سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

0

خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر!

  • کد خبر : 38406
  • ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۰:۰۵
خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر!
فیلم خائن کشی قرار بوده یک بازگشت جانانه برای کیمیایی باشد و او را دوباره احیا کند اما تنها تبحری که در فیلم وجود دارد، کمترین ارتباط را هم به شخص او دارد.

سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر*- خائن کشی به وقایع سال ۲۹ و مسئله ملی شدن صنعت نفت می پردازد که در جریان آن، گروهی از مردم بسرکردگی سارق معروف، مهدی بلیغ، دست به دزدی از بانک ملی می زنند تا به مصدق و نهضت ملی او کمک کرده باشند، غافل از اینکه این سرقت تبعاتی برای آنها دارد.

داستان فیلم، در خلال سرقت و تعقیب و گریز سارقان اتفاق می افتد، بنابراین شاهد صحنه های زیادی از درگیری های مسلحانه، زخم و خونریزی هستیم. همچنین سیگارکشیدن، الکل نوشیدن و قمار بازی از جمله مواردی است که در فیلم به آن اشاره می شود و نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

بپردازیم به داستان خائن کشی؛ الان حدود سال ۱۳۳۱است. خرید نفت ایران تحریم شده است و دولت محمد مصدق برای تأمین هزینه ها، اقدام به چاپ اوراق قرضه ملی کرده است و از مردم می خواهد تا برای کمک به ملی ماندن این صنعت و سرپاماندن دولت، این اوراق را خریداری کنند. قرضی که آنها به دولت می دهند و در ازای آن سالانه شش درصد سود دریافت می کنند. گروهی از طرفداران دولت مصدق، برای تأمین پول لازم برای خرید این اوراق، در روزی که خورشید گرفتگی رخ می دهد، به بانک ملی دستبرد می زنند. فیلم خائن کشی ماجرای این دزدی و وقایع بعدش را تعریف می کند.

مسعود کیمیایی مثل همیشه داستانی درباره رفاقت و عشق روایت کرده است. در همان ابتدا، قبل از ورود شاهرخ و مهدی به بانک، شاهرخ می گوید من نمی گذارم تو جلوی تیر بروی و بدین گونه طرح رفاقت آن ها مطرح می شود و تا انتها نیز ادامه می یابد. اما آنچنان که از کیمیایی این سالها بر می آید، باز هم باحضور و هجوم فرمایشی این عناصر به ذهن مخاطب روبرو هستیم!

آنچه از ابتدا در ذوق می زند، بی ظرافتی های کیمیایی در طراحی موقعیت هایی است که اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد داستان را در آن ارایه دهد. نمونه واضح از این موضوع را می توان در فیلم قیصر ملاحظه نمود. جایی که در سکانس ابتدایی، دایی و مادر فاطی را میبینیم که در بیمارستان نشسته اند و منتظرخبری از او هستند. در همین لحظه، زنی چادر به سر هم روی یکی از این صندلی ها نشسته است. نمی دانیم او کیست و برای چه در آنجا حضور دارد . تنها چیزی که با پیش رفتن فیلم معلوم می شود این است که حضور آن زن در آن لحظه و در آن مکان فقط به این دلیل است که کیمیایی بتواند از پس گفتگوهای او با دایی یا مادر، اطلاعات لازم را به مخاطب بدهد. همین!

باند سرقتی که در فیلم خائن کشی با آن مواجه هستیم متشکل از زن و مرد است. آن زمان تنها تشکیلات سیاسی که می توانست چنین ساختاری داشته باشد، حزب توده است که از سوی دولت رسمیت ندارد اما فعالیت می کند. آنچه عجیب است این است که حزب توده با وجود سیاست پیچیده در برابر دکتر مصدق به طور ویژه با طرح اوراق قرضه مخالف بوده و آن را (فریبکاری دولت) می دانست و از اساس با آن مخالف بود. بنابراین مهم ترین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این مردان وزنان اگر متعلق به حزب توده نیستند، پس کیستند.

از سویی دیگر، سرقت از بانک ملی برای کمک به دولت مصدق، از آنجا که بانک متعلق به دولت است، کاری عبث و غیر منطقی است. یعنی در واقع اینها دارند از جیب دولت می زنند که به خود دولت کمک کنند؟ مسئله بعدی داستان وجود زندانی سیاسی در زندان هاست که این هم فاقد سند تاریخی است چراکه اساسا زندانی سیاسی در آن برهه وجود نداشت! همین طور رفتار خصمانه اقلیت با مهدی بلیغ در جایی بعد از سرقت که به میخانه ارمنی پناه می برد و خطاب به صاحب میخانه اشاره ای به اقلیت بودن او و گرفتار شدنش در صورت پناه دادن به او میکند!

دیالوگ هایی در فیلم وجود دارد که انگار بین بازیگران تقسیم شده است تا هرکس به نوبه خود، چهارتا دیالوگ نوشته شده به دست مسعود کیمیایی داشته باشد! دیالوگ ها زمانی که ادا می شوند هیچ تاثیر گذاری ندارند و کنش و واکنشی از سمت دیگر کاراکترها هم نمی گیرند!

فیلم خائن کشی قرار بوده یک بازگشت جانانه برای کیمیایی باشد و او را دوباره احیا کند اما تنها تبحری که در فیلم وجود دارد، کمترین ارتباط را هم به شخص او دارد. ضعف هایی همچون پرگویی در دیالوگ ها و پیچیدگی داستانی در برخی مواقع، ممکن است تاثیر منفی را برتجربه تماشاگران بگذارد.

از نکات مثبت فیلم می توان به طراحی صحنه فوق العاده و با جزییات به خصوص در شیره کش خانه و قاب بندی های منحصر بفرد کیمیایی و فیلمبرداری و نور پردازی متناسب فیلم اشاره کرد.

موسیقی فیلم هم شبیه آثار دفاع مقدسی ساخته شده و هیچ سنخیتی با حال و هوای تهران قدیم و آن روزها ندارد. موسیقی که ضرباهنگی ندارد و گوشنواز نیست!

در ( خائن کشی) جهانی برپا نمی شود تا در آن شاهد باز آفرینی تاریخ معاصر باشیم! در پایان می توان گفت (خائن کشی) به نوعی تحریف تاریخ است به سبک مسعود کیمیایی!

*(منتقد سینما )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38406

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.