سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

5
تاریخ مختصر سینمای مستند، بخش پنجم/

مردی با دوربین فیلمبرداری

  • کد خبر : 17437
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
مردی با دوربین فیلمبرداری
استالین به سینما نگاه ویژه‌ای داشت، او پرده‌ نمایش فیلم را پنجره‌ای برای نشان دادن واقعیت‌های شوروی آن روزها می‌دانست.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی‌کیا: استالین به سینما نگاه ویژه‌ای داشت، او پرده‌ نمایش فیلم را پنجره‌ای برای نشان دادن واقعیت‌های شوروی می‌دانست و طبعاً با چنین نگاهی جامعه‌ هنری آن روز کشور شوراها از رویه‌ای فرمالیستی دوری می‌کرد و سعی بلیغش را در نمایش یک به یک و بی‌واسطه‌تری از ویژگی‌های برتر جامعه بکار می‌گرفت.

در این فضا ژیگا ورتوف، که علیرغم میل باطنی‌ش نظارت و محدودیت‌های استالینی را هم در کار فیلم‌سازی پذیرفته بود، یک ایده‌ متهورانه در سر می‌پروراند؛ یک فیلم مستند پر از جلو‌ه‌های ویژه‌ بصری و تجربه‌های تکنیکی که قطعاً با اتهامات فرمالیستی مواجه می‌شد، اما ورتوف در 1929 با به تصویر کشیدن زندگی روزمره روز تا شب در شهرهای اودسا، خارکف و کی‌یف که جزو خاک اتحاد جماهیر شوروی بودند، یکی از مهترین فیلم‌های تاریخ سینمای مستند را ساخت: «مردی با دوربین فیلمبرداری». ورتوف، بردارش میخائیل کوفمن را همزمان هم به عنوان فیلمبردار و هم سوژه‌ی مستند انتخاب کرد. آن مردی که در بیشتر صحنه‌های فیم دوربینش را به دوش می‌کشد یا در حال فیلمبرداری است، میخائیل است.

زوایای قاب تصاویر مدام از سوژه به دوربین و برعکس تغییر می‌کند. این رفت و آمدها حتی به میز تدوین و برش نگاتیوها هم می‌رسد، آنجایی که همسر ورتوف در حال انجام تمام آن جلوهای ویژه‌ای بود که یا ابداع خود ورتوف بودند یا تا آن زمان به آن صورت مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

نتیجه‌ تلاش این شورای سه نفره، فیلمی شد که جامعه هنری آن روز وادار به عکس العمل نسبت به آن شدند، یک عده مثل آیزنشتاین آن را «شیطنت بدون انگیزه‌ی دوربین» و یک مصداق از فرم‌گرایی افراطی دانستند، و بسیاری منتقدان هم زبان به تحسین ورتوف و فیلمش گشودند. این اعلام موضع نسبت به «مردی با دوربین فیلمبرداری» تا امروز هم ادامه داشته و این مستند در بسیاری از فهرست‌های بهترین فیلم یا بهترین مستند، اگر اول و دوم نباشد، در ده‌تای بالای فهرست جا دارد.

ورتوف در آثاری که از سر ایده‌های خود می‌ساخت، نگاه نظریه‌پردازش را هم دخیل می‌کرد و از این رو برخی از آثر شاخصش را می‌توان به عنوان «فیلم‌جستار» تلقی کرد. در بین این فیلم‌ها «مردی با دوربین فیمبرداری» شاخص‌ترین است. ورتوف به واسطه‌ی همین نوع نگاه ویژه‌اش بعدها هم جریان‌ساز شد، برای نمونه، اسفیرشوب و تورین آثار برجسته‌ی خود «سقوط خاندان رومانف» و «تورکسیب» را متأثر از او ساختند.

مردی با دوربین فیلمبرداری

هرچند مثل بسیاری آثار دیگر در گیشه‌ آن روز شوروی، امید استقبال چندانی از ساخته‌ جسورانه‌ ورتوف نمی‌رفت اما، پوستر تبلیغاتی فیلم، همه‌ تلاش خود را کرد تا این اتفاق نیفتد، پوستری که آن هم در نوع خود بدعتی بود که ورتوف بنا نهاد، جملاتی مقطع که در آن زمان اغراق‌آمیز می‌نمود، اما از دید ما که از امروز به آن نگاه می‌کنیم و دوباره و دوباره «مردی با دوربین فیلمبرداری» را تماشا می‌کنیم، بهترین توصیف به نظر می‌آید: «این یک فیلم شش حلقه‌ای است، به اطلاع تماشاگران می‌رسانیم که این فیلم تجربه‌ای است حاصل از توالی تصاویری از پدیده‌های بصری در قالب فیلم، بدون زیرنویس، بدون صحنه‌آرایی، فیلمی از بیرون استودیو. این کار تجربی ادامه کوشش برای ایجاد زبان سینمایی است، زبانی ناب و حقیقتاً جهانی، با شالوده‌ای کاملاً متفاوت از زبان تئاتری و ادبی»

ادامه دارد …

منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17437
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 115 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.