سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 29 October - 2024
کل 8363 امروز 0

خبر فوری

“محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

13
نشست تخصصی فیلم کوتاه؛

فیلم کوتاه زمینه استعداد پروری و رشد فیلمسازان

  • کد خبر : 6256
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
فیلم کوتاه زمینه استعداد پروری و رشد فیلمسازان
نشست تخصصی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه روز یکشنبه دوم مرداد با حضور محمدتقی فهیم، محمد رحمانیان و محسن شیرازی با اکران و نقد فیلم کوتاه «زولپیدم» در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از  خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، شانزدهمین نشست تخصصی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه روز یکشنبه دوم مرداد با حضور محمدتقی فهیم، محمد رحمانیان، محسن شیرازی و عوامل فیلم با اکران و نقد فیلم کوتاه «زولپیدم» به کارگردانی مهدی محمدی در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

سینمای کوتاه هیچ‌وقت چنته‌اش خالی نمی‌ماند
محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما ضمن ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان در نشست اکران و نقد فیلم کوتاه گفت: برای اولین بار هست که در این نشست حضور پیدا می‌کنم و فکر نمی‌کردم برای اکران فیلم کوتاه این میزان مخاطب و تماشاگر به سالن بیاید، به نظر من یکی از آرمان‌های سینمای کوتاه، فیلم کوتاه است که با کمترین امکانات و با دوری از آن دکوپاژ‌هایی تکراری و آزاردهنده که سینمای جهان به آن معتاد شده حضور چنین فیلم‌هایی ما را به سرنوشت سینما خوش‌بین می‌کند.
وی همچنین با اشاره به خصوصیات برجسته فیلم کوتاه زولپیدم گفت: فیلم بسیار مفهومی است و مانند یک دایره درخشان عمل می‌کند و از همه مهم‌تر موسیقی آن است که در تکمیل این دایره بسیار عالی عمل می‌کند، شاید مخاطب فیلم بعد از تماشای آن به این فکر کند که آیا جهان خصوصی هم برای ما وجود دارد، من مراحل ایده تا اجرا را فوق‌العاده میدانم به‌خصوص از بازی‌های بسیار عالی امین میری هم باید یاد کنیم. اساساً کمال‌گرایی کارگردان اثر به ما نشان می‌دهد که سینمای کوتاه هیچ‌وقت چنته‌اش خالی نمی‌ماند.

فیلم کوتاه زمینه استعداد پروری و رشد یک فیلم‌ساز است
محمدتقی فهیم منتقد و کارشناس سینما با اشاره به دارا بودن خلاقیت‌ها و مؤلف‌های خاص هر فیلم‌سازی اظهار داشت: فیلم کوتاه می‌بایست مبتنی بر خلاقیت‌های خاص فیلم‌ساز باشد، چیزی که ما بفهمیم این مال شخص کارگردان است و متفاوت و متمایز از بقیه فیلم‌هاست و طبعاً چنین فیلم‌سازانی در عرصه فیلم کوتاه به‌عنوان زمینه استعداد پروری و رشد کرده و راهشان را طی می‌کند و هر فیلم‌سازی می‌بایست با فیلم‌ها ابتدایی خلاقیت‌ها و مؤلف‌های خاصی خودش را به ما نشان بدهد، اما درمجموع فیلم‌سازان با سبک می‌بایست راهشان را انتخاب کنند.
این منتقد مطرح سینما همچنین در خصوص کشف و تداوم سبک فیلم‌ساز در تمامی آثار فیلم‌ساز نیز گفت: اگر از همان ابتدا فیلم کوتاه سازان برای خودشان سبک و سیاقی خاص کشف و پیدا نکنند و بدان مسلط نشوند قطعاً دچار نوسان شده و هر فیلمشان با فیلم دیگرشان متفاوت خواهد شد و طبعاً راه به‌جایی نخواهند برد.
فهیم با یادآوری نسل اول فیلم‌سازان سینمای ایران و سبک‌های خاص هرکدامشان اظهار داشت: شما ببینید فیلم‌سازان باقی‌مانده از نسل اول، چون کیمیایی، تقوایی، مهرجویی و بقیه از ابتدا امضای خاص خودشان را داشتند و این امضای خاص در تکنیک و انتخاب دکوپاژ اتفاق نیفتاده بلکه در آن چیزی رخ‌داده است که ما بدان میگوییم فرم یا همان خلاقیت یا درواقع عنصری که در ناخودآگاه فیلم‌ساز وجود داشته و همین امر باعث می‌شود فیلمشان متفاوت باشد
وی همچنین با اشاره به تکنیک‌های استفاده‌شده در فیلم نیز گفت: اینکه فیلم‌ساز می‌تواند یک اثر را با تک شات به پایان ببرد و آن را نگه دارد حتماً مهم است و نشان می‌دهد کارگردان به همه مسائل و ارکان فیلم فکر و توجه کرده است، اما نکته‌ی که وجود دارد این است که فیلم‌ساز می‌خواهد با تکنیک تک شات به فرم برسد لذا من بدون هیچ‌گونه توصیه و پیشنهاد کردنی میگویم سلیقه من این است که فیلم‌ساز باید ابتدا داستان را تعریف و صادقانه با مخاطب، روایتش را به پایان ببرد. عزیزان با انتخاب یک نحوه‌ای روایت واحد و استفاده از تک شات فیلم‌ساز به سبک‌ دست پیدا نمی‌کند و صرفاً مخاطب را فریب می‌دهد، چون با دو تا غافلگیری می‌خواهد مخاطب را همراه کند دو غافلگیری که بر اساس تعلیق سینما نبوده و برای گمراه کردن است؛ لذا این فریب در سینما هرگز جای تعلیق در سینما را نمی‌تواند بگیرد.

نشست‌های هفتگی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه هر هفته روز‌های یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار و ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=6256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.