به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، این کارگاه که با حضور تعدادی از سازندگان مبتدی و پیشرفته ساز کمانچه برپا شد در ابتدا با مبحث شناخت چوب و انواع آن آغاز شد.
بیاض امیر عطایی پس از توضیحات اولیه درباره ساختمان و ساختار ساز کمانچه و بیان جزییات پیرامون انوع چوبهای مورد استفاده در نواحی مختلف این ساز، تفاوتها و شباهتهای چوبها را بیان کرد. او در مرحله بعد به نواقصی که در قدیم در ساخت این ساز وجود داشته اشاره کرده و درباره اصلاحات این موارد توضیح داد.
این سازنده پیشکسوت کمانچه در تمامی مراحل تدریس خود به تاثیر حس و عشق در ساختن ساز تاکیده کرده و این شغل را صرفا نجاری ندانست و در این باره گفت: ساز یحیی تکرار ناپذیر است چرا که شخصی مانند یحیی با آن میزان از عشق در ساخت ساز دیگر تکرار نشد..
امیر عطایی در مورد جنس، نوع و قطر پوست و تاثیر مستقیم آن بر صدادهی ساز جزییاتی را مطرح کرده و سپس به انواع سیم و موارد مربوط به آن اشاره کرد.
بخش عمده ای از کلاس این سازنده ساز به اندازه های دقیق در جزییات ساخت ساز و ابزار مرتبط و تاثیر این موارد بر نوع صدادهی ساز، نرم بودن یا تیز بودن صدا اختصاص پیدا کرد.
این استاد پیشکسوت به نکات مربوط به رگلاژساز و اقسام ریزهکاریها در این باره اشاره کرده و آن دسته از نکاتی را که باعث راحتی نوازنده جهت تمرین هرچه بیشتر با این ساز می شود را مطرح نمود.
تمرین، ممارست و خستگی ناپذیری و تمرکز بالا در ساخت ساز مهم ترین عوامل برای موفقیت چشمگیر در این عرصه از نظر امیر عطایی بوده و تاکید کرد کسانی که علاقه مند به ادامه این راه هستند از تجربه های بسیار و حتی زمین خوردن ها نباید بهراسند.
بخش دوم کلاس با پرسش و پاسخ های های هنرجویان حضوری و مجازی با استاد بیاض امیرعطایی پیرامون مباحثی از قبیل: برطرف کردن صداهای اضافه در ساز، انواع قالبهای کاسه و روشهای تهیه آن، شیوه ایجاد الگوی ترک و مواد و ابزار همراه شد.