شود و در قسمت اصلی هم که شامل مستندهای ملی می‌شود، مستندسازانی که حداقل سه نمونه کار کارگردانی یا تهیه‌کنندگی مستند دارند، باید از طریق سامانه طرح‌شان را ثبت کنند که در کارگروه مستند مرکز گسترش بررسی می‌شود. نکته دیگری که ما در این دو بخش تاکید داریم، این است که طرح‌هایی که دارای دمو یا تریلر هستند، در اولویت بررسی قرار می‌گیرند.

طرح‌های دارای دمو امتیاز بیشتری می‌گیرد

این مدیر مرکز گسترش توضیح داد: دمو باید بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد که معرف شخصیت‌ها، موضوع و جغرافیای آن فیلم است. طرح‌هایی که دارای دمو باشند، امتیاز بیشتری هم در تایید طرح خواهند داشت. البته در تایید طرح‌ها، چه کارگروه مستند استانی و چه کارگروه مستند؛ ملاک‌هایی که برای تایید یک طرح وجود دارد، این است که در مرحله اول رزومه فیلمساز در نظر گرفته می‌شود که اگر رزومه قابل قبولی داشته باشد و همچنین از لحاظ کیفی فیلم‌های قبلی‌اش مورد تحسین و توجه قرار گرفته باشد، قطعاً در تایید طرح‌اش تاثیر دارد. مرحله بعدی هم این است که موضوع طرح در اولویت تولید قرار داشته باشد و به آن موضوع هم کمتر پرداخته شده باشد و همچنین از ساختار خلاقانه برخوردار باشد.

مرادی کرمانی در پایان با اشاره به اینکه مستندسازان امکان ثبت چند طرح اولیه را در سامانه دارند، توضیح داد: برای ثبت طرح، هر شخص می‌تواند یک طرح برای بررسی ارائه کند و زمانی که آن طرح بررسی و نتیجه‌اش مشخص شد، در صورت پذیرفته نشدن فیلمساز می‌تواند برای ارائه طرح بعدی اقدام کند.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22035
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهر
  • 193 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.