سینمایی نیوز– مستند بلند 73 دقیقه ای «رویای بزرگ» به کارگردانی “احسان مشکور” و تهیه کنندگی “حسین محمدی واله” که در مرکز مستند «سفیرفیلم» تولید شده است، از بخش مسابقه ملی در چهارمین روز از هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روز پنج شنبه ۳۰ آذرماه 1402 در سالن ۳ پردیس چارسو از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ اکران شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “احسان مشکور” کارگردان مستند «رویای بزرگ» با موضوع پیشرفت والیبال ایران طی چهل سال اخیر، که روایتی است از رشد والیبال ایران از اواخر دهه شصت تا امروز و این که چطور والیبال ایران به حدی رشد کرد تا این کشور تبدیل به یکی از قطبهای جهان شد و در کنار پرداختن به این موضوع، به نقش مرحوم یزدانیخرم در رشد والیبال ایران اشاره داشته است، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: روزی که ساخت این مستند از سوی سفیر فیلم به بنده پیشنهاد شد، طبق پژوهش ابتدایی که انجام پذیرفت و بعدتر در مصاحبه ها، مفهومِ رویا به ذهن ما می آمد. آخرین دستاوردی که ۳۰ سال در ذهن بازیکنان تیم ملی والیبال نهادینه شده بود تا به آن دست پیدا کنند، طبق صحبتی که تمامی ورزشکاران دارند، حضور در المپیک با شرکت همه ی ورزشکاران دنیا بود. این رویای دست نیافتنی بعد ۳۰ سال با حضور در المپیک ۲۰۱۶ دست یافتنی شد و این چنین اسم فیلم مستند ما نیز “رویای بزرگ” نام گرفت.
این مستند ساز جوان در مورد علت پرداختن به سوژه گفت: معتقدم باید روی سوژه ای دست بگذارم که یا کسی به آن نمی پردازد یا آن قدر پرداخت به آن سخت است که کسی جرات نزدیک شدن به آن را ندارد. مستند ورزشی نیز کم داریم در حالی که مخاطب، ژانر ورزشی را می پسندد و جزء پر مخاطب ترین فیلم ها در بین تماشاگران جهان است.
این کارگردان در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: تنها مستند ورزشی در بخش مستند های بلند جشنواره هفدهم سینما حقیقت “رویای بزرگ” است. البته “ستار الکلاسیکو” نیز به ورزش و بحث شرط بندی اشاره دارد. همان تجهیزات ابتدایی ساخت مستند های ورزشی در استان ها و شهرستان ها پیدا نمی شود و باید از تهران ببریم.
“حسین محمدی واله” تهیه کننده در همین ارتباط اظهار داشت: در کشور ما کمی کم لطفی به ساخت مستند های ورزشی شده است که البته چه بسا مستند سازان نیز مشتاق نبودند و همین طور دسترسی به ورزشکاران حرفه ای که مدال آور هستند نیز سخت است. ایشان با شروع لیگ برتر والیبال هفته ای ۴ بار در حال تمرین و ۲ مسابقه هستند و این دسترسی مستند سازان را به بازیکنان و قهرمانان سخت تر می کند. دلیل دیگر بودجه ای است که برای ساخت مستند ورزشی با وجود سفر های خارجی باید فراهم شود. به همین جهت مستند ساز و هم چنین متولی ورزشی کمتر به سمت ساخت فیلم های ورزشی می روند. ما نیز با مراجعه و همراهی آقای “کرده” گزارشگر محترم والیبال ریسک کردیم و این فیلم را ساختیم.
این تهیه کننده ادامه داد: در بعد محتوایی ما خواستیم الگویی را به فدراسیون های دیگر پیشنهاد دهیم. مدیریت والیبال کشورِ ما از ثبات بیشتری برخوردار بوده به طوری که بعد از انقلاب در کل ۲ مدیر به خود دیده است که مرحوم”یزدانی خرم” ریل گذاری و استعداد یابی از روستا ها و شهرستان ها را انجام دادند و سپس آقای “داورزنی” تحویل گرفتند و تا مقطع بزرگسالان اداره نمودند و جابجایی در آن ساختار از رئیس تا دبیر روی نداده است. این الگوی خوبی برای فدراسیون های دیگر است و خیلی از فدرسیون های موفق داریم که می شود مستند ورزشی در آن ها ساخت.
“مشکور” در مورد روند تولید و مراحل کار گفت: پژوهش را با وجود مبحث آرشیو یابی ورزش والیبال کشور که بسیار آرشیو ویژه ای بود، طی ۲ تا ۳ ماه به انجام رساندیم. ۵ تا ۶ ماه تنها هماهنگی با بازیکنان زمان برد. پروژه “رویای بزرگ” ۴ ماه پروسه تولید را به خود اختصاص داد. برای تصویربرداری با هماهنگی سخت تجهیزات در شهرستان ها به چهار استان تهران، گنبد، مشهد با حضور تیم باشگاهی آقای “محمد موسوی” و یزد که ۲ تیم باشگاهی داشتند سفر نمودیم. ۱۷ ماه تولید زمان برده است که تا اسفند ماه بعد از ۱۸ ماه مرحله صداگذاری و اصلاح رنگ به اتمام می رسد و شاهد یک نسخه با کیفیت خواهیم بود. بر روی این نسخه موجود با وجودی که تلاش نمودیم برای مخاطب از سطح استانداری برخوردار باشد اما هنوز صداگذاری و اصلاح رنگ انجام نگرفته است. حدس بنده این است که مستند “رویای بزرگ” حتی انتظار ورزشکاران و والیبال دوستان حرفه ای را برآورده می کند و امیدوارم با اقبال مخاطبان نیز روبرو شود و یک مستند ورزشی عالی ببینند.
” محمدی واله” در همین رابطه افزود: در پروسه اعتماد سازی با بازیکنان، بنده خیلی در مقام تهیه کننده پیگیر بودم و جایی نبود از وزارت ورزش تا کمیته المپیک و فدراسیون مراجعه ننموده باشم اما با یک بی تفاوتی و بی اهمیتی در موضوع مواجه شدم. ما آن نسل طلایی والیبال کشور در دهه های مختلف را مقابل دوربین آوردیم که از “مهدی مهدوی”، “امیر غفور”، “محمد موسوی”، “فرهاد قائمی” نام می برم. تنها “سعید معروف” علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته در تماس های تلفنی و پیگیری های فدراسیون و با وجود این تعداد علاقه مند و هوادار بی شماری که دارند، مایل نبودند در خصوص والیبال کشور، آن هم در یک فیلم مستند ورزشی که سیر پیشرفت این رشته را نشان می دهد، صحبتی داشته باشند. برای اکران و تماشای مستند “رویای بزرگ” در جشنواره سینما حقیقت بنده با ارسال دعوت نامه، از رئیس فدراسیون، والیبالیست ها و مسئولین بسیار تلاش داشتم که تشریف بیاورند اما در خلال مسابقات حضور داشتند ضمن این که سانس های اکران در ساعت ۱۳ روز سه شنبه و شب یلدا مناسب نمایش یک مستند ورزشی نبود.
وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود یادآور شد: اگر تا به حال مستند ورزشی ساخته شده است به ورزش نپرداخته اند بلکه به زیر متن هایی دور از ذهن ورزشکاران پرداخته شده است. ما سعی نمودیم رویا هایی که والیبالیست ها از دوران نوجوانی تا صعود به المپیک آن هم پس از ۵۲ سال آرزو دارند، این شاخص های استاندار کار گروهی را با محتوای قابل تامل به تصویر بکشیم. در فرم نیز بداعت و تازگی داریم چون سعی نمودیم به شکل تولیدی، زیست بازیکنان را نشان دهیم و کمتر در گونه کلاسیک چنین مستندی دیده ایم. بیشتر به صورت رئال یا پوشش مسابقه بوده است.
وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: نیامدن بازیکنان مقابل دوربین، مهم ترین چالش تهیه کنندگان است. روزی من روبروی فدراسیون روی زمین نشستم و نا امید شدم. بازیکنان روزی قطر، روزی دیگر امارات و در جام باشگاه ها حضور داشتند، جلوی دوربین نمی آمدند. در صحبت با آقای “کرده” خدمت ایشان گفتم به هر شکل ممکن این فیلم باید ساخته شود و ایشان بدون هیج گونه چشم داشتی لطفی که به ما داشتند این بود که شخصا با بازیکنان تماس گرفتند. چالش دیگر هزینه ساخت مستند است که متاسفانه در چشم مدیران، فیلم مستند، تسهیل گر نیست.
این تهیه کننده جوان در اشاره به اهمیت ارتباط فیلم سازان جوان با سینمای بین الملل خاطرنشان ساخت: با توجه به این که یک مستند ورزشی ساختیم که می تواند پرطرفدار باشد آن هم با حضور بازیکنان جهانی هم چون “محمد موسوی” که دنیا او را با نام “هیرو” می شناسند و چندین بار کاپ مدافع جهان را در اختیار دارد، یک لیست ابتدایی از جشنواره ها آماده نمودیم و مرحله به مرحله پیش می رویم. رونمایی فیلم نیز احتمال دارد بهمن ماه و در پایتخت والیبال ایران گنبد یا ارومیه خواهد بود. مستند بسیار اثر گذار است. جشنواره سینما حقیقت هم خانه مستند سازان محسوب می شود و بر روی حرکت محکم مستند سازان هم تاثیر می گذارد و خوشحالم که تداوم دارد. برگزاری جشنواره سینما حقیقت ما را سر زنده و با امید نگه می دارد.
“مشکور” کارگردان در همین ارتباط گفت: سال گذشته بعد از موفقیت مستند “عملیات دماوند” در جشنواره شانزدهم سینما حقیقت، پیشنهاد های بسیاری به بنده برای ساخت فیلم شد. بنده نیز موضوعاتی را انتخاب می کنم که تجربه جدیدی به همراه بیاورد. هنوز در حال آموختن هستم و با حساسیت ساخت مستند های بعدی را پی می گیرم.
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ 27 آذر ماه تا 2 دی ماه ماه 1401 به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیسارسو در حال برگزاری است.
| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا
| عکس از: الهام سادات روئین تن