سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

9
گفت‌وگو با شبیه‌خوان و پژوهشگر باسابقه تعزیه

مهدی دریایی: تعزیه، هنری مردمی و ضامن بقای خویش است

  • کد خبر : 21165
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
مهدی دریایی: تعزیه، هنری مردمی و ضامن بقای خویش است
مهدی دریایی، تعزیه‌خوان پیشکسوت و سرپرست گروه محبان اهل‌بیت (ع) گفت تعزیه هنری مردمی و خودجوش به شمار می‌آید که ضامن بقای خویش است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی هم‌زمان با آغاز دهه اول ماه محرم از 28 تیر تا 6 مرداد 1402 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 تا 21 میزبان عزاداران حسینی است.

مهدی دریایی، تعزیه‌خوان پیشکسوت و سرپرست گروه محبان اهل‌بیت (ع) که فعالیت خود را از سال 1373 آغاز کرده است در این برنامه به اجرای مجلس تعزیه شهادت حضرت حر می‌پردازد.

دریایی با اشاره به آغاز فعالیت خود گفت: «من از سال 1368 به‌صورت رسمی با بچه‌خوانی در مجالس تعزیه به سرپرستی پدرم حضور داشتم و پس از تأسیس گروه نونهالان محبان اهل‌بیت (ع) در سال 1373 شهادت‌خوان این گروه که همه جوان و نوجوان بودند، شدم.»

هیچ هنری مانند تعزیه نمی‌تواند به‌راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند

 

او ادامه داد: «زمینه این نسخه از میر عزای کاشی است که روایت راهی شدن حر بن یزید ریاحی از کوفه برای ممانعت ورود امام حسین (ع) به این شهر است و در ادامه به توبه حر و شهادت این شخصیت اشاره می‌کند.»

این هنرمند افزود: «تعزیه از چهار منظر اعتقادی، تاریخی، نمایشی و صور خیال همیشه مورد توجه قرار داشته است.»

او گفت: «در بخش نمایشی و صور خیال سه عنصر اصلی و هفده عنصر فرعی در شبیه‌خوانی داریم. ما با این هنر سمعی و بصری می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.»

کلام منظوم عنصر اصلی تعزیه است و نباید آن را با سایر هنرها تلفیق کرد

 

این تعزیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه ما این روزها تعزیه نمی‌خوانیم، بلکه شبیه تعزیه می‌خوانیم، توضیح داد: «متأسفانه در سال‌های اخیر تعزیه اصیل و واقعی در حال فراموشی است، درحالی‌که هیچ هنری مانند تعزیه نمی‌تواند به‌راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند.»

او ادامه داد: «پیتر بروک بر این باور بود که اگر روزی هنرهای آیینی دنیا به خطر بیفتد این تعزیه ایرانی‌هاست که آن را نجات می‌دهد. ما در تعزیه رنگ‌ها، نشانه‌ها، قراردادها و حتی آموزش مفاهیم دینی را داریم. تمامی نشانه‌هایی که ارزشمند است و بهترین راه برای ارتباط با مخاطبان به شمار می‌آید.»

دریایی افزود: «چند سالی است که سهواً یا عمداً شیوه‌هایی وارد تعزیه شده است که متأسفانه به چهارچوب این هنر ضربه می‌زند. این هنر چارچوب، قواعد و اصول خودش را داراست و برای شناخت بهتر آن نیازمند تحقیق، پژوهش و آموزش هستیم.»

این تعزیه‌خوان و پژوهشگر گفت: «جز قواعد و چارچوب‌های تعزیه که نیازمند بازنگری اصولی است، ارتباط این آثار با مردم دومین درجه اهمیت این هنر است.»

پیتر بروک بر این باور بود که اگر روزی هنرهای آیینی دنیا به خطر بیفتد این تعزیه ایرانی‌هاست که آن را نجات می‌دهد

 

او ادامه داد: «تعزیه هنری مردمی و خودجوش است که ضامن بقای خویش است. شاید در دوره‌هایی به‌ویژه صفوی و ناصری حمایت‌های دولتی از آن شده باشد اما همواره این مردم بوده‌اند که برای حفظ و بقای آن تلاش کرده‌اند.»

دریایی ضمن تأکید بر این موضوع که تلفیق تعزیه با تئاتر اشتباه است، توضیح داد: «کلام منظوم عنصر اصلی تعزیه است و نباید آن را با سایر هنرها تلفیق کرد. طی سال‌های اخیر عده‌ای در تعزیه روضه می‌خوانند یا مداحی می‌کنند و یا نشانه‌هایی از نمایش غربی را وارد آن می‌کنند که به اصل و اساس این هنر آسیب می‌زند.»

او افزود: «این هنر می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی را بیان کند. اگر ما به تعزیه بها بدهیم و طبق اصول و قواعد اساسی آن پیش برویم قطعاً شاهد رونق این هنر خواهیم بود و این موضوع نیازمند آموزش، تحقیق و پژوهش است.»

این شبیه‌خوان پیشکسوت با تأکید بر اینکه داشتن یک دپارتمان برای آموزش از آرزوهای دیرینه تمامی اهالی فعال در زمینه تعزیه است، گفت: «سال‌های قبل حداقل یک واحد تعزیه در دانشگاه داشتیم که آن هم حذف شده است و این نشانه بی‌توجهی به این هنر اصیل ایرانی و دیگر نمایش‌های آیینی و سنتی همچون نقالی، پرده‌خوانی و… است.»

جز قواعد و چارچوب‌های تعزیه که نیازمند بازنگری اصولی است، ارتباط این آثار با مردم دومین درجه اهمیت این هنر است

 

او با اشاره به اینکه هنرمندان پیشکسوت و نسخه‌های قدیمی این هنر در حال از دست رفتن هستند، گفت: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان‌هایی هستند که می‌توانند این هنر را از فراموشی و نابودی نجات دهند. ضرورت دارد مدیران و مسئولان دراین‌باره با برنامه‌ریزی و مشورت با اهل‌فن و کارشناسان تعزیه کار جدی و مؤثری را صورت دهند.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21165

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.