سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۷ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 شعبان 1446
  • و : Wednesday, 5 February , 2025 می باشد
کل 9476 امروز 0

خبر فوری

۲۸ اجرای موسیقی پاپ (مردم‌وار) به روی صحنه می رود روزی که پای مولوی و لاک‌پشت به سینمای رسانه باز شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ سانس‌های فوق‌العاده چهارمین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد سانس فوق‌العاده جزو رای گیری آرا مردمی نیست آغاز اکران فیلم‌های جشنواره ۴۳ برای معلولان جسمی نگاهی به ۴۲ دوره عکس و پوستر سینمای ایران ۱۵ فیلم برگزیده نگاه مردمی در سومین روز جشنواره اجرای ۱۵ گروه‌موسیقی اقوام در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حضور پررنگ اجتماعی‌ها و دیدار سیاسیون با «اسفند» سانس‌های فوق‌العاده سومین روز فیلم فجر چهل‌وسوم اعلام شد بهرام رادان از هیات داوران جشنواره فیلم فجر ۴۳ خارج شد داورهای بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معرفی شدند انتخاب برگزیدگان جشنواره بین المللی موسیقی فجر با دقت و توجه به استعدادها اعلام جزییات اولین جلسه بررسی سند ملی موسیقی در معاونت امور هنری رسانه‌ها در فجر ۴۳؛ حضوری پررنگ‌تر از همیشه روزی برای افتتاح انیمیشن تا یک سایکودرام آنتیک ۹ فیلم در دومین روز جشنواره فجر ۴۳ به سانس فوق‌العاده رسیدند چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت آغاز بلیت فروشی استانی جشنواره فیلم فجر ۴۳ از ۱۰ صبح روز ۱۴ بهمن ماه نوازنده برجسته ویولنسل جهان به روی صحنه می‌رود استان هرمزگان میزبان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران شد / آغاز یک تلاش مهم برای توسعه شبکه شهرهای هنر معرفی نامزدهای بخش نمایش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر ۴۳ برنامه نمایش سینماهای مردمی در دومین روز جشنواره جوانان در این دوره از جشنواره خوش درخشیدند شبِ دیدار با رئیس‌جمهور عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ در اولین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟ استقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم فجر ۴۳ «گوزن‌های اتوبان» و «موسی کلیم‌الله» به سانس فوق‌العاده رسیدند انتشار جدول نمایش چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در سینما سپیده «آنتیک» به سانس فوق‌العاده رسید نامزدهای بخش نمایش‌های خیابانی تئاتر فجر معرفی شدند معرفی نامزدهای بخش ‌«بعلاوه فجر یک» تئاتر فجر اصلاح و تغییر رفتار در جامعه نیازمند کار فرهنگی و تلاش مداوم است اعلام جزییات اختتامیه جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت گزارش نهمین روز از جشنواره چهل‌وسوم تئاتر فجر برگزیدگان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند شور و شوق سینمایی جزیره ایرانی همزمان با چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز اکران‌های سینمای رسانه فیلم فجر ۴۳ با «صیاد» از ساعت ۱۰ صبح ۱۲ بهمن لیلی عاج اولین مهمان «سینما بانو» فصل جدید «سینما ملت» روی آنتن می‌رود شبِ بازیِ داوران جشنواره‌ فیلم فجر مجال بازتعریف پایگاه اجتماعی سینما با تکیه بر نسبت‌آفرینی میان سینماگران و سیاست‌گذاران سینمایی ا‌ست رضایی: معاونت هنری تبدیل به سیاستگذار رویدادهای هنری می‌شود جزئیات ویژه برنامه «هفت» در جشنواره فیلم فجر رییس و اعضای شورای سیاستگذاری سی‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند فیلم‌سازان کوتاه فجر میهمان «برش کوتاه» می‌شوند جزییات اکران فیلم‌های کوتاه در چهل‌وسومین جشنواره فجر سینماسیار «انجمن» حامی «تجلی اراده ملی» در ابوموسی

4
به بهانه اختتامیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان

سینمای کودک؛ در محاق غربت

  • کد خبر : 35455
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۵۰
سینمای کودک؛ در محاق غربت
حال سینمای کودک خوب نیست و نیازمند تزریق خون تازه است.
محمدرضا دلیر*- جشنواره فیلم کودک و نوجوان، رویداد سینمایی است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون طی ۳۵ دوره برگزار شده است. برگزاری این محفل فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده و ۲۱ دوره آن درشهر اصفهان، ۶ دوره در تهران، ۵ دوره در شهر همدان و یک دوره در شهر کرمان برگزار شده است.
دوره های ۳۳ و ۳۴ این جشنواره نیز بدلیل شرایط متاثر از پاندومی کرونا در کشور به طور همزمان در تهران و اصفهان و در قالب مجازی برگزار شد و فقط فیلم های بلند سینمایی در یک سالن در تهران و اصفهان بارعایت پروتکل های بهداشتی به نمایش در آمدند. همچنین این جشنواره های بین المللی در طول ۳۵ دوره برگزاری، ۱۹ دوره درمهرماه ،۶ دوره در بهمن ماه، ۳ دوره در آبان ماه، ۳ دوره در شهریور ماه، ۲ دوره در مردادماه برگزار شده است.
جشنواره فیلم کودک و نوجوانان از اولین تا پنجمین دوره برگزاری زیر چتر جشنواره فجر بود. اگرچه از دوره سوم به این سو هویت مستقل خود را به مرور شکل بخشید. با این حال ششمین جشنواره کودک و نوجوان هویتی مستقل یافت و به دبیری علیرضا شجاع نوری از تاریخ سیزدهم تا بیستم آبانماه ۱۳۶۹ در شهر اصفهان برگزار شد.
در تمام سال‌های برگزاری ۳۵ دوره جشنواره، اعتبار این رویداد مهم رابطه ای دوسویه به میزان رونق سینمای کودک در کشور داشته است. هر چقدر موضوع تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان برای مدیران و فیلم سازان کشور مهم بوده است، جشنواره و سینمای کودک پرقدرت و صاحب نفوذ در سالن‌های سینما داشتیم و بالعکس هر زمانی که سینمای کودک ضعیف شده، نشان دهنده نگاه های حداقلی به دنیای کودکان بوده ایم. در نگاهی کلی می‌توان این
جشنواره را همچون نبضی برای سلامت فرایندهای تولید محتوای ویژه کودکان و نوجوانان در کشور داشت.
فیلم های سینمای کودک و نوجوان همواره موضوع قابل بحثی در سینمای ایران بوده و هست. با وجود استقبال و علاقه ای که مخاطبان به این دسته از فیلم‌ها نشان می دهند کمتر دیده ایم که فیلمسازی علاقه داشته باشد در این ژانر دست به تولید بزند؛ آن دسته از فیلمسازانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند مورد هجمه قرار می گیرند!
از منظر بين المللي و سیاسی، حکومتی که رشد و تعالی در جامعه خویش را در نظام الویت هایش قرار می دهد ناگزیر است توجه ویژه ای به مساله تربیت نسل داشته باشد و برای آن برنامه ریزی کند. امروزه بخش مهمی از دنیای کودکان توسط انیمشین ها، فیلم و سریال های مختلف احاطه شده است.
محدودیت های تماشا هم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است. کودکی که تا چند سال پیش برای تماشای انیمیشن باید منتظر می شد تا در ساعت خاصی انیمیشن مورد علاقه اش را صرفا از قاب تلویزیون تماشا کند حالا بدون هیچ محدودیت زمانی، مکانی در یک قاب چند سانتی متری مثل گوشی همراه می تواند وارد دنیای سینما شده و به تماشای دوست داشتنی هایش بنشیند.
در سال‌های اولیه بعد از انقلاب اسلامی سینمای کودک و نوجوان بواسطه جنبه های تربیتی و تاثیر گذاری اش بر تربیت نسل های بعدی انقلاب مورد توجه قرار گرفت. البته سینما به شکل کلی در سال‌های اول بعد از انقلاب یعنی اواخر دهه پنجاه دوران افول را می گذراند اما با از سرگیری ساخت و ساز سینمایی، فیلم‌هایی هم به شکل جسته و گریخته برای کودکان و نوجوانان ساخته می شدند که عموما سرمایه گذار و تهیه کننده اصلی این فیلم ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.
یکی از فیلم‌هایی که کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همکاری با کارگردان بزرگ و موج نوی آن روزها یعنی داریوش مهرجویی ساخت، حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق نام داشت. فیلمی که در سال ۱۳۵۹ ساخته شد و کل داستانش در مدرسه ای می گذشت که ما به ازایی از جامعه بود. فیلم توقیف شد و در نهایت با سانسور فراوان در سال ۱۳۶۷ به نمایش در آمد.
با وقوع جنگ تحمیلی فیلم های کودک و نوجوان هم طبیعتا مایه های جنگی به خود گرفتند. ازجمله اولین فیلم های این چنینی که با فضایی جنگی ساخته شد، حصار به کار گردانی حسن محمدزاده بود. فیلمی که داستان نوجوان ده ساله را تعریف می کند که در غیاب پدرش که به جبهه رفته، برای نجات مادر بیمارش تلاش می کند.
در نهایت باید گفت سینمای کودک همیشه مهم بوده است و در دنیا هم برای آن برنامه ریزی زیادی دارند، سینمای کودک نیازی مبرم برای هر جامعه ای هست و نباید خیلی ساده از کنار آن عبور کرد. آثار تولیدی در سینمای کودک و نوجوان محدود است اما همین آثار محدود فقط در جشنواره ها اکران می شود و کمتر در اکران عمومی به نمایش گذاشته می شوند.
حال سینمای کودک خوب نیست و نیازمند تزریق خون تازه است.
* (منتقد و پژوهشگر سینما )
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35455

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.