سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 8359 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اسامی 49 فیلم حاضر در بخش‌ کوتاه و ویژه کودکان غزه اعلام شد سینمای دفاع مقدس؛ حادثه، درام، ایثار

12
در یک نشست تخصصی تبیین شد؛ «موسیقی» بخش لاینفک در همه ادیان است/ نوای الهی یا ندای شیطان؟

نشست «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» برگزار شد

  • کد خبر : 6946
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
نشست «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» برگزار شد
نشست تخصصی بررسی موسیقی مذهبی با ارائه نکاتی درباره ویژگی این نوع از موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، نشست تخصصی «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» چهارشنبه ۲۶ مرداد با حضور ایرج نعیمایی، مهراد عربستانی، بهروز وجدانی و بهروز مبصری در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست عربستانی گفت: طی تحقیقاتم آنچه که برای من برجسته بود این بود که موسیقی بخش لاینفک در همه ادیان است، گرچه نوع استفاده از موسیقی در جاهای مختلف فرق دارد مثلاً یک جا ریتمیک، یک جا شورانگیز و… است اما از ادیان جدا نمی‌شود. با این حال رابطه ادیان و موسیقی یک رابطه پیچیده و گاهی متناقض است گاهی ادیان نگرش کاملا مثبتی به موسیقی ندارند مثلا هم در مسیحیت و هم در اسلام موسیقی به شکل گسترده وجود دارد. در اسلام مدح خوانی، مداحی و روضه‌خوانی رواج دارد، ضمن اینکه موسیقی در رسمی‌ترین مناسک هم وجود دارد. باید بگویم تمام ادیان موزیکال هستند. مثلا کدام مناسک مذهبی هست که موسیقی در آن نقشی نداشته باشد؟ پس نمی‌شود کشش ذاتی انسان به لذت موسیقی را انکار کرد. حتی در دین صابیین که به‌گونه‌ای نظرات منفی به موسیقی دارد ولی در دوران متأخر در برخی مناسک‌شان از موسیقی استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما امروز در دوران مدرن موسیقی را یک بخش و یک چیز چسبیده به فرهنگ می‌دانیم اما در گذشته موسیقی جدای از زندگی نبود. موسیقی در عین حال که جهان‌شمول است متأثر از زمینه‌های فرهنگی است. جهان‌شمول و در عین حال محلی بودن موسیقی باعث می‌شود مسئله موسیقی و دین یک مسئله پیچیده باشد. در واقع ما با موسیقی می‌توانیم شکاف افکار احساساتمان را پر کنیم اینجاست که نقش موسیقی آشکار می‌شود. ضمن اینکه از موسیقی برای انتقال باورها خیلی استفاده می‌شود، دانش ما از واقعه عاشورا و کربلا همان چیزی است که آن با نشستن پای موسیقی و روضه‌ها به دست آورده‌ایم، این دانشی است که در آن شکی نمی‌کنیم. خیلی از ادیان سعی می‌کنند معیارهایی برای موسیقی صحیح و ناصحیح در نظر بگیرند. صاحبان ادیان گاهی موسیقی را نوای الهی و گاهی ندای شیطان خوانده‌اند، اما معیارهایی برای تمایز هم دارند چون کار ادیان تمایز قائل شدن است.

عربستانی افزود: از موسیقی برای اجرای مناسک و در ادیان استفاده می‌شود در عین حال ما نوعی از موسیقی هم داریم که متاثر از دین و معنویت ساخته می‌شود.

در ادامه نعیمایی ضمن مرور تاریخ تمدن و پیداش موسیقی گفت: اجازه بدهید درباره آسیب‌شناسی موسیقی صحبت نکنم، چون بحث مفصلی است. هر چیزی که ما به عنوان فرهنگ از آن یاد می‌کنیم در زندگی روزمره ظاهر می‌شود. باید ریشه همه فرهنگ‌های جهان را در اولین تمدن جست‌وجو کنیم. بنیان اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولین تمدن ایجاد شد. گذشتگان ساختار تمدن را کشف کردند و همین ساختار موسیقی را شکل داد.
سپس وجدانی با اشاره به لزوم ثبت جهانی برخی آلات موسیقی به نام ایران هم مطرح کرد: در موسیقی شهری دو ساز ثبت شده که یکی از آن‌ها کمانچه و دیگری دوتار بوده است که در خیلی از جاهای ایران نواخته می‌شود.

عربستانی هم با اشاره به استفاده از موسیقی در ایام محرم گفت: اصولا مناسک شیعی جزو مناسکی است که توسط مردم پیگیری شده است؛ به همین ترتیب موسیقی‌ای که در هیات‌ها اجرا می‌شود، متنوع است. مثلا حتی گاهی از موسیقی پاپ برای این مناسک استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این مناسک توسط مردم اجرا می‌شود در موسیقی هم ابتکار وجود دارد ما در این چند ساله تغییر نوحه‌ها و موسیقی‌های محرم را دیده‌ایم که برخی از آنها بسیار شورانگیز است.

نعیمایی هم گفت: موسیقی ما در گذشته دو ساختار مهم داشته که کارکرد ما را هم تعیین می‌کرده که یکی «راه» و دیگری «دستان» بوده است.‌ در موسیقی‌های مقامی ما عمدتا از ساختار «دستان» استفاده می‌شود. کارکردش در موسیقی مذهبی هم همین است. در تمام سینه‌زنی‌ها از «دستان» و در نوحه‌خوانی‌ها از «راه» استفاده می‌شود؛ یعنی چه موسیقی مذهبی چه موسیقی غیرمذهبی از همین دو موضوع پیروی می‌کنند. این را هم باید بگویم که خیلی از تصنیف‌هایی که در قاجار ساخته شده برگرفته از نوحه‌هاست.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=6946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.