سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9893 امروز 0

خبر فوری

آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت پایان دو اجرا در مجموعه تئاتر شهر جعفر ذهنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟ ابهام مدیر یک آموزشگاه هنری در پرداخت مالیات فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ فعالیت سالن کارنامه نشر در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز ثبت‌نام طرح فروش ویژه کتاب‌فروشان از نیمه اردیبهشت‌ماه صدور مجوز اکران برای چهار فیلم استانی با 3 میلیون جمعیت و تنها 5 شهرستان دارای سینما فراخوان ثبت‌نام پانزدهمین آکادمی تابستانی بین‌المللی تئاتر در ایتالیا آیین تجلیل از مدرسان و معلمان هنرستان موسیقی دختران و پسران برگزار شد نمایش‌های جدید عمارت نوفل‌لوشاتو معرفی شدند 4 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند دیدار معاون امورهنری و هنرمندان بجنوردی با سفیر ایران در تاجیکستان اکران فیلم های جدید بر پرده سینماها موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 7 فیلم‌ اکران «اون شب که بارون اومد» درموزه سینما

4
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «زندگی شیرین» مطرح شد:

در فیلم‌های دفاع مقدس به نقش زنان و خانواده توجه کافی نشده است

  • کد خبر : 30477
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۱
در فیلم‌های دفاع مقدس به نقش زنان و خانواده توجه کافی نشده است
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «زندگی شیرین» با حضور مجتبا اسپنانی کارگردان، مجید صدیقی تهیه‌کننده، شاهده خدادادی بازیگر فیلم، رهبر قنبری منتقد مهمان و با اجرای علی زادمهر روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، مجتبی اسپنانی کارگردان فیلم «زندگی شیرین» در ابتدای سخنان خود گفت: موضوع محوری آثاری که تاکنون کار کرده‌ام، مربوط به زنان بوده است. مدتی بود که به جنگ و نقش زن‌‌ها در آن فکر می‌کردم. افرادی که اتفاقا به دور از جبهه‌های جنگ به زندگی خود ادامه دادند و نقش پشتیبان را داشتند. با خود فکر می‌کردم اگر مردان در خط مقدم حاضر می‌شدند، در آن مدت زنان چه می‌کردند و معتقدم به نقش زنان و خانواده در سینمای جنگ و دفاع مقدس آنگونه که باید توجه نشده است.

اسپنانی با اشاره به اینکه داستان فیلم در فضای یک خانه روایت می‌شود ادامه داد: هنگام نگارش یک اثر نمی‌توانیم ذهن را آزاد بگذاریم چراکه شرایط تولیدی به ما اجازه ساخت هر اثری را نمی‌دهد. به لحاظ مقتضیات درام می‌خواستم این فیلم در خانه شروع و تمام شود و فکر کردم بهتر است «زندگی شیرین» دارای ساختار تک لوکیشن باشد.

اسپنانی با اشاره به اینکه هنوز برخی سینمای مستقل را به رسمیت نمی شناسند افزود: در این میان هنر و تجربه حیاطی کوچک و ساحلی امن برای فیلم‌های اکران نشده به شمار می‌رود. ساخت فیلم و تولید اثر در این شرایط کاری دشوار و پیمودن مراحل اکران، کاری سخت‌تر است و من از هنر و تجربه که شرایط نمایش فیلم را فراهم کرد سپاسگزارم.

وی با تشکر از عوامل و بازیگران فیلم گفت: بازیگران این اثر هیچ‌کدام اصفهانی نبودند اما تلاش زیادی برای ایفای نقش از خود نشان دادند و سعی کردند لهجه اصفهانی را به خوبی بیان کنند زیرا صحبت کردن به زبان و لهجه شیرین اصفهانی بسیار سخت بوده و ادا کردن سیلاب‌های آن کار دشواری است.

در ادامه مجید صدیقی تهیه‌کننده این فیلم نیز گفت: من و آقای اسپنانی در یک مستند و سه فیلم سینمایی بلند با یکدیگر همکاری داشته‌ایم. ما فارغ از اینکه تا چه اندازه از نظر سلیقه و جهان‌بینی سینمایی شبیه یکدیگریم، دارای خاستگاه و فرهنگ اجتماعی مشترک هستیم که از تجربه زیسته ما در جنوب شهر اصفهان نشات می‌گیرد؛ مسئله مهمی که در تعامل میان ما به شدت اثرگذار است. سال‌هاست که با یکدیگر در تعامل هستیم و بعضاً به ایده‌هایی می‌رسیم که شرایط تولیدی دارد و آن را از یک ایده دو خطی، به جهانی پیچیده همراه با جزئیات و مختصات تصویری تبدیل می‌کنیم که البته دارای چالش‌های بسیاری است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: تولید در حوزه سینمای مستقل، ماجرایی پرچالش و غم‌انگیز است. قصه‌ای که از محل برخورد هنرمند و محیط پیرامون برآمده باشد و به دغدغه‌ها و باید و نبایدهایی در مسیر تحول مردم بپردازد، مجالی برای حمایت در بخش‌های مختلف ندارد. شرایط سختی در تولید داشتیم و به این ماجرا معتقد بودیم، دردی که تو را نکشد، نجاتت خواهد داد.

صدیقی بیان کرد: این فیلم با همه شرایطی که تجربه کرد، یک بانی خیر به نام گروه هنر و تجربه دارد که از آن‌ها بسیار ممنونم.

رهبر قنبری کارگردان سینما که به عنوان منتقد مهمان در این نشست حضور پیدا کرده بود گفت: این فیلم قرار بوده یک اثر رئال اجتماعی، رئالیسم جادویی یا شاعرانه باشد. هر داستانی که به شکل رئالیته می‌سازیم، مبتنی بر یک بستر اجتماعی مناسب است تا به ما وسعت نظر دهد. نمونه تاریخی آن، فیلم «دزد دوچرخه» است. زمانی که دوچرخه دزدیده می‌شود دایره وسیعی از کارگران را می‌بینیم و فیلمساز او را به مثابه یک جامعه در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در فیلم «زندگی شیرین» چیدمان دیالوگ‌های صحیح است که داستان را پیش می‌برد و این نکته از نقاط قوت این فیلم است. ساخت این فیلم شجاعت می‌خواهد. فیلمساز به موقعیت یک خانواده پرداخته و کار شاعرانه و زیبایی را انجام می‌دهد. قدرت بازیگران و دیالوگ‌ها برآمده از جهان فیلم است. این اثر سرشار از بازی‌ها و دیالوگ‌های درخشان است. شخصیت‌ها خارج از متن، مفاهیمی را به ما منتقل می‌کنند.

در ادامه این نشست شاهده خدادادی بازیگر فیلم نیز گفت: من اصالتا بختیاری هستم اما مدت‌ها در اصفهان زندگی کرده‌ام لهجه این شهر بسیار دشوار است و هیچ وقت از ذهن پاک نمی‌شود. شش استاد با من به صورت ابتدایی لهجه اصفهانی را تمرین کردند و اصول نهایی را از آقای صدیقی آموختم‌. به علاوه باید خلقیات شخصیت که از من بسیار دور بود را نیز رعایت می‌کردم. شرایط بسیار دوستانه و همدلانه‌ای بر پشت صحنه «زندگی شیرین» حاکم بود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=30477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.