سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

0

نقد فیلم «آرماند»

  • کد خبر : 38245
  • ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
نقد فیلم «آرماند»
در داستان آقای توندل قدیس و شیطانی وجود ندارد.

محمدرضا دلیر- «هالفدان اولمان توندل» در اولین گام بلند سینمایی خود سعی کرده روی دیگری از پیش‌قضاوت‌ها و قضاوت‌های اجتماعی برآمده از آن را به تصویر بکشد. شروع روایت با تب بالای الیزبت در راندن ماشین است که کارگردان آن را از طریق دوربین نصب‌شده روی صندوق عقب ماشین به‌تصویر می‌کشد و مخاطب را از همان ابتدا درگیر هراس می‌کند. گویی تصادفی سر پیچ بعدی در شرف وقوع است. تماس الیزابت با آرماند، فرزندش، و در همین حین سرعت بالای ماشین مخاطب را دچار نوعی هیجان برآمده از آن هراس ابتدایی می‌کند. اما با برشی مستقیم فضای ابرآلودی حول یک بنا مخاطب را دچار آرامش می‌کند. موسیقی متن آغاز می‌شود و با برش‌هایی نرم بخش‌های مختلف یک مدرسه قدیمی را شاهد هستیم. گویی آن تصادف مورد انتظار در جایی میان این دیوارها رخ داده یا قرار است که رخ دهد.

آقای توندل اما مخاطب را از تعلیق ابتدایی رها نمی‌کند. یک معلم جوان به‌همراه دو نفر از مدیران مدرسه در حال گفت‌و‌گو حول یک موضوع هستند. اما مخاطب نمی‌داند این موضوع چیست تا زمانی که الیزابت وارد مدرسه می‌شود و سونا با او شروع به مکالمه می‌کند. اما باز هم قرار نیست بدانیم چه رخ داده است. با ورود سارا و آندرس گویی جمع تکمیل شده است و حال سونا با لرزشی مشهود در صدا شرح واقعه را می‌دهد؛ آرماند با پسرعموی هم‌سن خود، یون، درگیر شده و در توالت مدرسه شلوار او را پایین کشیده و گویا با کلامی نامناسب به او تعرض جنسی کرده است. هم مخاطب و هم الیزابت در شوکی لحظه‌ای فرو می‌روند. برای آنی روایت «هیولای» آقای کوریدا به ذهن می‌آید. اما داستان رنگ دیگری دارد و قرار است همچون «خدای قتل‌عام» آقای پولانکسی در یک لوکیشن شکل بگیرد.

آقای توندل از طریق همین گزاره‌ی ابتدایی مخاطب را درگیر روایتی رازآلود می‌کند که باز هم داستان آن کودکان نیستند، بلکه والدینی هستند که بر اساس تقابل‌های گذشته‌اشان در این شهر کوچک از طریق کودکان قصد انتقامی اساسی را دارند.

الیزابت و سارا در این داستان از همان ابتدا به‌طور یکسان در مظان اتهام مخاطب قرار دارند. روایت به‌گونه‌ای خود را گسترده می‌کند که مخاطب برای آنی توان این را ندارد که کاراکترها را به دور از اتفاقات رخ‌داده قضاوت کند. اما سکانس‌به‌سکانس که پیش می‌رویم گویی آرام‌تر می‌شویم و آقای توندل از طریق تلفیق موسیقی، نماهای بالشی داخلی از درون مدرسه و پرفورمنس سوررئال‌گونه‌ی ذهن الیزبت دوری زیبا به درون قضاوت‌ها می‌زند.

در این روایت همه قضاوت می‌کنند و همه به اشتباه دچار اشتباهی عمدی می‌شوند؛ مدیر مدرسه بر اساس خاطرات گذشته و دستکاری احساسی آن‌ها توسط سارا از آن مرد منطقی ابتدای فیلم تبدیل به قاضی دادگاه اخلاقی الیزابت می‌شود. از آن‌سو سونا به‌سبب ناتوانی از هضم اتفاقات و طرف درست ماجرا به‌یک‌باره باعث خبردار شدن دیگر والدین از این موضوع می‌شود. سارا از همان ابتدا نشان می‌دهد که این صحنه‌آرایی کار اوست، اما با پوسته‌ی منطق و دلسوزی سعی دارد الیزبت را تبدیل موجودی طردشده کند. کنه روایت نیز در این شیوه‌ی نگاه سارا به الیزابت وجود دارد؛ الیزابت از نظر سارا همان زن اغواگری است که مردان به آنی تحت تأثیر نگاه‌های او قرار می‌گیرند و حال بهترین موقعیت برای انتقام از زنی است که همه‌چیز زن بودن را از سارا ربوده است. او از زیبایی الیزابت، متهور بودن‌اش و در نهایت ساختارشکنی مادرانه‌اش قرار است انتقام بگیرد.

آقای توندل سعی ندارد الیزابت را تبدیل به قدیسه‌ای چون مریم مجدلیه کند که با روح مسیحایی تبدیل به مادری نمونه می‌شود. به‌هیچ وجه! او در عوض گذشته، آزارهای جسمی از سوی همسر فوت‌شده و در نهایت پیش‌قضاوت‌های ویرانگر حول زندگی او را تبدیل به الگوی پرخاشگری آرماند می‌کند. از سویی دیگر کاراکتر آندرس هم وجود دارد که در نمای اروتیک ضدنور از سوی کارگردان برای آنی نفس‌های‌اش به شماره می‌افتند.

در داستان آقای توندل قدیس و شیطانی وجود ندارد. در این پرفورمنس اخلاقی مخاطب وا داشته می‌شود به تکرار یک استدلال نهایی از سوی الیزابت:
«اگر زندگی ما رو سطحی نگاه کنی، هرج‌و‌مرج زیادی توش پیدا می‌کنی.
اگر عمیق بهش نگاه کنی، چیزهایی پیدا می‌کنی که خوب نیست.
اما اگه به‌اندازه‌ی کافی براندازش کنی، می‌بینی که حال ما خیلی هم خوبه».

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38245

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.