سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

6
نگاهی به مستند «اربعین»

مستندی فرمال و جامعه شناسانه درباره مراسم آیینی در ایران

  • کد خبر : 21582
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۲
مستندی فرمال و جامعه شناسانه درباره مراسم آیینی در ایران
ناصر تقوایی در ساختار فنی مستند «اربعین» از برش‌های متعدد تصویری برای ریتم دهی و توجه به جغرافیای متفاوت اثر استفاده کرده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی زاده: مستند 21 دقیقه ای ناصر تقوایی با نام اربعین، مستندی متفاوت از حیث نوع روایت، فضاسازی و ساختار است که علاوه بر امتیازات محتوایی به شدت از نظر فرمی مهم و حایز اهمیت به شمار می‌رود و درونمایه جامعه‌شناسانه و توجه به وجوه مردمی یک آیین مذهبی از دیگر ابعاد تمایز این مستند کوتاه اما غنی محسوب می شود.

ناصر تقوایی در ساختار فنی مستند اربعین از برش‌های متعدد تصویری برای ریتم دهی و توجه به جغرافیای متفاوت اثر استفاده کرده است، مستند کوتاه اربعین پُر است از اینرست‌ها و کات‌های تصویری که به جهت متوجه‌کردن مخاطب بر نمادهای به کار برده شده در آیین و رسوم عزاداری مردم جنوب ایران به کار برده شده است. نماهای اینسرتی برگرفته از پرچم ها و دیوارنوشته‌ها از جمله مصادیقی است که در طول مستند زیاد میبینیم و فیلمساز به عمد بر روی آن متمرکز شده است تا نشان دهد یک مراسم عزاداری علاوه بر کلیات جمعی یک آیین مذهبی مملو از جزییات جذاب تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است که به طور قطع از دید بسیاری از حضار و تماشاگران مورد غفلت قرار می‌گیرد.

جنبه جامعه شناسانه اربعین از دیگر وجوه قابل توجه و مهم این اثر و به طور کلی مستندهای ناصر تقوایی به شمار می رود که نشان از نگاه فرهنگی و خلاقیت فردی او است که باعث تمایز آثار وی با دیگر مستندسازان و فیلمسازان هم عصر وی شده است. برای نمونه پیشنهاد ساخت مستندی از اربعین شاید به هر فیلمساز دیگری داده میشد ماحصل آن اثری بود به شدت مذهبی، غلو آمیز و نصیحت گونه و حماسی که تنها این بُعد از ماجرا را مورد نظر قرار داده بود این در حالی است که تقوایی در مستند اربعین بیش از هرچیز این آیین مذهبی را از نگاه واکنش مردم و درونیات آنها نشان تماشاگر داده و مردم و کنش های فردی و جمعی آنها بیش از هرچیز مورد توجه تقوایی فیلمساز بوده است.

نوع نگاه جامعه‌شناسانه تقوایی در مستند مذهبی اربعین یادآور رویکرد پرویز کیمیاوی در مستند «ضامن آهو» است که قبل از اربعین ساخته شده و همانند اربعین درباره یک رویداد آیینی مذهبی بوده است. در ضامن آهو نیز کیمیاوی درونیات و کنش‌های فردی زائرین حرم امام هشتم را به رئالیستی‌ترین شکل ممکن و پرهیز از هرنوع بزرگنمایی و غلوی به نمایش درآورده است.

موسیقی در اربعینِ تقوایی برخلاف ضامن آهوی کیمیاوی جایگاه ویژه‌ای دارد و حجم زیادی از مستند با صدای سازهای محلی و نوای بومی مردمان جنوب ایران که تکیه‌های محلی و قدیمی در بوشهر است، میگذرد. توجه ویژه به موسیقی در اربعین از توجه ویژه برگزارکنندگان این آیین در برگزاری این مراسم نشات گرفته است به طوری که از مراسم پیش از نوحه سرایی تا خود نوحه و مدیحه سرایی، جملگی با تکیه و تمرکز بر ریتم موسیقیایی آواها و مدیحه سرایی ها شکل گفته است.

در مجموع باید اربعین ناصر تقوایی را از مهم ترین و متمایزترین آثار مستند آیینی به شمار آورد که علاوه بر تصویری کردن آیین های مذهبی همچون اربعین و عزاداری سرور و سالار شهیدان، روایتی جامعه شناختی از مردم ایران با استفاده از المان های فرمیک و سینمایی از جمله موسیقی و نمادهای بصری و کلاسیک را به نمایش درآورده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21582
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 150 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.