سینمایی نیوز- کارگردان مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» معتقد است با وجود اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر به دیده شدن آنها در فضای رسانهای بزرگ و پررونق کمک میکند.
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نیما مهدیان کارگردان مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده و به بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است درباره این حضور گفت: جشنواره فیلم فجر نگاهی کلی به تمام قالب های سینما دارد، این جشنواره بزرگترین رویداد سینمای داستانی کشور است که در اذهان عمومی نیز اهمیت آن نقش بسته است.
او ادامه داد: جشنواره فیلم فجر، همانطور که از نامش پیداست، باید جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی باشد و امیدوارم که با همین سیاست و ریلگذاری پیش رود. این جشنواره برای همه فیلمسازان است و در هر بخشی از آن تنها داوری و قضاوت را نمیبینیم بلکه اتفاقی بزرگتر یعنی ریلگذاری برای یک سال آینده سینمای ایران اعم از داستانی، مستند و فیلم کوتاه را در آن شاهد هستیم.
مهدیان درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» در کنار جشنواره فیلم فجر بیان کرد: حضور در جشنواره فیلم فجر افتخار بزرگیست تا در کنار فضای رسانهای موجود دیده شویم. حامیان سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر امسال حامی مستندسازان هستند که باعث دیده شدن، قوت قلب و جذب اسپانسرهای بعدی میشود. البته جشنواره «سینماحقیقت» برای ما مستندسازان حال و هوای دیگری دارد؛ فضای آن حرفهایتر است و به دیده شدن، نقد شدن و یاد گرفتن فیلمساز بسیار کمک میکند.
کارگردان مستند «میراث ناپدری» درباره حضور فیلمش در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: نسبت به جشنواره «سینماحقیقت» و انتخاب داوران آن شوکه شدم؛ نقدهای مثبت بسیاری درباره مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» نوشته شد که بسیاری از آنها بر جذب مخاطب توسط فیلم تاکید داشتند، این فیلم 2 سال و نیم پژوهش و بازسازی مستند داشت اما در هیچ بخشی نامزد نشد که برای من بسیار عجیب است. اگر بیننده این فیلم را به همراه خانواده ببیند، باتوجه به مضمون کمدیای که دارد، برایش جذاب خواهد بود.
مهدیان در انتقاد از سانس اکران فیلم «آن مرد با اتوبوس آمد» در جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: اکران فیلم ساعت چهار بعد از ظهر در شلوغترین محله تهران باعث دیده نشدن فیلم میشود، سه نفر از مهمانان من که اعضای شورای شهر تهران بودند نیز به اکران این فیلم نرسیدند.
این کارگردان تاکید کرد: مخاطبان سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی کمتر است اما با انتخاب موضوع و ژانری درست که ساختاری همهفهم و خوش ریتم داشته باشد، میتوانیم مخاطب را جذب کنیم، تجربه موفق بسیاری نیز در اکران مستند داشتهایم.
او تصریح کرد: درحال حاضر آثار به سه دسته تقسیم میشوند؛ مستندهایی جشنوارهای که توسط قشر خاصی دیده میشوند، مستندهایی که میخواهد از آرمانهای انقلاب دفاع کنند اما باتوجه به کلیشهای بودنشان، طیف خاصی را بهعنوان مخاطب دربر میگیرند و دسته آخر مستندهایی هستند که به جایی وابستگی ندارند و سعی میکنند حرف خود را بزنند. رویدادهایی مثل جشنواره «سینماحقیقت» به اینگونه فیلمسازان مستقل کمک میکنند.
کارگردان مستند «خانه سرخ» در پایان درباره دیگر آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: همه فیلمهای حاضر در جشنواره از فیلترهایی گذشتهاند و از استانداردهای فنی کامل برخوردار هستند.