سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9920 امروز 8

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

0
نشست تخصصی اقتباس در سینمای ایران؛

ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی

  • کد خبر : 42212
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۸:۴۴
ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی
نشست تخصصی «اقتباس از ناداستان‌ها و حکایت‌های ملی و بومی ایران و اقتباس از متون دینی» با حضور مهرزاد دانش، پژوهشگران، فیلم‌نامه‌نویسان و علاقه‌مندان حوزه سینما روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سرای ادبیات سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. این نشست به بررسی ظرفیت‌های اقتباس از منابعی چون متون کهن، سفرنامه‌ها، حکایت‌ها و گزارش‌های تاریخی در تولید آثار سینمایی و نمایشی اختصاص داشت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در آغاز این نشست، مهرزاد دانش با تأکید بر اهمیت اسناد و متون ادبی کهن در فرآیند تولید آثار نمایشی، اظهار داشت: بسیاری از فیلم‌سازان بزرگ جهان آثار دراماتیک خود را بر پایه منابع غیرروایی مانند سفرنامه‌ها، گزارش‌های تاریخی، اطلس‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها و حتی اخبار روز خلق کرده‌اند. اقتباس، صرفاً به معنای بهره‌گیری از آثار داستانی نیست.

وی در ادامه، به نمونه‌هایی از سینمای جهان اشاره کرد و گفت: فیلم‌هایی چون نجات سرباز رایان و شبکه اجتماعی، هر دو از دل اسناد واقعی و گزارش‌های خبری شکل گرفته‌اند و با افزودن عناصر دراماتیک، به آثاری سینمایی بدل شده‌اند که توانسته‌اند مخاطب را به‌خوبی با خود همراه کنند.

دانش سپس به سفرنامه ناصرخسرو پرداخت و با اشاره به حکایتی ساده در آن، توضیح داد که چگونه می‌توان هسته‌ای دراماتیک از این دست متون استخراج کرد. وی گفت: برای مثال، حکایت سقوط پسری در چاهی به دنبال حمله دزدان و تلاش پدر برای نجات او، در عین سادگی، سرشار از ظرفیت‌های روایی و دراماتیک است؛ از عشق پدرانه و ترس، تا کشف نمادین یک تمدن در اعماق زمین.

وی این داستان را قابل تبدیل به یک فیلم‌نامه کوتاه دانست و افزود: در پرده اول، می‌توان رابطه عاطفی میان پدر و پسر را نمایش داد؛ در پرده دوم، حادثه سقوط و بحران را به تصویر کشید؛ و در پرده سوم، با فرود پدر به دل تاریکی و کشف آب زلال، استعاره‌ای از «گنج در دل تاریکی» ارائه کرد؛ مفهومی که نماد تمدن، آگاهی یا امید می‌تواند باشد.

در ادامه این نشست، حکایتی از گلستان سعدی نیز به‌عنوان نمونه‌ای از متون کلاسیک با ظرفیت اقتباس بررسی شد. دانش در این بخش از سخنان خود، با اشاره به حکایت غلامی که مورد ستایش قرار می‌گیرد، پیشنهاد داد این داستان در قالبی معاصر بازآفرینی شود. او پیشنهاد کرد که این غلام می‌تواند به شخصیت جوان و باهوشی چون «فرید» یا «کامبیز» بدل شود که در کشاکش انتخاب میان سه شخصیت مدعی بلاگری معنوی، مدیر خیریه‌ای مذهبی و سخنران انگیزشی در نهایت انسانی ساده و بی‌ادعا را برای واگذاری مال خود انتخاب می‌کند.

وی گفت: روایت، لزوماً آن چیزی نیست که به‌طور مستقیم در قالب داستان آمده باشد. در بسیاری از متونی که ظاهراً ساختار داستانی ندارند، بذرهایی از درام نهفته است که می‌توان با بازخوانی خلاقانه، آن‌ها را به روایت‌های سینمایی بدل کرد.
به باور وی، نگاه صرفاً کلاسیک به داستان‌پردازی موجب نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود در متون بومی، تاریخی و حتی زندگی روزمره می‌شود. در همین راستا، دانش دوباره به سفرنامه‌ها بازگشت و گفت: «این متون در نگاه نخست، صرفاً گزارش‌های توصیفی‌اند، اما در لایه‌های زیرین خود، حامل خرده‌روایت‌هایی‌اند که مؤلفه‌هایی چون گره، تعلیق، کشمکش و عاطفه را در خود دارند.

وی داستانی از سفرنامه ناصرخسرو را مثال زد که در آن، پسرکی به چاه می‌افتد و پدرش در پی نجات او به دل زمین فرو می‌رود. دانش تأکید کرد که این روایت، با وجود ظاهر شفاهی و بی‌ساختار، به‌سادگی قابلیت تبدیل به یک فیلم‌نامه را دارد و افزود: می‌توان آن را در سه پرده نوشت و عنصر آب زلال در عمق زمین را به‌مثابه کهن‌الگوی امید و کشف تعبیر کرد.

در ادامه، حکایت دیگری از گلستان، درباره غلامی که نذر می‌کند دارایی‌اش را به نیکان ببخشد اما از سوی زاهدی مورد اعتراض قرار می‌گیرد، مورد بررسی قرار گرفت. دانش گفت: «این حکایت تنها یک طنز اجتماعی نیست، بلکه نوعی مواجهه با تظاهر، نفاق و فرصت‌طلبی در لباس زهد است.

وی افزود که این روایت می‌تواند در بستر امروز، داستان تاجری موفق را شکل دهد که تصمیم به کمک دارد اما در مسیرش با مدعیان ظاهرالصلاحی روبه‌رو می‌شود که در حقیقت به‌دنبال منافع شخصی‌اند. تنها فرد نیک‌سرشت کسی است که بی‌ادعا، در حاشیه فعالیت می‌کند.

 

او تأکید کرد که بازآفرینی، برخلاف بازنمایی، به معنای بازسازی خلاقانه، تعمیق شخصیت‌ها، برجسته‌سازی گره‌ها و به‌روزرسانی فضا و موقعیت است.

دانش در بخش دیگری از سخنانش، به ظرفیت‌های دراماتیک قرآن اشاره کرد و بیان داشت که با وجود ساختار غیرخطی آن، داستان‌هایی چون روایت حضرت یوسف از ابتدا تا انتها ساختاری منسجم دارند. همچنین با ترکیب آیات درباره حضرت موسی، می‌توان به درامی پرکشش رسید که شامل قتل، فرار، تبعید، بازگشت و رودررویی با قدرت است.

وی گفت: چنین پروژه‌هایی نیاز به جسارت دارند. نویسنده باید بتواند از متن فاصله بگیرد، آن را تحلیل و بازسازی کند و در نهایت، روایت تازه‌ای بیافریند که هم ریشه در فرهنگ ما دارد و هم برای مخاطب امروز قابل فهم است.

در ادامه، به نمونه‌های موفق اقتباس در سینمای جهان اشاره شد. فیلم شبکه اجتماعی که برگرفته از کتابی غیرداستانی درباره فیسبوک است، با تأکید بر انگیزه‌ها و درگیری‌های شخصی، بدل به روایتی سینمایی شده است. همچنین نجات سرباز رایان، از دل خاطرات شفاهی سربازان خلق شده است.

دانش همچنین از فیلم Kwaidan در سینمای ژاپن نام برد؛ اثری اقتباسی از افسانه‌ها و روایت‌های شفاهی که با قاب‌بندی‌های دقیق و نورپردازی خاص، داستان‌های فولکلور را به تجربه‌ای سینمایی بدل کرده است. در اپیزود معروف «زن برفی»، مردی در برف گرفتار می‌شود و موجودی فراانسانی جان او را نجات می‌دهد؛ مشروط بر اینکه راز او را فاش نکند.

در سینمای ایران نیز به گفته وی، فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی از دل یک خبر ساده الهام گرفته شده است. فرهادی با افزودن لایه‌های اجتماعی، فشار رسانه‌ای و کشمکش‌های درونی، آن را به روایتی پیچیده درباره مفهوم نیکی در عصر قضاوت عمومی بدل کرده است.

در پایان، دانش تأکید کرد که آنچه فیلمنامه‌نویس را در این مسیر یاری می‌دهد، تنها تسلط بر ساختار دراماتیک نیست، بلکه نگاه ترکیب‌گرا، جسور و کاوشگر به متون مختلف است. از نظر او، فیلمنامه‌نویس باید بتواند درام بالقوه را از دل سفرنامه، حکایت، گزارش یا حتی یک توییت کشف و بالفعل کند؛ زیرا مرز اقتباس در دنیای امروز فراتر از بازنویسی است و به قلمروی بازآفرینی وارد شده است.

در جمع‌بندی، مهرزاد دانش با مقایسه روایت‌های موجود در متون مقدس ادیان مختلف، عنوان کرد: در حالی‌که روایت‌های تورات بیشتر ساختار داستانی کلاسیک دارند، انجیل بر پند و موعظه استوار است و قرآن با زبانی نمادین و ساختاری غیرخطی، پیام‌های معرفتی را منتقل می‌کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=42212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.