سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 24 December - 2024
کل 8902 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ رونمایی از دو کتاب در اختتامیه جشنواره تهران-مبارک جابه‌جایی‌های خانه فیلم فجر؛ از شهر قصه تا میلاد برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک معرفی شدند پخش فیلم «سلطان» به یاد بانوی فقید سینمای ایران به مناسبت درگذشت ژاله علو، بانوی ماندگار هنر ایران پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر در پی درگذشت ژاله علو ژاله علو دار فانی را وداع گفت ژاله علو بازیگر و صداپیشه پیشکسوت درگذشت فراخوان هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عربی خوزستان منتشر شد شروع دوباره اجراهای مجموعه تئاتر شهر شب نمایشنامه‌نویس برگزار شد جشنواره ملی تئاتر اقتباس برگزیدگان خود را شناخت فیلم‌کوتاهی که نگاه کارگردانش را «روشن» کرد/ خواستید کند باشید هم بی‌حس نباشید! پخش فیلم سینمایی «بعد از یانگ» از شبکه نمایش سیما «جوزف چمبرز» به شبکه نمایش می آید مستند «سینماحقیقت» در اسکار اجرای کنسرت «شب، نسیم» با همراهی گروه دف‌نوازان دل‌آسا ۲۰ نکته از هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد محمدباقر خرمشاد دبیر علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه و منتقدان در جشنواره تئاتر فجر اعلام برنامه‌های هفته چهارم مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت نکوداشت اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان باید کار را به استان‌ها بسپاریم برج میلاد مقر اصلی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد اعلام زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونه‌های جشنواره تئاتر فجر «سینماحقیقت» ادامه دارد شب های باغ فردوس با «ارغوان» آغاز می‌شود کنسرت موسیقی گروه «راستان» همراه با حرکات آیینی بانوان «آیلان» درنگی بر موسیقی و نگارگری در دوره‌های تیموری، صفوی و عثمانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه دوم دی ۱۴۰۳ هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد صالحی: آینده هنر ایران در استان‌هاست/ هنرهای نمایشی به احیای سنت‌های فراموش شده کمک می‌کند ارکستری که باید دیده و شنیده شود نقد و بررسی جلسه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار شد آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار «شاخصه‌های یک جشنواره تراز ملی» به روایت عسگرپور فراخوان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ منتشر شد ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران شد آمادگی «صیاد» برای حضور در جشنواره فیلم فجر مرحله نهایی داوری نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق برگزار شد نمایش آثار 100ثانیه‌ای جشنواره عروسکی از امروز آغاز می‌شود آغاز اکران‌های استانی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تماشای «چمدان»، «چوپان»، «سم‌پاش» و «تایلندی» در بیست‌و‌سومین پاتوق دیدار یلدایی سفیر مهربانی با سالومه شاهرخی، همسر مرحوم شهرام عبدلی حضور پررنگ تولیدات «انجمن» در جشنواره رشد

0

جابه‌جایی‌های خانه فیلم فجر؛ از شهر قصه تا میلاد

  • کد خبر : 37955
  • ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۶
جابه‌جایی‌های خانه فیلم فجر؛ از شهر قصه تا میلاد
جشنواره فیلم فجر در طول چهار دهه، از سالن‌های کوچک و ساده تا مکان‌های مدرن و پیشرفته برای میزبانی سینمای رسانه حرکت کرده است. اما این جابه‌جایی‌های مکرر، ضرورت انتخاب یک مکان ثابت را بیش از پیش نمایان می‌کند؛ مکانی که بتواند تجربه‌ای حرفه‌ای و بی‌نقص برای اهالی رسانه به ارمغان آورد. آیا وقت آن نرسیده که جشنواره مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران، به ثباتی پایدار در این زمینه دست یابد؟

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت جشنواره فیلم فجر، به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران، در طول چهار دهه برگزاری، دستخوش تحولات بسیاری بوده است. یکی از بخش‌های کلیدی این جشنواره، سینمای رسانه است؛ فضایی اختصاصی برای خبرنگاران، منتقدان و فعالان رسانه‌ای که نقشی محوری در پوشش و تحلیل این رویداد ایفا می‌کنند. اما آنچه در تاریخچه سینمای رسانه جشنواره به چشم می‌خورد، نبود یک مکان ثابت و مشخص برای این بخش است. در این گزارش، نگاهی روایی و دقیق به مسیر تغییرات سینمای رسانه از دوره‌های ابتدایی تا امروز خواهیم داشت.

سال‌های ابتدایی: گام‌های نخست در سینماهای ساده جشنواره فیلم فجر در دوره ۱۱ با انتخاب سینما شهر قصه برای سینمای رسانه کار خود را آغاز کرد. این انتخاب، هرچند امکانات محدودی داشت، اما نقطه شروعی برای ایجاد فضایی تخصصی برای اهالی رسانه بود. در ادامه، در دوره‌های ۱۲ و ۱۳، جشنواره به سینما قدس نقل مکان کرد؛ سالنی که به دلیل موقعیت مکانی مناسب و ظرفیت بیشتر، گامی رو به جلو محسوب می‌شد.

دهه ۷۰: تثبیت با سینما استقلال

از دوره ۱۴ تا ۲۲، سینما استقلال در مرکز تهران، انتخاب اصلی جشنواره برای سینمای رسانه بود. این سالن، به دلیل دسترسی آسان، امکانات به‌روزتر نسبت به گزینه‌های پیشین و ظرفیت مناسب، توانست برای ۸ دوره متوالی میزبان رسانه‌ها باشد. دوره ۲۰ البته استثنا بود؛ جایی که علاوه بر استقلال، سالن حجاب نیز به‌عنوان محلی مکمل استفاده شد. این دوران، دوره‌ای مهم برای تثبیت سینمای رسانه در مرکز توجه جشنواره بود و به وضوح نشان داد که توجه به نیازهای خبرنگاران، اهمیت ویژه‌ای برای برگزارکنندگان پیدا کرده است.
دهه ۸۰: سال‌های جابه‌جایی و آزمون‌وخطا

دهه ۸۰ جشنواره با جابه‌جایی‌های متعددی همراه بود. در این سال‌ها، سالن‌هایی همچون سینما صحرا و سینما فلسطین نقش پررنگی در میزبانی رسانه‌ها داشتند. سینما صحرا در دوره‌های ۲۳، ۲۴ و ۲۶ انتخاب شد و به دلیل موقعیت مکانی و ظرفیت قابل‌قبول، تا حدی پاسخگوی نیازها بود. سینما فلسطین نیز در دوره‌های ۲۵ و ۲۷ به دلیل موقعیت فرهنگی خود مورد استفاده قرار گرفت. این جابه‌جایی‌ها هرچند تجربه‌هایی متنوع برای رسانه‌ها رقم زد، اما نشانه‌ای از عدم ثبات و فقدان برنامه‌ریزی بلندمدت در انتخاب محل سینمای رسانه بود.

دهه ۹۰: آغاز دوران مدرنیته با برج میلاد

دهه ۹۰ را می‌توان نقطه عطفی در تاریخچه سینمای رسانه دانست. از دوره ۲۸ تا ۳۵، برج میلاد با امکانات مدرن، سالن بزرگ و فضای مناسب، به انتخاب اصلی جشنواره تبدیل شد. این مکان، تجربه‌ای حرفه‌ای‌تر و درخور برای خبرنگاران و منتقدان ایجاد کرد و توانست تصویری نوین از سینمای رسانه ارائه دهد. اما در ادامه، با ظهور پردیس ملت، جشنواره در دوره‌های ۳۶ تا ۳۸ مکان خود را تغییر داد. این پردیس، با طراحی مدرن و استانداردهای روز سینمایی، کیفیت متفاوتی به تجربه رسانه‌ای جشنواره افزود.

چرخش میان برج میلاد و پردیس ملت: جستجوی ثبات

با وجود کیفیت بالای پردیس ملت، جشنواره در دوره ۴۰ بار دیگر به برج میلاد بازگشت و این انتخاب در دوره ۴۲ نیز تکرار شد. از سوی دیگر، در دوره ۴۱، پردیس ملت همچنان میزبان خبرنگاران بود. این جابه‌جایی‌های مکرر، نشان‌دهنده نبود یک سیاست مشخص و نیاز به تصمیم‌گیری نهایی درباره مکان ثابت سینمای رسانه است.
تحلیل و ارزیابی روندها

مرور تاریخچه سینمای رسانه نشان می‌دهد که این بخش از جشنواره، همواره تحت تأثیر تغییرات محیطی، امکانات سالن‌ها و تصمیمات مقطعی برگزارکنندگان بوده است. نبود مکان ثابت: از سالن‌هایی ساده مانند سینما شهر قصه و قدس در سال‌های اولیه تا سالن‌های مدرن‌تر مانند برج میلاد و پردیس ملت، همواره شاهد تغییرات متعدد بوده‌ایم. این عدم ثبات، تجربه رسانه‌ها را در برخی دوره‌ها دچار چالش کرده است. اهمیت مدرنیزاسیون: انتقال به برج میلاد و پردیس ملت، نشان از پیشرفت‌های جشنواره و تلاش برای همگام شدن با استانداردهای جهانی دارد.

چرا جشنواره به یک مکان ثابت نیاز دارد؟

تاریخچه جابه‌جایی سینمای رسانه، نکته‌ای کلیدی را آشکار می‌کند: جشنواره فیلم فجر نیازمند مکانی ثابت و پایدار برای سینمای رسانه است. ثبات در هویت: انتخاب یک مکان مشخص، به تثبیت هویت سینمای رسانه کمک می‌کند و تجربه‌ای متمرکز و حرفه‌ای برای خبرنگاران فراهم می‌سازد. تسهیل برنامه‌ریزی: وجود مکان ثابت، امکان برنامه‌ریزی بهتر و کاهش مشکلات لجستیکی را برای برگزارکنندگان فراهم می‌کند. ارتقای تجربه رسانه‌ای: مکانی مدرن و ثابت می‌تواند پاسخگوی نیازهای متغیر خبرنگاران و منتقدان در طول سال‌ها باشد.

گامی به سوی آینده‌ای پایدار

سینمای رسانه جشنواره فیلم فجر، طی چهار دهه، از سالن‌های ساده و کوچک به مکان‌های مدرن و مجهز رسیده است. این مسیر پر فراز و نشیب، بیانگر تلاش برای بهبود تجربه رسانه‌ها و سازگاری با تحولات سینمایی است. اما برای تثبیت جایگاه این رویداد فرهنگی، ضروری است که جشنواره در سال‌های آتی به انتخاب یک مکان ثابت برای سینمای رسانه بیندیشد. چنین اقدامی، نه‌تنها جشنواره را حرفه‌ای‌تر خواهد کرد، بلکه تجربه‌ای بی‌نقص‌تر و منسجم‌تر برای اهالی رسانه رقم خواهد زد.

منبع: خبرگزاری فارس

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.