به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، نقل از روابط عمومی تالار هنر، سلسله نشستهای تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان که هر هفته با دعوت از تعدادی از هنرمندان و متخصصان این حوزه و در موضوعات متفاوت برگزار میشود، در آخرین جلسه خود به موضوع «مخاطب و اقتصاد آثار نمایشی» اختصاص داشت.
در این نشست محسن امیری (مدیر تالار هنر)، میثم عباسی، آرش شریفزاده، علیرضا دهقانیٰ، ریحانه مطهری و ماندانا عبقری از کارگردانان و بازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان و حوزه روابط عمومی و بازاریابی حوزه تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتند.
کنترل کیفی آثار حتی بعد از اخذ مجوز را ضروری است
علیرضا دهقانی بازیگر و کارگردان تئاتر در ابتدا به حمایت هنرمندان از اجراهای همکارانشان و دیدن نمایشهای آنان پرداخت و کنترل کیفی آثار حتی بعد از اخذ مجوز را ضروری دانست.
او درباره حضور جوانان در تالار هنر گفت: «جوانان باید مسیر رشد حرفهای خود را پلهپله طی کنند و یکشبه به تالار هنر نرسند. سیستم ارتقای هنرمند و رعایت سلسلهمراتب باعث میشود که نیروی جوان و متخصص در آینده به تئاتر کودک و نوجوان تزریق شود.»
دهقانی با پرداختن به مسئله اقتصادی در تئاتر ادامه داد: «در شرایطی هستیم که دغدغه کارگردان دیگر مسئله هنری نیست و بیشتر درگیر این است که چگونه بودجه کار را تأمین و دستمزد عوامل را پرداخت کند.»
تئاتر کودک نیازمند تخصص است
ماندانا عبقری نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز گفت: «تئاتر کودک نیازمند تخصص است. اگر افراد بدون تخصص به این حوزه وارد شوند، سلیقه مخاطب تحتالشعاع قرار میگیرد و سیر نزولی خواهد شد.»
او درباره مسائل اقتصادی تولید تئاتر توضیح داد: «اگر تهیهکننده و اسپانسر جذب این حوزه شود اتفاق خوبی خواهد افتاد. خود سالن نیز لازم است که رایزنیهایی برای جذب مخاطب ثابت انجام دهد تا قبل از شروع هر اجرا، تماشاگران ثابت و دائمی خود را جذب کند.»
ریحانه مطهری طراح صحنه و فعال حوزه روابط عمومی تئاتر با پرداختن به تئاتر نوجوان، گفت: «تاکنون به تئاتر نوجوان بسیار کم پرداخته شده است.»
او حمایت از کار اولیها را پیشنهاد داد و افزود: «میتوان در ساعتهای مشخصی که به کار حرفهای لطمه وارد نشود، برای کار اولیها هم فرصت دیده شدن ایجاد کرد.»
مطهری ثبات مدیریت را برای برنامهریزی مهم و تأثیرگذار دانست و پرهیز از نگاه خاص به برخی از هنرمندان را که باعث رنجش هنرمندان دیگر میشود، نکته مهمی در مدیریت سالن اجرا ارزیابی کرد.
او با پایین ماندن قیمت بلیت نمایشهای کودک و نوجوان مخالفت کرد و گفت: «ارائه بلیت با قیمت مناسب باعث تولید آثار باکیفیت میشود. اگر تماشاگری هم مشکل مالی داشته باشد میتواند از سئانسهای یکشنبه که قیمت بلیت نیمبها ارائه میشود برای تماشای آثار استفاده کند. این اتفاق باعث میشود که هنرمندان این حوزه ارزشمندتر دیده شوند.»
باید مساوات رعایت شود
آرش شریفزاده کارگردان تئاتر کودک و نوجوان نیز در ادامه نشست گفت: «همیشه جای بخشهای مختلف در تالار هنر خالی بوده است. بااینحال باید رعایت مساوات بشود و به بخشهای گوناگون به یک اندازه زمان داده شود.»
او پدید آمدن رخداد مثبت برای یک نمایش را اتفاقی ندانسته و گفت: «موفقیت یک نمایش از پس تجربه به دست میآید. هنرمندان جوان کمکم و با کسب تجربه در این حوزه به موفقیت میرسند. تالار هنر این وظیفه را دارد که شرایط را برای پیمودن این مسیر فراهم کند و تعیین کف و سقف فروش میتواند به گروه انگیزه لازم برای رسیدن به کیفیت لازم و جذب مخاطب را بدهد.»
شریفزاده ادامه داد: «حرفهایهای این رشته باید بینهایت حمایت شوند و تبعیض بین افراد وجود نداشته باشد که امیدواریم این رویکرد در تالار هنر شکل بگیرد.»
این هنرمند نیز کمرنگ شدن بلیت نیمبها و تخفیفدار را مورد تأکید قرار داده و پیشنهاد داد که برای کار اولیها تعداد محدود اجرا در نظر گرفته شود.
او نگاه خلاقه، مستعد و جدی نیروهای جوان را موردتقدیر قرار داده و تأکید کرد که باید این نیروها بهتدریج تجربه لازم در این حوزه را پیداکرده و اتفاقهای خوب رقم بخورد.
هر نمایشی که بخواهد بفروشد باید به سراغ چهرهها برود
میثم عباسی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز مسائل اقتصادی را دلیل افت کیفیت نمایشهای کودک و نوجوان دانسته و توضیح داد که مسائل اقتصادی باعث میشود کارگردانها کمتر به سراغ متخصصان این رشته هنری بروند.
او ادامه داد: «هر نمایشی که بخواهد بفروشد باید به سراغ چهرهها برود که آن هم نیازمند اسپانسرهاست. نمایشها باید کمدی و یا موزیکال باشند که خوب بفروشند. سالنهای خصوصی امتیازات آزادانه بیشتری میدهند که در سالنهای دولتی رخ نمیدهد.»
عباسی جذب اسپانسر و حامی مالی توسط تالار هنر را که یک سالن دولتی محسوب میشود، راحتتر از سالنهای خصوصی دانسته و جامعه هدف مشخص و مخاطب خاص داشتن سالنهای دولتی را یکی از امتیازات آن برشمرد که باید موردتوجه قرار گیرد.
این هنرمند پیشنهاد داد که «مبلغ کمکهزینه دولتی به گروههای جوان اختصاص پیدا کند که نمیتوانند اسپانسر جذب کنند. در این صورت میتوانیم کار باکیفیتتری از آنها بخواهیم.»
او لزوم تأکید بر تولید نمایش ایرانی و اورِژینال را یکی از تأکیدات تالار برای گروههای جوان عنوان کرده و پیشنهاد داد که «گروههای پیشکسوت که سابقه بیشتری دارند به سمت جذب اسپانسر بروند که ارتباطات بیشتری دارند.»
تالار هنر باید پاتوق هنرمندان کودک و نوجوان باشد
محسن امیری، مدیر تالار هنر نیز در پایان نشست تأکید کرد: «تالار هنر باید پاتوق هنرمندان کودک و نوجوان باشد. باید جلسات بیشتری برگزار شود تا هنرمندان مشخص کنند که چه نمایشی شایسته حضور در تالار هنر است.»
او همچنین حضور هنرمندان در این تالار را لازمه حیات این تالار دانست که حمایت دوطرفه میتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند.
امیری در پایان افزود: «مدیریت این سالن برای تالار هنر و موفقیت این تالار حاضر است که به سراغ هر نهاد و سازمانی برود، جلسه بگذارد و از این کار هیچ ابایی ندارد.»