سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5

نخستین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد

  • کد خبر : 19537
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
نخستین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد
عصر امروز و براساس زمانبندی صورت گرفته در نخستین روز این جشنواره محمد نعیمی (موسیقی قزلباش و قزاق ـ گلستان)، ابراهیم جرجانی (موسیقی ترکمنی ـ گلستان)،‌ ایوب حاج‌علی (تعزیه ـ قزوین) و محمود صادقی (دوتار ـ خراسان) در مجموعه فرهنگی «وارنا» گنبد کاووس روی صحنه به اجرا می پردازند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در بخش نخست این نشست که با موضوع «تعزیه در قزوین؛ عناصر بومی موسیقایی» برگزار شد، محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) با تاکید بر اینکه تعریف موسیقی کار دشواری است، گفت: در تعریف معاصر، موسیقی از ۳ عنصر صوتی، عناصر و نظام ریتمیک و محتوای انسان‌شناسانه تشکیل می‌شود و محتوای انسان شناسانه نیز به معنای هر چیزی است که به رفتار، شئون و باور انسان مرتبط است؛ در این راستا تعزیه قزوین دارای ویژگی‌هایی است که از محتواهای انسان‌شناسانه محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست، حسام رضایی (پژوهشگر حوزه موسیقی‌شناسی قومی) به ارائه پژوهش خود درباره تعزیه در قزوین پرداخت و گفت: موسیقی در تعزیه شامل موسیقی کلامی (موافق‌خوان و مخالف‌خوان)، موسیقی سازی و آواز جمعی یا نوحه است که پر کردن فضاهای خالی، متن و گرداندن تعزیه به عنوان کارکردهای موسیقی  سازی در تعزیه تعریف شده است.

او همچنین به خاستگاه تعزیه در قزوین و وجه تمایز موسیقی تعزیه در قزوین و موسیقی تعزیه در مناطق دیگراشاره کرد و به بیان اشتراکات موسیقی تعزیه با موسیقی دستگاهی و موسیقی اقوام پرداخت و گفت: تفکیک قائل شدن میان موسیقی دستگاهی و اقوام کاری دشوار است و تعزیه نوعی از موسیقی است که نمی‌توان آن را به طور کامل در این دسته بندی قرار دارد چراکه اشتراکات بسیاری با هر دو دارد.

رضایی با بیان اینکه «موسیقی تعزیه مرز مشترک و در واقع تلفیقی از موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی است»، اظهار کرد: در موسیقی تعزیه قزوین، اشتراک با موسیقی دستگاهی عمدتاً مربوط به موافق‌خوانان است. تعدد و تکثر اقوام متفاوتی که در قزوین وجود دارند نیز تاثیر خود را بر موسیقی تعزیه گذاشته و به نوعی اشتراکات این موسیقی را موسیقی نواحی را شامل می‌شود.

در ادامه این نشست محمد ملاعلیا (فعال موسیقی تعزیه) به ارائه توضیحاتی درباره اشتراکات موسیقی تعزیه قزوین با موسیقی دستگاهی پرداخت و با تاکید بر اینکه عمده بار اجرای تعزیه بر عهده موسیقی تعزیه است، عنوان کرد: در موسیقی کلامی تعزیه، موافق‌خوان‌ها که شامل امام خوان، شهادت خوان، نقاب خوان(زنانه خوان)، علی اکبر خان، طفل خوان و متفرقه خوان هستند، عمدتاً در قالب موسیقی دستگاهی به اجرا می‌پردازند و سرایندگان اشعار تعزیه تلاش می‌کنند تا این اشعار را که عمدتاً در قالب‌های شعری شامل غزل، قصیده، مخمس، مسدس، مربع ، بحر طویل و چهارپاره به جهت قابل درک بودن برای عامه مردم بصورت محاوره بیان کنند.

ملاعلیا ادامه داد: برای مثال یک علی اکبر خوان وقتی ندای «هل من ناصر…» سیدالشهدا(ع) را می‌شوند، زمزمه‌ای حماسی بر زبان جاری می‌کند و شعری حماسی برگرفته از شادی و معمولا در قالب چهارگاه می‌خواند چراکه دستگاه چهارگاه نماد حماسه و رشادت است.

اسماعیل غفوری از پیشکسوتان تعزیه‌خوانی قزوین نیز که در این نشست حضور داشت، با تاکید بر اینکه موسیقی‌خوانی در تعزیه شامل حال مخالف خوان نیز می‌شود، بر لزوم ورود موسیقی تعزیه به دانشگاه‌ها در کنار انتقال سینه به سینه آن توسط پیشکسوتان این حوزه به نسل‌های آتی تاکید کرد.

در پایان این نشست، مرآتی( دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) با بیان اینکه «در دسته‌بندی موسیقی دستگاهی و محلی، یک رابطه ژنتیکی میان این دو موسیقی وجود دارد»، اظهار کرد: نمی‌توان گفت که موسیقی اقوام الزاماً از موسیقی دستگاهی مواردی را وام گرفته است  یا برعکس؛ بر همین اساس نیز می‌گوییم که این دو موسیقی رابطه ژنتیکی با هم دارند و به لحاظ اندام نیز شباهت هایی به یکدیگر دارند.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران،‌ به میزبانی ۵ استان از امروز آغاز به کار کرده است؛ گلستان نخستین میزبانی این جشنواره را بر عهده دارد و پس از آن به ترتیب استان‌های چهارمحال و بختیاری(۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی(۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه(۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) میزبانی این جشنواره را بر عهده خواهند داشت.

عصر امروز و براساس زمانبندی صورت گرفته در نخستین روز این جشنواره محمد نعیمی (موسیقی قزلباش و قزاق ـ گلستان)، ابراهیم جرجانی (موسیقی ترکمنی ـ گلستان)،‌ ایوب حاج‌علی (تعزیه ـ قزوین) و محمود صادقی (دوتار ـ خراسان) در مجموعه فرهنگی «وارنا» گنبد کاووس روی صحنه به اجرا می پردازند.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=19537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.