سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 14 November - 2024
کل 8540 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ هیچ تمدنی وجود ندارد که محل تجمیع تمام علوم روزگار خود نباشد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه «شکارچی روح» در شبکه نمایش قتل یک ژانر! پخش «خطوط ناموزون» با شرح صحنه و زیرنویس سینمایی «عزرا» را از شبکه چهار سیما ببینید احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت سه نمایش برای مستند «99-19» در یک هفته معرفی آثار بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت ۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق رسید نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی نقد فیلم «ماده» نقد فیلم «افسر کمربند مشکی» خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ مراسم دومین جایزه ملی استاد روح الله خالقی در برج آزادی پایان یافت فیلم سینمایی «چارلز دیکنز، مردی که سرود سال نو را نوشت» در قاب نمایش شبکه نمایش «مخزن» دار می‌شود سمینار تخصصی «سِمَت‌ها، نقش‌ها و وظایف در تیم فیلمبرداری» در شب «آدم‌های با معرفت سینما» چه گذشت؟ بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد گفت‌وگو با با کارگردانان نسل جدید سینمای ایران در «تجربه‌نگاری فیلم اول» خدمتگزار حضور دوباره‌ استاد هستیم رونق مستندهای اجتماعی در سینماحقیقت جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری می‌شود همنوازان وَداد با «ننشیند خموش» به صحنه می‌آید تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما‌ها در پایان هفته «خانواده خلج» به گروه «هنر و تجربه» می‌آید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معارفه شد انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب در هفته کتاب اثری ناچیز! توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم درباره لغو یک کنسرت در شهر قم شب بزرگداشت بازیگران بدلکار سینمای ایران برگزار می شود ساماندهی و تسهیل فرآیند صدور مجوزهای وزارت فرهنگ/ مجوز زدایی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد فروش مجازی و حضوری کتابفروشی‌های عضو سامانه بازار کتاب/یارانه خرید کتاب برای هر ایرانی «برج تاریک» در شبکه نمایش جزییات فراخوان موسیقی و رسانه از زبان دبیر جشنواره شبکه نمایش «مجازات» می کند پیش‌بینی «همشهری» از سینماحقیقت18 آمار تماشاگران دو نمایش تالار هنر اعلام شد بخش فضای باز جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک سرنوشت مستندهای پرمخاطب «سینماحقیقت ۱۷» چه شد؟ سینما امید کوهدشت رسماً افتتاح شد «کهنه سرباز» به دانشگاه هنر و سوره می‌رود روزی روزگاری سینما/ غبار روبی از خاطرات تاریخ شفاهی سینمای ایران/ سینه سوخته قدیمی سینما هستم! «اشکِ باران» منتشر شد

0

نقد فیلم «ماده»

  • کد خبر : 36324
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۱۵
نقد فیلم «ماده»
این فیلم طعنه‌ای هجوآمیز است به دنیایی که شبکه‌های اجتماعی برای زن تصور کرده‌اند.

محمدرضا دلیر*- بارها و بارها طی سه دهه‌ی اخیر سینماگران در تلاش بوده‌اند تا به آن خط فکری‌ای که جنس مؤنث را دارای تاریخ انقضاء می‌داند و دختران و زنان را وادار به مصرف بی‌رویه‌ی داروهای مختلف و انجام عمل‌های زیبایی بی‌رویه می‌کند تشرهای محکمی بزنند. در این میان هم کم نبوده‌اند آثاری که از آن‌ سوی بام افتاده‌اند و تحت تأثیر ووکیسم عملاً از آب گل‌آلود ماهی‌های تازه گرفته‌اند تا خود واژه‌ی زیبایی را زیر سوال ببرند. اما اگر بخواهیم به نزدیک‌ترین مثال سر بزنیم باید انیمه‌ی «آب زیبایی»، محصول کره‌ی جنوبی، را مثال بزنیم. حال خانم «کورلی فرژا» در دومین اثر خود وارد مهلکه‌ای شده که در آن مخاطب با تصویری عریان‌تر از این همهمه‌‌های تجاری و تلقین‌های مختلف روبه‌رو می‌شود.

روایت با سادگی و از نمای بالای سنگفرش ستاره‌های هالیوود آغاز می‌شود؛ جایی که برای یک بازیگر با نام «الیزبث اسپارکل» ستاره‌ای را تعبیه می‌کنند و فصل‌ها و سال‌ها می‌گذرد و ترک‌های زمان روی این یادبود می‌نشیند. خانم فرژا با این گذر ساده‌ی زمانی مخاطب را از جوانی به میانسالی الیزبث می‌برد و روایت خود را با کاراکترها آغاز می‌کند.

شاید رمان معروف اسکار وایلد با نام «تصویر دوریان گری» را مطالعه کرده باشید. در آن رمان با مردی مواجه هستیم که در معامله‌ای با شیطان سعی دارد تصویر زیبای پرتره‌ی خود را به‌جای کالبد اصلی‌اش دچار پیری و زوال کند و این کار تبعات زیادی را برای او به همراه دارد. داستان خانم فرژا اما در باب زنی است که مدیا دیگر او را نمی‌خواهد و همین اعتیاد به دیده شدن است که باعث می‌شود او رو به استفاده از ماده‌ای مرموز بیاورد که هم‌زادی جوان و زیبا را از درون کالبدش بیرون می‌کشد.

رابطه‌ای که خانم فرژا بین الیزبث و «سو» برقرار می‌کند نیازش را از شلوغی‌های سرسام‌آور بیرونی برطرف می‌کند. او با این ایده عملاً مخاطب را از طریق یک کالبد در برابر تضاد پیری و جوانی قرار می‌دهد. کارگردان در روایت خود به نهایت فرار انسان و به‌خصوص جنس مونث را از پیری و سالخوردگی تصویر می‌کند. او در این روایت سعی ندارد از طریق نگاهی که آلوده یه سانتمانتالیسم زرد است مخاطب را در برابر داستانی یک‌سویه و افراطی قرار دهد. خانم فرژا در عوض این افراط را به درون دلهره‌ی جسمی و گاه غیر قابل تحملی می‌برد که در برخی از لحظات باعث رو گرداندن مخاطب از تصویر پیش رو می‌شود.

خانم فرژا در این داستان مرزها را می‌شناسد و هر جا که بخواهد از آن‌ها عبور می‌کند. به‌طور مثال در تصویر کردن تضاد بین بدن چروکیده و بدن شاداب و جوان هیچ مرزی را متصور نیست، اما حتی برای ثانیه‌ای هم مخاطب را درگیر اروتیسم نمی‌کند. از سویی دیگر در پا گذاشتن به درون خون‌افشانی‌های آثار اسپلتر هم مرزها را رد می‌کند و تصویری جنون‌آمیز از کالبدی ارائه می‌دهد که دیگر قرار نیست همان فرم ساده‌ی الیزبث را داشته باشد و در نهایت تبدیل به هیولایی چندوجهی می‌شود.

این فیلم طعنه‌ای هجوآمیز است به دنیایی که شبکه‌های اجتماعی برای زن تصور کرده‌اند. خانم فرژا در روایت خود تأکید بسیاری روی این مسئله دارد که بدن زن تاریخ انقضاء ندارد و تلقین‌های تجاری صرفاً برای اسیر نگاه داشتن این بدن در دنیایی هستند که مردان – که کاراکتر هاروی در این فیلم یکی از آن‌هاست – مدت بهره‌کشی از آن را تعیین می‌کنند.

جای روایت‌های فمینیستی از این دست در سینمای کنونی بسیار خالی است؛‌ روایت‌هایی که وابسته به هیچ نحله‌ی فکری خاصی نیستند و صرفاً ترکیب زیبایی از ذهن فیلمساز خالق خود را ارائه می‌دهند. باید دید که اسکار امسال برای این اثر زیبا چه جایگاهی را در نظر خواهد گرفت و آیا هالیوود اصلاً جایی را برای آن در میان دیگر آثار متصور است یا خیر؛ چرا که این روایت هجوی بی‌پرده در باب عروسک‌های دست‌ساز هالیوودی روی سن‌های کنسرت‌ها و درون قاب آثار سینمایی است و عملاً مخاطب را متوجه استثمار جنسیتی در جای‌جای جهان می‌کند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36324

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.