سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۱۷ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 9 ذی‌الحجه 1446
  • و : Saturday, 7 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

0

سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما!

  • کد خبر : 42607
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۸:۴۰
سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما!
آنچه این مینی سریال را علاوه بر محتوای تامل برانگیز و غافلگیر‌کننده‌اش متمایز می‌کند، فرم و تکنیک به کار برده شده در آن است.
سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر*: آنچه این مینی سریال را علاوه بر محتوای تامل برانگیز و غافلگیر‌کننده‌اش متمایز می‌کند، فرم و تکنیک به کار برده شده در آن است. نوجوانی دارای ۴ اپیزود تنش‌زا و نفسگیر است که هر قسمت آن تک‌نما یا وان شات (بدون کات یا قطع) با مهارت تمام فیلمبرداری شده است.این نوع سبک از فیلمبرداری بیشتر در خدمت آن است که مخاطب داستان

را به صورت واقع‌گرایانه تماشا کند.
نوجوانی دست روی موضوعات حساسی چون منوسفیر (مجموعه‌ای از وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها و انجمن‌های آنلاین است که برخی از اشکال خصومت با زنان و زن‌ستیزی را به صورت اغراق‌آمیز ترویج می‌دهند)، مردانگی سمی، اندرو تیت (کیک‌بوکسور حرفه‌ای امریکایی- بریتانیایی که سبک زندگی بسیار مردانه و لاکچری را ترویج می‌دهد)، اینسل‌ها (زن‌ستیزی و ‌نژاد‌پرستی) و تاثیرات شبکه‌های اجتماعی گذاشته است.
روایت فیلمساز اگر جسارت او در استفاده از تکنیک سکانس‌-پلان را نداشت شاید این‌قدر گیرا نبود. در چنین روایت‌هایی معمولاً یک محور نامرئی در ذهن کارگردان و گروه فیلمبرداری شکل می‌گیرد تا نقاطی را برای ورود به دنیای هر کاراکتر باز کند. کارگردان در فیلم نقطه‌ی جوش هم نشان داد که چگونه این محور نامرئی را می‌توان در لوکیشن خود پیدا کند. در این اثر نیز گویی در هر قسمت مخاطب با راهروها و سالن‌هایی مواجه است که هم باعث حفظ فاصله‌ی دوربین از کاراکترها می‌شوند و هم جایی را برای مانور دوربین می‌گذارند تا در چرخش‌های مقطعی و نرم مخاطب را به سوی دیگر ماجرا ببرد. از سوی دیگر استفاده از استیدی‌کم در این روایت باز هم نشان از ذکاوت کارگردان دارد. او به‌راحتی می‌توانست در طول هر کدام از این یک ساعت‌ها دوربین را روی شانه‌ی فیلمبردار قرار دهد و تنش را با لرزش قاب بیشتر کند.
پرداختن به مسائل نوجوانان، یکی از موضوعات محبوب سینماگران در سال‌های اخیر است. علاقه نوجوانان به تماشای فیلم و سریال کمپانی‌های سینمایی را مجاب کرده است تا بخش زیادی از انرژی و هزینه را به تولید آثاری اختصاص بدهند که قهرمان یا نقش اصلی داستان آن‌ها، نوجوانان باشند. سریال «نوجوانی» یکی از این آثار است که انتشار آن سر و صدای زیادی به پا کرده است. اثری که تلاش می‌کند با بهره گرفتن از تکنیک‌های تازه و نمایش اتصال انکارناپذیر جهان بزرگسالان و نوجوانان، تصویری متفاوت را از دوره نوجوانی به تصویر بکشد.
سریال شروع طوفانی و درگیرکننده‌ای دارد. کارگردان در زمانی کمتر از 10 دقیقه، تمام آنچه را که مخاطب برای دنبال کردن داستان به آن نیاز دارد، به او معرفی می‌کند. متهم قتل، اوضاع و احوال ظاهری زندگی‌اش، خانواده‌اش، کارآگاهان پرونده و نهایتاً دختربچه‌ای که طی ماجرای شب گذشته، کشته شده است. پیرنگ داستان در این نقطه آغاز و در این نقطه به پایان می‌رسد. اما هدف کارگردان از ادامه دادن به سریال، نمایش مقصران احتمالی یک قتل و نقش کوچک و بزرگ هریک در ارتکاب جرمی است که توسط پسری 13 ساله اتفاق می‌افتد. از این حیث «نوجوانی» اثر مهمی محسوب می‌شود و یادآور کتاب بررسی یک پرونده قتل از میشل فوکو است. فوکو در آن کتاب پس از تعریف مختصر ماجرای قتل، به سراغ آدم‌های مختلف می‌رود و در قالب یک مستندنگاری، نقطه نظراتشان را درباره قاتل و قربانی بیان می‌کند. کارگردان «نوجوانی» هم با دوربین‌اش مدام به دنبال جست‌وجوی آدم‌های متفاوت، پیوند برقرار کردن با ماجرا و نمایش دادن قضاوت و واکنش آنهاست.
دوربین فیلم، دوربین هوشمندی ا‌ست و به خوبی می‌تواند انتظارات نویسنده و کارگردان را برآورده کند. در قسمت اول و میان شلوغی اداره پلیس، دوربین راوی کارگردان مدام با مکث روی چهره آدم‌ها و سپس نشان دادن چشم‌انداز مقابلشان، مخاطب را از نوع نگاه آن‌ها به داستان مطلع می‌کند و از این امکان استفاده می‌کند تا هربار از زاویه کسی، قاتل را نشان بدهد. فیلمبردار باوجود ازدحام زیاد در مدرسه و اداره پلیس، زاویه ‌دید را گم نمی‌کند و باعث می‌شود سریال در دو قسمت نخست، ضرب‌آهنگ درست و فکر شده‌ای داشته باشد. در نیمه اول سریال کارگردان از تکنیک تغییر راوی، فقط برای جابه‌جا کردن تصاویر بهره نمی‌گیرد؛ بلکه می‌تواند با این جابه‌جایی داستان را پیش ببرد و جزئیاتی را افشا کند. اتفاقی که در نیمه دوم سریال نمی‌افتد و باعث می‌شود دو قسمت پایانی جذابیت خود را تا حد زیادی از دست بدهند و علیه فرم تعریف شده اثر رفتار کنند.
هرقسمت از سریال نوجوانی در یک تک برداشت ضبط شده است و همچنین استفاده حداقلی از عناصر ساخت فیلم مانند تدوین و موسیقی باعث شده تا کارگردان وفاداری خود به واقعیت و مستندنگاری تصویری را نشان بدهد.
مکان‌هایی مانند اداره پلیس و مدرسه دارای آدم‌های گوناگونی است که وفورشان به کارگردان کمک می‌کند تا بتواند واکنش جمعی افراد به حوادث را روایت کند و دستش برای تغییر راوی باز باشد. اما به ناگهان از این فضا جدا می‌شود و یک اپیزود را به گفت‌وگوی نوجوان متهم به قتل با یک روان‌پزشک اختصاص می‌دهد. کسی که اگر همه‌چیز مطابق قبل بود، باید با حضور پررنگ خود، بار غیاب دیگران را به دوش می‌کشید و همچنین افشاگری‌های تازه‌ای را پیش روی مخاطب می‌گذاشت. گرچه در ابتدای این قسمت گفته می‌شود که هفت ماه از زمان دستگیری جیمی گذشته است و این تعجب‌برانگیز است؛ چرا‌که افرادی که حرف‌هایشان در قسمت‌های قبل پرونده را پیش برده است و همچنین دو کارآگاه داستان ر‌ها می‌شوند و این اولین قدم برای جدایی خودخواسته سریال از مخاطب است.
به هر حال حتی اگر این تکنیک روشی برای پافشاری بر موضوع گذر زمان و حل نشدن بحران‌های قتل است، به نظر درست اجرا نمی‌شود. روان‌پزشک داستان برخلاف دیگران نسبتی با موضوع برقرار نمی‌کند و برای جبران این نقصان تلاش می‌کند تا متهم را قانع کند که واقعیت را تعریف کند. ترفند زن روان‌پزشک زمان زیادی از داستان را به ارائه پیشینه‌های روزمرگی در خانواده جیمی اختصاص می‌دهد؛ آن هم در زمانی که بیش از هروقت دیگری مخاطب منتظر تغییر مسیر داستان از طریق حضور روان‌پزشک است. درنهایت حرف‌هایی ‌زده می‌شود و پسرک مدام خود را بی‌گناه معرفی می‌کند و وقتی در اپیزود پایانی پدر جیمی به ارتکاب قتل توسط پسرش اعتراف می‌کند، حضور روان‌پزشک و حرف‌های جیمی بیشتر از هرزمان دیگری بی‌اهمیت جلوه می‌کند و باعث سقوط سریال می‌شود.
زیاده‌روی پدر و مادر جیمی و همچنین کارآگاهان در بیان نقش خود در انجام این قتل از دیگر مسائلی است که می‌شد نویسنده و کارگردان برای طبیعی درآمدن آن بیشتر وقت بگذارند و برای طبیعی بودن این سکانس‌ها صرفاً به تک برداشت بودن آن‌ها و استفاده از صدای محیط بسنده نکنند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=42607
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 243 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.