سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

19
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با “مریم جمالی” کارگردان فیلم مستند “مه لقا ” در حاشیه شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت»؛

“مه لقا ” صدای دردها و زخم های کاخ ویران انیس الدوله و ناصرالدین شاه

  • کد خبر : 10324
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
“مه لقا ” صدای دردها و زخم های کاخ ویران انیس الدوله و ناصرالدین شاه
زمانی که در یک روز برفی به کاخ شهرستانک رفتم، کاخ زنده بود، زخم و درد داشت و با من صحبت می کرد.

سینمایی نیوز- فیلم مستند “مه لقا ” در بخش مسابقه کوتاه ملی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» حضور دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “مریم جمالی” کارگردان فیلم مستند “مه لقا” در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: شخصیت مه لقا پشتوانه تاریخی نداشت و در ذهن من ساخته شد. مه لقا نمونه ی بانوانی بود که در روستای شهرستانک زندگی می کردند و در زمان ساخت کاخ شهرستانک توسط ناصرالدین شاه به کار گمارده می شدند و یا به کنیزی می رفتند. بر حسب اتفاق برخی شان در کاخ به مقام می رسیدند.

او در همین ارتباط اضافه کرد: مه لقا بعد از آنکه توسط پدر خود برای کنیزی به کاخ برده شد، کنیز مخصوص انیس الدوله می شود و با توانایی های سیاسی که در شخصیت او مستتر بود این قابلیت را پیدا نمود که سوژه این فیلم مستند شود و آن را راه ببرد.

او افزود: مه لقا که کنیز انیس بود به همراه انیس و شاه به کاخ می آمد و در زمانی که انیس و شاه در کاخ نبودند، مه لقا به کار سخت زراعت مشغول می شد.

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم گفت: فیلم داستان مه لقا و کاخ است. از زبان مه لقا به اتفاقات درون کاخ شهرستانک پرداخته می شود. کاخ اصل موضوع برای من بود و مه لقا و انیس و شاه، فرع بر این موضوع بودند.

وی یادآور شد: زمانی که در یک روز برفی به کاخ شهرستانک رفتم، کاخ زنده بود، زخم و درد داشت و با من صحبت می کرد.

او در مورد علت پرداختن به این سوژه گفت: به موضوعات تاریخی و بومی و همچنین آثار پرداخته نشده، علاقه بسیاری دارم. بنده اهل کرج استان البرز هستم و روستای شهرستانک نیز در ۶۰ کیلومتری جاده چالوس است. وی تاکید کرد: تا به حال فیلمی در خصوص کاخ شهرستانک ساخته نشده بود و همچنین ویرانی کاخ شهرستانک من را بر آن داشت تا از آن فیلم بسازم. با وجودی که این اثر در سال ۷۶ ثبت ملی شده اما این کاخ کاملا ویران است و تنها در میان دره ای رها شده و هیچ کس هیچ زمان، دست ترمیم و بهسازی بر سر این کاخ نکشیده است.

وی تصریح کرد: من ساعت ها در این کاخ ویران قدم می زدم تا فیلمی از آن بسازم. این کاخ مسیر دسترسی صعب العبوری دارد و از روستا باید ۱۴ کیلومتر پیاده روی کرد تا به کاخ رسید. آخرین باری که برای تصویربرداری به کاخ رفتم مشاهده کردم همان ساختمان یک طبقه ای که سال ۴۸ برای هیئت کوهنوردی ساخته شده بود را هم کاملا تخریب کردند. وعده دادند ساختمان ۲ طبقه ای در همانجا می سازند که تا به الان عملی نشد و در نتیجه کاخ کاملا ویران است.

وی در مورد روند تولید و مراحل کار گفت: مرحله پژوهش ۲ سال زمان برد و در این مدت به روستا می رفتم و با اهالی به گفت و گو می پرداختم. بسیاری از اجداد روستاییان در کاخ کار می کردند و خاطرات آن ها سینه به سینه منتقل شده بود.

وی خاطرنشان ساخت: پروسه تولید در ۳ قسمت تصویربرداری شد که شامل بافت روستا، مصاحبه با اهالی و فیلم برداری از کاخ می شد. تصاویر مربوط به پاکت نامه و آتش بر روی زمین کاخ گرفته شده است. صحنه هایی هم گرفته شد که در نهایت با نظر استاد “حسن نقاشی” که مشاور پروژه بودند کنار گذاشته شد چون بر آن بودند از نظارت کارشناس در مصاحبه های فیلم استفاده شده است و آن تصاویر به اثر لطمه وارد می کند. اگر چه تولید بسیار سختی داشت اما نتیجه لذت بخش شد که در جشنواره پذیرفته شده است.

او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: مخاطب دوست دارد در عین آشنایی با یک مکان تاریخی، اثر، بار دراماتیک هم داشته باشد. خیلی ها به این شکل مستندسازی علاقه و انگیزه ای ندارند.

وی در مورد اینکه آیا این اثر می تواند تبدیل به یک فیلم مرجع شود گفت: بنده این حُسن را برای خود در نظر نمی گیرم. من با مطالعه و پژوهش زیاد این کار را بر حسب آرشیوهای حقیقی و همچنین قوه خیال خودم در پرداخت شخصیت مه لقا ساختم و باید دید نظر منتقدان محترم و دوستان چه هست.

او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: در کنار ریتم و تدوین اثر، گفتار متن و نریشن که توسط بانویی فرهیخته و علاقه مند به تاریخ با عشق خوانده شد، همینطور داستان و روایت، همچنین تصاویر آرشیوی از انیس الدوله به گونه ای است که می تواند از اهمیت ساختاری برخوردار باشد.

این فیلم ساز جوان اظهار داشت: عموما در آثار نمایشی از این دوره تاریخی، به “جیران” پرداخته شده است اما من در مطالعات ام پی بردم “انیس” نیز از سوگلی های شاه بوده است و شاه نیز به او بسیار علاقه داشته است.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: پس از مرحله پژوهش برای تولید مستند به مراکزی مراجعه نمودم اما حمایت صورت نپذیرفت. در نهایت مرکز گسترش بود که از تولید فیلم حمایت نمود و این مستند ساخته شد.

او افزود: چالش بعدی، ساخت فیلم در فضای روستایی بود که اهالی آن خیلی تمایل به گفت و گو نشان نمی دادند و آمیخته به روابط نبود. خو گرفتن با ایشان برای انجام مصاحبه و گرفتن اطلاعات بسیار سخت بود. چالش بعدی نیز رفت و آمد گروه تولید از مسیر سخت و دشوار جاده به کاخ بود. دوستان می گفتند از این همه ویرانی کاخ چه می خواهید بسازید و من چون صدای این کاخ را شنیده بودم، دوستان را به صبر دعوت می کردم.

او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: در شهرستان ها از ساخت فیلم مستند حمایت نمی شود. فیلم مستند به آن صورت مخاطب ندارد و باید از اکران آن حمایت شود تا سازندگان آثار مستند نزد مردم و همینطور عوامل سینمای حرفه ای شناخته شوند و مسیر راه یابی ایشان به سینمای بلند هموار شود.

او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: تنها جایی که آثار روی پرده نمایش پیدا می کنند و مورد محک و سنجش عادلانه قرار می گیرند جشنواره سینما حقیقت است. سازندگان آثار راهیافته به جشنواره سینما حقیقت برای ساخت اثر بعدی خود از جلب توجه سرمایه گزاران برخوردار می شوند و این خیلی اثرگذار است.

وی در مورد پخش آنلاین فیلم ها در جشنواره گفت: عالی است و موجب آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با فیلم ها و ما سازندگان آثار مستند خواهد شد.

این فیلمساز  در بخش پایانی صحبت های خود درباره جایگاه پژوهش در جامعه و مدیریت کلان کشور، همچنین تغییر نگاه مسئولین به سینمای مستند با نگاه روزآمد و مخاطب محور بیان داشت: پذیرش و اعتماد مسئولین به مستندسازان خیلی مهم است. مسئولین اگر منِ مستدساز و همچنین فیلم های مستند را بپذیرند و بخواهند که بپذیرند، این جاست که این تعاملِ خوب شکل می گیرد.

شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»؛ ۲۰ تا ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱ به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=10324

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.