سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 14 January - 2025
کل 9206 امروز 0

خبر فوری

افتتاح ​پردیس سینمایی صدرا شیراز هم‌زمان با روز پدر رقابت ۱۱ مستند برای سیمرغ بلورین فیلم فجر چهل و سوم اعضای هیات علمی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شدند همراه با فیلم‌هایی با حال و هوای پدرانه تئاترها یک شب به صحنه نمی‌روند پس از 51 اجرای موفق، بیش از 7500 نفر اپرای «مولوی» را دیدند آماده‌ایم در رویدادهای اصلی تئاتر میزبان برگزیدگان جشنواره ملی بهزیستی باشیم دفاتر سوم و چهارم مجموعه نمایشنامه‌های مونودراما رونمایی می‌شود «منبع رمز» و «بی همتا» با کیفیت فول اچ دی معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد شب «یوز آسیایی» با نمایش فیلم در خانه سینما فهرست تهیه‌کنندگان هم عقب افتاد پیکر زنده‌یاد فریدون شهبازیان تشییع شد اکبر عبدی با «سفر جادویی» به «نمایش» می آید «جزئیات» است که سرنوشت یک «فیلم» را رقم می‌زند/ فیلمنامه فقط «کلمه» نیست نشست ماهانه خانه موسیقی ایران به یاد فریدون شهبازیان عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳ انتشار فراخوان سومین جشنواره «عروسک‌خونه» اولین نشست نویسندگان سینما و تئاتر ایران برگزار شد اسامی فیلم‌های بخش ویژه فیلم فجر هنوز نهایی نشده است کاراکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «نایی‌جان» تا «هامون» فیلـم های شبكه نمایش سیما در سالروز ولادت حضرت علی (ع) اکران آنلاین فیلمی با بازی مریلا زارعی دیدار اعضای هیات‌مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تفاهم نامه امنیت شغلی بین کانون کارگردانان وانجمن عکاسان سینمای ایران امضا شد معرفی آثار نهایی بخش‌های جشنواره‌های ملی، صحنه‌ای بخش ویژه و غزه تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل «مدقالچی به روایت مدقالچی» به هنر و تجربه می‌آید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۳ پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی، به مناسبت درگذشت فریدون شهبازیان خاطرات خوانندگان نام آشنا از استاد فریدون شهبازیان اعلام تاریخ مراسم تشییع و خاکسپاری فریدون شهبازیان چهل چهره در فجر۴۳ حضور فیلمسازان جوان از شگفتی‌های امسال جشنواره فجر خواهد بود فراخوان دومین دوره جایزه ملی آموزش هنر با عنوان سرو ایرانی منتشر شد پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر درپی درگذشت استاد فریدون شهبازیان پیام تسلیت کانون آهنگسازان سینمای ایران از فیلم اولی‌ها تا سابقه‌دارها و پرسیمرغ‌ترین کارگردان پیام تسلیت سرپرست دفتر موسیقی برای درگذشت آهنگساز شهیر فیلم‌های جشنواره فجر ۴۳ تست فنی می‌شوند پیام تسلیت مدیرعامل انجمن موسیقی ایران برای درگذشت فریدون شهبازیان پیام تسلیت معاون امور هنری در پی درگذشت فریدون شهبازیان مشارکت استانی در بخش عکس و پوستر تئاتر فجر بی‌نظیر بود فریدون شهبازیان دار فانی را وداع گفت فریدون شهبازیان درگذشت عیادت مسئولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فریدون شهبازیان بازدید معاون امور هنری از مراحل برگزاری آزمون‌های جامع و ادواری فرهنگ و هنر جزییات مرحله نهایی جشنواره ملی آوای عشق شورای اجرایی و سایت جدید بانک فیلمنامه خانه سینما گروه‌های نمایشی و فعالان حاضر در جشنواره برای بیمه شدن، ثبت‌نام کنند

0
آشا محرابی:

معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد

  • کد خبر : 39067
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
معیار انتخاب آثار جشنواره فجر، اصالت هنری است/ ارزش آثار ربطی به موقعیت اجتماعی ندارد
آشا محرابی یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید که معیار انتخاب آثار، همواره توانایی انتقال پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده و موقعیت جغرافیایی در گزینش آثار تأثیری نداشته است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، آشا محرابی یکی از اعضای هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران در بخش صحنه‌ای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. این هنرمند در این بخش مسئولیت انتخاب و بررسی آثاری که در فاصله زمانی آذر ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۳ در تالارهای نمایشی سراسر کشور اجرای عمومی داشته‌اند را به عهده دارد.

آشا محرابی با اشاره به چالش‌های انتخاب آثار این بخش عنوان کرد: «قضاوت درباره آثار تئاتری از روی فیلم، یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های این فرآیند بود. تئاتر، هنری زنده است که بخش بزرگی از جذابیت و تأثیرگذاری آن از گرما، حرارت و ارتباط مستقیم بازیگران با مخاطب نشأت می‌گیرد. زمانی که این آثار به فیلم تبدیل می‌شوند، بخشی از این انرژی و اصالت از دست می‌رود. در نتیجه، انتخاب و داوری براساس فیلم‌ها، به‌ویژه برای آثاری که اجرای زنده‌شان تأثیر بیشتری داشته، دشوار و همراه با محدودیت است.»

او با اشاره به نحوه انتخاب آثار عنوان کرد: «با در نظر گرفتن این نقصان، تلاش کردم آثار را براساس معیارهایی چون نوآوری در محتوا، کیفیت بازیگری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی و هنری و توانایی در انتقال پیام و ایجاد تأثیر فکری ارزیابی کنم. برای من، تئاتر صرفاً یک سرگرمی نیست؛ بلکه بستری برای طرح اندیشه‌های نو و ایجاد تأمل در ذهن مخاطب است.»

او ادامه داد: «آثاری که انتخاب کردم، به‌طور نسبی تلاشی برای انتقال مفاهیم عمیق و اجتناب از کلیشه‌ها داشتند. این آثار توانسته بودند تا حدودی با ترکیبی از خلاقیت، تکنیک‌های حرفه‌ای و دیدگاه‌های تازه، تجربه‌ای متفاوت و ارزشمند خلق کنند.»

این هنرمند با اشاره به آثاری که از استان‌ها برای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارسال‌شده، گفت: «یکی از مشکلات موجود در سامانه انتخاب آثار این بود که شهر اجرای اثر به‌طور مشخص درج نمی‌شد، مگر آنکه اطلاعات شخصی درباره آن داشتم. با این‌ حال، در فرآیند انتخاب، توجه ویژه‌ای به آثار شهرستانی داشتم و به برخی از این آثار، به دلیل درخشش چشمگیرشان، امتیازات قابل‌ توجهی دادم. بااین‌وجود، فرآیند انتخاب به‌طور جمعی در هیات انتخاب صورت گرفت و من تنها یکی از اعضای آن بودم.»

او افزود: «شخصاً معتقدم که ارزش هنری و خلاقیت آثار هیچ ارتباطی با محل جغرافیایی آن‌ها ندارد. در دنیای هنر، خلاقیت، توانمندی و پیام اثر از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. معیار انتخاب من، همواره توانایی انتقال پیام، اصالت هنری و نوآوری بوده است، نه موقعیت جغرافیایی.»

محرابی با اشاره به افول عمیق در سلیقه مخاطبان تئاتر، بیان کرد: «امروز شاهد یک چرخه معیوب در فرآیند تولید و مصرف آثار نمایشی هستیم. این چرخه به این شکل عمل می‌کند که از یک‌سو، نمایش‌های سطحی و کم‌عمق که صرفاً برای خنداندن و سرگرم کردن طراحی‌شده‌اند، سلیقه مخاطب را به‌مرور زمان پایین آورده‌اند. از سوی دیگر، همین سلیقه تغییریافته، تولیدکنندگان آثار هنری را به سمت ساخت نمایش‌هایی سوق داده که با این ذائقه هماهنگ باشند و مخاطبان بیشتری جذب کنند.»

عضو هیات انتخاب بخش مرور تئاتر ایران افزود: «در این میان، آثار ارزشمند و تفکر برانگیز به دلیل فروش پایین یا عدم استقبال کافی، به حاشیه رانده می‌شوند. این وضعیت، در نهایت منجر به ایجاد یک دور باطل می‌شود: تولید آثار سطحی باعث تضعیف ذائقه مخاطب می‌شود و این ذائقه ضعیف، تقاضا برای آثار سطحی را افزایش می‌دهد. این دور باطل نه‌ تنها کیفیت هنری تئاتر را کاهش می‌دهد، بلکه مخاطب را از مواجهه با آثار عمیق و اندیشمندانه محروم می‌کند و در بلندمدت، پایه‌های فرهنگی و فکری تئاتر را تضعیف می‌کند.»

او ادامه داد: «علاوه بر این، شرایط اقتصادی و کاهش حمایت‌های مالی از گروه‌های تئاتری نیز به این چرخه منفی دامن می‌زند. تولید یک اثر هنری ارزشمند و عمیق، اغلب نیازمند منابع مالی، زمانی و انسانی قابل‌توجهی است. درحالی‌که حمایت‌های دولتی و خصوصی از تئاتر به‌شدت کاهش‌یافته، گروه‌های تئاتری اغلب به‌ناچار به سمت تولید آثاری می‌روند که بازگشت سرمایه را تضمین کند. نتیجه این وضعیت، کاهش تنوع و کیفیت آثار نمایشی است.»

این هنرمند با تأکید بر ضرورت حمایت از آثار شهرستانی گفت: «باید حمایت بیشتری از کارهای شهرستانی صورت گیرد، زیرا استعدادهای درخشانی در میان هنرمندان شهرستان‌ها وجود دارد که شایسته دیده شدن هستند. جشنواره می‌تواند گامی در این مسیر باشد، اما کافی نیست و باید ساختارهای حمایتی گسترده‌تری ایجاد شود.»

او پیشنهاد داد: «یکی از راهکارها این است که سالن یا سالن‌هایی در تهران به‌طور ویژه به اجرای آثار استان‌ها اختصاص داده شود. این امکان نه‌تنها به هنرمندان شهرستانی فرصت می‌دهد تا آثار خود را به مخاطبان گسترده‌تری معرفی کنند، بلکه شهروندان تهرانی نیز این فرصت را خواهند داشت تا باکیفیت و خلاقیت آثار تولیدشده در نقاط مختلف کشور آشنا شوند. این اقدام می‌تواند به تبادل فرهنگی و هنری مؤثری منجر شود و فضای تئاتر کشور را غنی‌تر کند.»

چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ به دبیری خیرالله تقیانی پور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.